Gå til innhold

1557 og kvilemodus i Ubuntu


_hauken_

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Beklagar om dette her vort svart på tidlegare, men eg fann i alle høve ikkje eit passande svar.

 

Eg har ei Tundra 1557E frå PSData som eg køyrer Ubuntu Hoary på. Maskina er basert på barebook-løysinga 1557 frå Aopen. Dette fungerer stort sett fint, bortsett frå at eg ikkje får maskina til å gå i kvilemodus. Dette er kjedeleg med ei berbar maskin med avgrensa batterikapasitet. Er det nokon som har løyst dette på nokon måte?

 

Om dette fungerer betre i andre distribusjonar, som til dømes Fedora eller Mandriva, kan eg gjerne bytte til ein av dei, om det er det som skal til.

 

Har nokon tips å kome med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

 

Beklagar om dette her vort svart på tidlegare, men eg fann i alle høve ikkje eit passande svar.

 

Eg har ei Tundra 1557E frå PSData som eg køyrer Ubuntu Hoary på. Maskina er basert på barebook-løysinga 1557 frå Aopen. Dette fungerer stort sett fint, bortsett frå at eg ikkje får maskina til å gå i kvilemodus. Dette er kjedeleg med ei berbar maskin med avgrensa batterikapasitet. Er det nokon som har løyst dette på nokon måte?

 

Om dette fungerer betre i andre distribusjonar, som til dømes Fedora eller Mandriva, kan eg gjerne bytte til ein av dei, om det er det som skal til.

 

Har nokon tips å kome med?

Les her

 

Jeg har 1557, og det funker ypperlig ;)

Lenke til kommentar
Ubuntu er den eneste distroen jeg har prøvd som faktisk fungerer med suspend to ram, og suspend to disk helt out of the box på min 1557! Hva er det som skjer når du prøver?

Når eg brukar System - Log out - Hibernate får eg fram det eg hadde på skrivebordet, dette er nok ein slags suspend to disc, og fungerer greit.

 

Men Fn - F2 som skal sende maskina i dvale (suspend to ram) eller berre å leggje att lokket fører ikkje til at noko skjer. Ved å late att maskina slår skjermen seg rettnok av, men eg får ikkje skikkeleg dvalemodus med svært lågt straumforbruk utanom når eg brukar hibernate, men då tek det desto lenger tid å starte opp att....

Lenke til kommentar
Du må aktivere sleep først. Det er enkelt, bare åpne fila /etc/default/acpi-support og ta bort # som står forran "ACPI_SLEEP=true". Da dukker suspend opp i log out menyen, og Fn+F2 funker.

Dette funker ikke hos meg. Sitter med en 1557.

Det som skjer er at når jeg trykker Fn+F2 så piper maskina (aldri en god ting..), for så etterhvert gå i hvilemodus. Men når jeg skal vekke den igjen så blir skjermbildet helt merkelig. Fullt av farger og kaos. Noen som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
jeg bruker ati sine.

Jeg har ikke brukt ati sine drivere selv, i ubuntu, så dette er ikke garantert å hjelpe. Men åpne fila /etc/acpi/prepare.sh, og titt mot slutten. Der finner du noen linjer som er kommentert ut:

# And then try to save some video state
#if [ x$SAVE_VBE_STATE = "xtrue" ]; then
#  VBESTATE=`tempfile`
#  vbetool vbestate save >$VBESTATE;
#fi

Fjern # på alle linjene, og se om sleep fungerer bedre.

Lenke til kommentar

Det fungerer mye bedre! Takk skal du ha. Fn+F2 kjører maskina i sleep, så må jeg trykke på 'på-knappen' (i windows var d nok å touche touchpaden, men d er greit) da går skjermen først i et fargesprak før jeg får en loginskjerm, jeg logger inn og alt er såre vel

Men hvis jeg lukker skjermen så fungerer det ikke helt, får da bare 'lock-screen' ser d ut som?

Lenke til kommentar
Det fungerer mye bedre! Takk skal du ha. Fn+F2 kjører maskina i sleep, så må jeg trykke på 'på-knappen' (i windows var d nok å touche touchpaden, men d er greit) da går skjermen først i et fargesprak før jeg får en loginskjerm, jeg logger inn og alt er såre vel

Men hvis jeg lukker skjermen så fungerer det ikke helt, får da bare 'lock-screen' ser d ut som?

Prøv å bytt ut "action=/etc/acpi/lid.sh" med "action=/etc/acpi/sleep.sh" i /etc/acpi/events/lidbtn.

:)

Lenke til kommentar
Prøv å bytt ut "action=/etc/acpi/lid.sh" med "action=/etc/acpi/sleep.sh" i /etc/acpi/events/lidbtn.

Det fungerte jo som fot i hose! Etter at jeg restarta maskina kunne jeg klappe sammen så mye jeg ville! Faktisk fungerer det så bra at maskina våkner når jeg åpner lokket igjen (trenger ikke bruke på-knappen slik jeg må med Fn+F2).

Tusen takk igjen!

Litt ekkelt at skjermen først blir fargegal, men det kan jeg vel leve med.

Lenke til kommentar
Det fungerte jo som fot i hose! Etter at jeg restarta maskina kunne jeg klappe sammen så mye jeg ville! Faktisk fungerer det så bra at maskina våkner når jeg åpner lokket igjen (trenger ikke bruke på-knappen slik jeg må med Fn+F2).

Tusen takk igjen!

Litt ekkelt at skjermen først blir fargegal, men det kan jeg vel leve med.

Flottings, bare hyggelig å hjelpe! Skjermen får rare farger hos meg og, så det er vel noe vi må leve med inntill videre. Ser fjernt ut, men det gjør heldigvis ingen skade. :)

Lenke til kommentar

Av ein eller annan grunn ser det ut til at eg får problem med musa når maskina vaknar frå dvale. Musepeikaren bevegar seg mykje raskare enn normalt, og rullehjulet verkar ikkje. Om eg koplar musa frå og til igjen, er alt som normalt.

 

Samstundes tykkjer eg vifta går oftare etter at eg gjorde denne endringa.

 

Nokon som har opplevd noko liknande og har tips?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk sleep til å fungere nå, (også når jeg lukker lokket).

Men hva innebører egentlig sleep? Hvor mye batteri bruker den da?

 

Hvordan skiller det seg fra suspend og hibernate?

Er suspend to disc det samme som hibernate?

Verken suspend eller hibernate fungerer her, med suspend henger den bare mens med på hibernate får jeg kernel panic (tror det er fordi den har en annen cpuhastighet når den starter enn når den slo seg av?)

Lenke til kommentar

Sleep = suspend to ram, skrur av maskinen, men lar minne beholde strøm.

Hibernate = suspend to disk, skrur maskinen av totalt, og lagrer innholdet av ram til disk.

 

Så med sleep brukes ganske lite strøm, men hvor mye vet jeg ikke.

 

Når det gjelder problemene deres så har jeg ikke peiling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...