Gå til innhold

Angrerett, trenger hjelp!


Bullit

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Motorola V3 fra Mpx for 2 dager siden, men til min store skuffelse fungerte mobilen i ca. 10min før skjermen sluttet å virke (snudde seg opp/ned, kun 50% av skjermen var operativ) og den begynte å slå seg selv av, selvom det var nok batteri på den.

Spørsmålet mitt nå er om jeg kan benytte meg av angrefristloven for å få pengene mine tilbake selvom jeg har tatt av plastikkbeskytelsen på skjermen, tastaturet og tlf. generellt? Jeg har også brukt laderen for å lade opp tlf. Vil dette ha noe å si? Jeg vil jo gjerne ha mobilen, men vil ikke ha et nytt produkt som ikke fungerer :(

Noen med noen gode ideer rundt temaet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du kan angre på kjøpet uansett om telefonen er testet. Kravet er i utgangspunktet at varen tilbakeleveres i "tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side". Ladet opp og fjernet plast er tilnærmet samme stand, og feilen er anslagsvis ikke din skyld.

 

Om du fortsatt vil ha en Motorola V3 er det dog bedre å reklamere. Hvis telefonen bare er to dager gammel vil MPX ikke ha noen problem med å få DOA-behandling hos sin leverandør, og i slike saker går returbehandlingen som oftest fort.

 

Enkelte tolker Aangrerettlovens § 11 formulering om at fristen for å angre løper i "14 dager etter at hele varen [...] er mottatt" til å mene at man ved en DOA-sak kan reklamere på varen først, for deretter å angre da oppfyllelseskravet om at hele varen skal være levert ikke er tilfredsstilt ved den første defekte leveringen. Forbered deg dog på at dette ikke vil bli godtatt av butikken, men sjansen for å vinne frem bør i alle fall være til stede hvis man gidder å stå på helt til FTU.

Endret av qwert
Lenke til kommentar
Egentlig ikke.

 

Angrefristen skal ikke brukes når du har et produkt som er ødelagt. Da skal du søke om retur.

 

Hvorvidt en tlf der plastbeskyttelse er fjernet og batteri er ladet går under 'tilnærmelsesvis samme tilstand' er vel et definisjonsspørsmål.

beste for kunde er jo å kontakte motorola direkte, få doa og sende retur. Penger er i hvert fall spart da. DOG; satt på spissen så kan du jo si at en defekt vare er tilærmet samme stand når du sender den tilbake (altså defekt når du får den i hånden fra butikken, og like defekt når du sender den tilbake)

Lenke til kommentar
som jeg sa; satt på spissen. Tror uansett kunden er bedre tjent med doa enn angreretten

Det er jeg helt enig i. Men man kan fortsatt benytte angreretten på et DOA produkt, så lenge ikke "forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side". Noe annet ville bety at man mister beskyttelsen angrerettloven gir ved å motta et defekt produkt, noe som ikke kan ha vært lovgivers intensjon. Dette forutsetter selvfølgelig, av rent praktiske årsaker, at man gjør forhandler oppmerksom på problemet.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Har fyllt ut et slikt returskjema på sidene til MPX, og venter på svar. Er det noen som har sendt noe i retur til MPX før? Får jeg noe slags nr eller lignende jeg skal refere til ved innsendelse? Må jeg fylle ut noe mer papirer, eller kan jeg bare sende mobilen inn uten noe videre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...