Gå til innhold

Konica Minolta Dynax 5D - erfaringer?


Anbefalte innlegg

Hei, som svært mange andre, er jeg i kjøpsmodus for mitt første digitale speilrefleks. Jeg har et helt greit kompaktkamera (Konica Minolta Z1) og har ikke lyst til å gi avkall på muligheten til å ha med seg "alt i ett" på fjellturer o.l. der fotografering ikke er hovedformålet.

Jeg har veid lenge og vel mellom nytt speilrefleks og nytt kompaktkamera med flere megapiksler enn det jeg har, men en dag gikk det brått opp for meg at jeg slett ikke er nødt til å velge det ene eller det andre, jeg kan si "ja takk, begge deler"! :p

Siden jeg har begrenset budsjett betyr det i praksis å kjøpe et av de rimeligere speilrefleksene med kit-objektiv, og så på sikt bytte ut Z1'en jeg har med et mer hendig kompaktkamera med litt flere megapiksler. (Nye Ricoh Caplio R3 kan f.eks. være et aktuelt valg hvis det svarer til forventningene)

Fram til nå har i realiteten valget på speilrefleks stått mellom Canon 350 og Nikon D50, men nå har jo Konica Minolta kommet med Dynax 5D i samme prisklasse. Det ser veldig bra ut i tester og på spesifikasjoner, særlig kjekt med stabilisator i huset, men jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på:

- Er det noen som allerede har erfaring med dette kameraet?

- Hvordan er kit-objektivet (og objektiver til Konica Minolta generelt) sammenlignet med objektiver til Nikon og Canon mht pris og kvalitet?

- Hvordan er bruktmarkedet for objektivert til KM, og kan eldre objektiver brukes på nye kamera?

 

Takknemlig for svar, nå må jeg skynde meg å ta en bestemmelse før det kommer enda flere nye alternativer på markedet! :hmm:

Endret av Padlemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg startet et dynax 5d tråd for en stund siden, som vil gi deg mange svar. Bør ikke være vanskelig å finne igjen. Hadde vel mange av de samme spørsmålene du har og fikk god hjelp av 2 dynax 7D eiere.

 

Som det står i tråden er forumet hos www.dpreview.com en god ressurs(eget forum for KM speilrekleks.

http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1035

 

 

Ellers finnes www.dyxum.com som er en egen side for dynax modeller(altså d7 og d5).

 

Har du sett noe tester av kameraet, jeg venter i spenning fortsatt?

 

Bruktmarkedet på ebay for km objektiver er stort. De fleste gamle objektiver kan brukes, bra oversikt på dyxum.com.

 

http://www.dyxum.com/lenses/index.asp

 

Mvh Asle

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar!

 

Skal lete opp tråden din, høres som jeg kan finne mange tips og svar der!

 

Har heller ikke funnet noen skikkelig test av 5D, det nærmeste er vel denne:

 

http://www.letsgodigital.org/html/review/k...nax/5D_EN1.html

 

Skulle gjerne ha lest minst en skikkelig grundig test og gjerne sammenlignet testbilder med de andre kameraene i samme prisleie før jeg bestemmer meg, men dette virker unektelig lovende...

 

En ting til, hva er det egentlig Mamoz tilbyr her:

 

http://www.mamoz.no/mamozv3/default.asp?pa...rdwarePrisguide

 

Noe forvirrende, men hvis det virkelig er 5D med to objektiver; 18-70 og 75-300, ja da er jo prisen kanonbra..? Eller er det jeg som misforstår helt? (At objektivet er 18-700, som de skriver, DET tror jeg i hvert fall ikke på :nei: )

Lenke til kommentar

Her finner du en semi-proff test av kamerat(link til testen på siden):

http://www.dyxum.com/gear/camera/d5d/webreviews.asp

 

Du finner også litt annen info om kamera, du kan bla laste med bruksanvisningen til d5.

