Gå til innhold

Varmepumper for vann, noen i norge som selger?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er på utkikk etter en varmepumpe som er i stand til å pumpe varme fra et vannrør til et annet, altså overføre varme mellom vannkretser. Idèen er å kjøle ned kjølevannet i vannkjølingssystemet (og isolere slanger og kjøleblokker for å forhindre kondens), evt. bare å kjøle det ned til akkurat før kondens blir et problem.

 

Tanken bak det er at varmepumper er mye mye mer effektive til å pumpe varme vekk enn peltier element, og i tillegg finnes i mye sterkere versjoner. I tillegg får du selvfølgelig fordelen med å kjøle ned hele systemet samlet. Når du har tilgang til kaldt kjølevann til varmepumpen som du kan pumpe varmen ut i fra PC'ens kjølevann (i stedet for å vifte det ut i luften), så tror jeg det hele kunne bli ganske så effektivt.

 

Støy er en ikke-faktor for meg siden hele pumpen i såfall skal ligge bak en vegg sammen med serveren min.

 

Det jeg altså lurer på er:

Er det noen her i norge som selger slikt utstyr? Det må jo nesten være det, varmepumper er jo i støtet som bare det. Det må vel nesten finnes varmepumper som ikke bare er beregnet på luft-luft, men vann-vann, eller i hvertfall luft-vann (som også hadde vært interessant).

 

Å finne noe som er brukbart er ikke lett. Det må jo være som ikke er dimensjonert for å drive AC for en hel høyblokk, og som ikke koster en årslønn... Håper noen kan hjelpe til ;)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IVT har luft/vann og vann/vann varmepumper som er fra ca 4kW og oppover.

 

De impoteres av Varmepumpe.no

 

Da en normalt i vann/vann varmepumper enten borer hull i bakken (100 - 300 mtr ned i grunnen) eller legger rør ut i vann hvor temperaturen er stabilt rundt 7 -10°C

så ser jeg ikke helt kost/nytte i vann/vann varmepumpe. Et annet problem er at du bør bruke vanntank for å lagre det kjølte vannet da effekten som du skall bruke for å kjøle ned datamaskinen normalt sett ikke vil overstige 2-400Watt og om du ikke bruker tank så vil varmepumen starte og stoppe allt for titt og levetiden dermed reduseres.

 

Ville heller vurdert følgende.

 

Monter en dobbelmantlet vanntank og koble till nettvann på primer krets og vannkrets for kjøling av PC på sekunder krets.

På den måten kjøler du ned datamaskinen med nettvann samtidig som du overfører varmen fra PC til tappevannet som går til varmtvannsberederen.

 

Det eneste som kreves er at du har et visst forbruk av varmt vann i løpet av døgnet og det skulle normalt sett ikke være noe problem.

 

Noe å tenke på.

post-224-1126459766_thumb.jpg

Endret av Obix
Lenke til kommentar

En varmepumpe på 4KW virker en smule overdimensjonert. 4KW er vel så mye varme den produserer under normal bruk og gode forhold, ikke hvor mye varme den pumper vil jeg tro. Likevel er det alt for mye. Hadde jo egentlig ikke trengt noe sterkere enn av pumpen kunne holde kjølevannA og kjølevannB på ca samme temperatur, mens en av vannkretsene hadde en belastning på ca 500-600W (vannkjølt PSU også, så den lager en del varme).

 

At den slår seg fort av og på er vel lett å fikse. Enten har den vel en innebygget termostat som går ann å justere on og off temperatur på, og hvis ikke, så går det jo bare ann å lage et lite reservoar i kavvkretsen på ca 50liter. Da ville oppvarming og avkjøling av vannet gå såpass sent at den ikke hadde slått seg av og på noe særlig mye.

 

Jeg anntar dog at en varmepumpe har justerbar "on" og "off" temparaturer, ellers hadde du jo fått samme problem under vanlig bruk også.

 

-Stigma

 

EDIT: Sjekket opp på den siden, og det som selges der er ihvertfall helt uaktuellt. Den minste modulen 180 kg! Det må finnes mindre og billigere saker, men kanskje det er såpass nisjeprodukt at det kan bli vanskelig å spore opp.

 

Enheten trenger jo forsovidt ikke være stort sterkere enn en vanlig vapochill, med tanke på at den værken skal generere minusgrader, og at den avkjøles av kaldt vann i steden for lunken luft.

 

Vanlige varmepumper som er designet for å pumpe fra 6-9c til 20'ish C har jo en effektivitet på 60-70% omtrent. Skulle tro at å pumpe fra høy til lav temp, eller i værste fall samme temp, skulle være veldig mye mer effektivt. La oss si 150% for å være konservativ. Da trenger jeg ikke mer enn en pumpe som trekker omtrent 300W i drift.

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Uten at jeg skall utrope meg som en ekspert så fungerer varmepumpen på samme måte som en kjølemaskin, bare det at en kan reservere funskjonen slik at istedenfor å kaste varmen la oss si ut i luft henter varmen fra samme kilde.

 

Effektiviteten ligger i størrelse 3 - 3,5 ved varmeproduksjon. Det vil si at tilfører en 1000 Watt så får en 3-3500 Watt tilbake i form av varme.

 

Muligheten din ligger i å bygge om en halvkraftig kompressor fra eksempelvis en fryseboks til å prousere isvann. Du trenger en som har kjennskap til kompressorteknikk, en ombyggning av kompressoren til vanndrift og noen kroner til overs.

 

Da burde mulighetene ligge til rette for at du kan få det til uten at det koster et hulll i bakken.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tenkte det samme, men jeg er ærlig talt villig til å betale noen tusen om det finnes noe som er ferdiglaget så det ikke blir et så stort prosjekt utav det. Om det ikke er å få tak i dog (til en spisbar pris), så er jeg ikke redd for å modde litt ;)

 

Håper fremdeles noen har noen linker eller kontakt-info til firma som har noe brukbart.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...