 

I det engelske bladet "what digital camera" er det en test av kameraet i oktober utgaven(til salgs i UK, kommer til norge 20 sep). Testen gir kameraet 89%, noe jeg tipper er meget høyt. Les mer her;

 

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=14978306

 

Jeg(kawak i forumet) har spurt hva bladet har gitt 350d, d50 ol, men har ikke fått svar enda, kommer sikkert snart.

Uansett, 20 sep kan du lese testen, bladet finnes hos de beste narvesen butikkene.

Tipper at testen til Letsgod... er rett rundt hjørne, samme med dpreview.

Ang tilbudet du nevner, er det jo ikke store skrivefeilen fra 18-70 til 18-700.

Kan være bevisst fra siden sin side, webshappene er litt skumle der. Etter hva jeg forstår dreier det seg om 2 obj. 11-18 og 18-70. Mener at KM nettopp har lansert et 11-18 objektiv.

 

Som du sikkert forstår er jeg også rimelig int. i kameraet :D . Tipper kameraet kan falle litt i pris når det kommer gode tester og det blir litt blest rundt kameraet.

Så kommer du over noen bra tilbud, tester el så får du "poste" det her. Bra og holde tråden levende(og på første siden).....kanskje noen andre kan hjelpe oss begge :thumbup:

Lenke til kommentar

Har nettopp hentet mitt nye KM Dynax 5D på posten i dag. Batteriet er nå under lading, så dette kameraet er ikke prøvd ennå. En kamerat fikk sitt eksemplar i forrige uke, og er svært godt fornøyd så langt. Spesielt er han begeistret for AntiShake-funksjonen. Jeg har fått prøve det en time, og derfor bestilte jeg et selv promte. Det er lite og lett, men ligger veldig godt i hånda. Den 2,5" store skjermen kunne selvsagt ha fått en bedre oppløsning, men er likevel en stor fordel for oss som begynner å bli litt langsynte, men ikke brydd seg med å kjøpe briller ennå. Ikke noe problem å se om et bilde er i fokus eller ikke.

 

Tips: Det finnes hos MPX til kr 6899,- inkl. kitlinsa. Dette er mye billigere enn laveste pris opplistet under produktguiden her på akam.no.

Lenke til kommentar

Dette kameraet høres bedre og bedre ut!

 

Nå venter jeg bare på å få lest en skikkelig test, og helst en nettbasert som sammenligner direkte med Nikon D50 og Canon 350D. Har hatt to Konica Minolta før, og er rimelig overbevist om produktkvalitet osv, men ville gjerne sett hvordan billedkvalitetet og hastighet er på 5D er i ulike situasjoner, sammenlignet med de to nevnt over.

 

I dag hørte jeg en liten ting som kanskje kan telle i negativ retning: Var innom en av fagfotografene her i byen, og han påsto bestemt at det i nær framtid ikke ville være norsk importør av Konica Minolta lenger. Det ville bl. annet bety at reparasjoner måtte sendes til Sverige, og evt. andre ulemper som måtte komme i tillegg.

 

Nå vet jeg ikke om dette stemmer, og i tilfelle tror jeg ikke det nødvendigvis teller så veldig negativt for min del, hvis kamera og pris ellers ser bra ut. Noen som vet mer om dette?

Lenke til kommentar

Litt mer informasjon om Konica Minolta og importør: etter "skremselspropagandaen" jeg refererte til i forrige innlegg, stakk jeg innom fotografen som solgte med mitt forrige KM kamera, regnet med at han enten kunne berolige meg angående dette med manglende norsk importør, eller bekrefte at det faktisk var et problem.

 

Dessverre var det det siste som var tilfelle - de hadde sluttet å forhandle KM i det hele tatt på grunn av mye tull omkring levering og reparasjoner, og han rådet meg på det sterkeste til å sitte på gjerdet til situasjonen var mer avklart.

 

Hmm...dilemma... :hmm: er fortsatt ikke sikker på hvor mye dette skal telle i totalvurderingen når det gjelder valg av kamera, men det er uansett et klart minus i forhold til f.eks. Canon og Nikon.

 

Kan ikke tenke meg at Konica Minolta vil bli permanent uten norsk representasjon på en eller annen måte, eller hva?

Lenke til kommentar

Japan foto selger kitpakken for 7000 nå og kommer sikkert til å gjøre det i en god stund fremover, om ikke hakke billigere.

Hvis kameraet går istykker blir det deres(japan foto) sitt ansvar og fikse dette i første omgang. Da bør det være mulighet å låne et kamera i mellomtiden el. Blir det mye rot kan man også heve kjøpet, noe som faktisk kan være en fordel i digi-markedet fordi nyere produkter veldig ofte er bedre.

 

M.a.o jeg ville ikke vektlagt dette veldig mye. Alle produsenter vil kutte kostnader hvor de kan. Det vil føre til ustabile serviceperioder som igjen vil gå over til godtfungerende serviceperioder. Leser du andre større forumer vil du høre skrekkhistorier fra alle produsenter og svar som forteller om fortreffelig service på samme produkt.

Lenke til kommentar

:D Hyggelig å se at folk er fornøyd med Dynax 5D.

har selv hatt et par Minolta slr gjennom tidene og de var

jeg svært fornøyd med.

Har i dag en powershot A80 kompakt.

Helt ok bildekvalitet og justeringsmulgheter, men som

verktøy for kreativ fotografering blir det ikke godt nok.

Liten søker osv. Rett og slett for "pinglete"

 

Jeg ønsker meg en D7d, men det blir vel en D5d(lommeboka avgjør)

Genialt med anti shake i huset.

 

KM har vel ikke så høy status som Canon og Nikon men som verktøy

tror jeg de er minst på høyde.

 

Lykke til alle som har kjøpt Dynax!!!!

 

Håper å komme etter så snart ø. tillater.

 

Have a nice day!! :D

Lenke til kommentar
Dessverre var det det siste som var tilfelle - de hadde sluttet å forhandle KM i det hele tatt på grunn av mye tull omkring levering og reparasjoner, og han rådet meg på det sterkeste til å sitte på gjerdet til situasjonen var mer avklart.

 

Hei!

 

Så vidt jeg har lest og hørt, så har Konica-Minolta i Sverige overtatt distribusjon og service for det norske markedet. Visstnok er dette etter ønske fra KM sentralt, da de ønsker å sentralisere distribusjonen sin.

 

Fra camera.no, tidligere servicesenter i Norge:

"Konica Minolta Photo Imaging Europe GmbH har besluttet å overføre ansvaret for distribusjon av konsernets fotoprodukter i Norge til det svenske selskapet Konica Minolta Photo Imaging Svenska AB. Service på produktene vil foretas av Zieger Teknik AB."

 

Jeg ble selv litt bekymret når jeg hørte dette (har en 7D, og vurderer en 5D som backup-kamera), men etter å ha tenkt meg om litt så kom jeg fram til at det neppe har noen praktisk betydning, snarere tvert i mot. Bedre med et stort verksted et sted, enn flere små flere steder :)

 

Har også hørt noen rykter om at den forrige importøren i Norge hadde sterke knytninger til en fotokjede og da foretrekker jeg heller at produsenten selv står for distribusjonen.

 

-Torstein

Lenke til kommentar

Hei,

 

I går hadde jeg etter mange overveielser for og imot tatt en endelig bestemmelse, og ringte Japanphoto for å bestille Konica Minolta 5D.

 

Jeg traff en svært hyggelig og hjelpsom kar, som i klartekst frarådet meg å kjøpe dette kameraet. Hans versjon av historien var at KM hadde så store problemer med å konkurrere som kameraprodusent at framtiden til merket var usikker, ikke bare i skandinavia, men i det hele tatt. Han mente at det i lengre perspektiv var er høyst reell sjanse for at merket ville forsvinne, men alt det medfører.

 

Jeg var i utgangspunktet skeptisk til en slik dramatisk påstand, men han underbygde dem godt. Det fører for langt å gå inn på alt her, men enden på visa ble at jeg endte opp med Nikon D70s.

 

For å ha det klart: Jeg har hatt to KM-kamera som jeg har vært veldig fornøyd med, og håper inderlig at både Konica Minolta og de andre "mindre" kameramerkene greier å være konkurransedyktige i framtida - tenk om det bare ble et par-tre merker igjen å velge mellom, det er vel en utvikling vi forbrukere ikke er tjent med, for å si det mildt...

 

Nå er det vel mange som tenker "Ha, godt og grundig lurt av en dyktig selger til å kjøpe et dyrere kamera" :thumbdown:

 

Det ville jeg også tenkt, men faktum er at jeg ikke oppfattet det slik, og at jeg f.eks. heller ikke fikk noen føringer i valget mellom D50, 350D og D70s.

(Dessuten har jeg jobbet meg salg i mange mange år, og kjenner knepene... ;) )

 

Var i tvil om jeg i det hele tatt skulle skrive dette innlegget av frykt for å virke overdrevent negativ, men syns det å bli frarådet kjøp pga MERKETS framtid også fra en så stor forhandler som Japanphoto, var noe flere kunne ha interesse av.

Lenke til kommentar

Hvordan underbygget han dette?

 

Konica Minolta har nettopp entret det andre av de tre hovedmarkedene (amatør, semiproff og proff) med 5D, som i likhet med 7D får gode tilbakemeldinger fra såvel brukere som testere. Pga. sen introduksjon til dSLR-markedet har KM mistet mange tidligere SLR-kunder og de må ta de tyngste utviklingskostnadene nå når andre produsenter har lagt disse bak seg..

Dette gjør at organinsasjonen står noe svekket tilbake, og at de effektiviserer og omorganiserer brukerstøtte samt at det relativt unge selskapet Konica Minolta fortsatt er under oppbygging.

Av mer eller mindre bekreftede planer for fremtiden, er introduksjon av et proffhus (9D?) med AS og nyutviklet AF, høyst sannsynlig fullramme billedbrikke og høyere byggekvalitet enn 7D muligens rundt Photokina2006, en oppfølger til 7D (7DII?) som vil komme på PMA2006, nye profflinser og ny toppblitz, m.m.

Det satses med andre ord friskt for å gjenvinne plassen som tredje største DSLR-produsent.

Nå ihøst ble det offentliggjort et samarbeid mellom Sony og Konica Minolta. Det første resultatet av dette vil sannsynligvis være et amatør-hus av Sony-merke med Dynax/Maxxum-fatning, kanskje på PMA neste år.

Dette gir Sony en god linsefatning med et modent eksisterende linsesystem til sin første SLR noensinne, samt AS og muligens andre Minolta-teknologier, mens jeg som Minoltabruker føler meg trygg på at det både vil bli utviklet kamerahus og linser til mitt system i mange år fremover, samt at en uansett vil se det beste fra Sonys billedbrikkeproduksjon i KM-hus.

Om Konica Minolta skulle ønske å kvitte seg med fotoavdelingen (av for meg ukjente og hypotetiske årsaker), er vel sjansene meget store for at Sony, i den posisjon de nå er, ville kjøpe opp/lisensiere merkenavn og teknologier for å videreføre/bygge ut sitt system, enten under egen navn, eller muligens tilsvarende Sony Ericsson (bare forsøk å ikke tenke på merkenavn som Sony Konica Minolta, hehe).

 

Lurer fortsatt på hva slags informasjon han du snakket med på Japanphoto bygde uttalelsene sine på. Ekspeditøren på den lokale Japanphoto-en kjøpte 7D da de fikk inn, og var meget fornøyd med den da jeg var innom sist.

Lenke til kommentar

Hørtes litt suspekt ut... :hmm:

 

Kan jeg spørre hvilken Japan Photo butikk dette var?

 

Jeg var såvidt inne på tanken på ett KM Dynax 5D når jeg vurderte forskjellige dSLR'er, men jeg endte opp med ett Nikon D50 - hovedgrunnene mine var at det bruker SD kort og at det føles mest riktig i mine hender (og prisen selvfølgelig...) - og alle de gode testene og tilgjengelig optikk og utstyr. Nok om det, ingen på Japanphoto her sa noe som helst om at KM kom til å forsvinne. De snakket heller varmt om 5D, mest pga. den innebygde stabilisatoren. Hadde 5D brukt SD kort er det en veldig stor sjanse for at jeg heller hadde endt opp med ett slikt...kanskje? Har ikke sett det "live" eller holdt i ett enda dessverre... de hadde ikke fått det inn sist jeg var hos JP.

 

Jeg ble jo forøvrig omtrent prakket på ett A2 eller A200 hos en annen fotobutikk for en måneds tid tilbake også... har aldri hørt en selger snakke så varmt om ett kamera (han var nok forelsket i A2 spesielt - og hvorfor ikke? jeg synes A2 er ett meget bra kamera). Heller ikke han sa noe slikt om KM... men han var litt i det overivrigste laget for å selge så... :p

Lenke til kommentar

Som jeg understreket i forrige innlegg: jeg har hatt et langt og lykkelig forholdt til to KM-kamera tidligere, og ingenting ville glede meg mer enn å se dem svinge seg opp til gamle film-høyder også på digitalkamera.

 

De siste årene har jo KM stått for en litt mer rocka utviklingsfilosofi og noen av de mest spennende nyvinningene, ikke minst på design. Akkurat det var - igjen iflg selgeren - ikke vellykket, med tapte markedsandeler som resultat.

 

Jeg er også helt enig i ressonementet i forrige innlegg om at dersom KM skulle komme helt galt ut, så ville en annen aktør sikkert videreføre konseptet, nettopp fordi det er så mange kvaliteter der.

 

Likevel er det vel ikke helt usannsynlig at en slik utvikling kan/vil ha negative konsekvenser for brukerne, i alle fall for en periode, og det var i grunnen utslagsgivende for mitt valg av Nikon som alternativ. (Hadde jeg VIRKELIG sett meg ut D5 som det eneste rette kameraet for meg, hadde jeg nok stått på mitt, men det var "close race" uansett :hmm: )

 

Butikken kom jeg til ved å ringe nummeret som står på sidene til Japanphoto, og deretter bli henvist til et nytt nummer. Jeg vet altså ikke nøyaktig hvilken butikk, men den ligger vel i Oslo siden nummert begynte på 22.

 

Som de siste innleggene illustrerer, er dette tydeligvis ikke noen gjennomgripende policy fra Japanphoto som leverandør å fraråde kjøp av KM, men heller meningen til akkurat denne selgeren.

 

Syns det var interessant nok til å viderebringe, men vi får ta det for det det er: en (velinformert?) persons oppfatning av hva som vil skje i kameramarkedet generelt, og spesielt ift Konica Minolta.

 

Og er det noe som er HELT sikkert, så er det vel at ingen kjenner framtida..? :p

Lenke til kommentar

Jeg har fått tilbakemel. fra 3 forskjellige japanphoto ansatte at 5d er et godt kjøp, eneste minuset er tilleggsutvalget contra Nikon og Canon.

Fotovideo tar nå inn 50 nye 7d som de skal selge som kit med 2 objektiver, altså de tar inn 100 objektiver(KM) også(blir bra pris hvis noen er int.).

 

Er vel egentlig ingenting som tyder på at KM går mot grunnen annen enn en japanphoto ansatt, som for alt vi vet kan være en nyansatt hasjrøykene lokehode som nettopp fant ut at dama hans hadde hatt seg med en KM lojal fotograf :D

Lenke til kommentar

Hehe... om jeg faktisk endte med Nikon D70s pga en sjalu KM-hater eller ikke: nå kom i hvert fall nytt kamera i posten, og i helga skal det testes etter alle kunstens regler! :dribble:

 

Det som blir virkelig interessant, blir den dagen jeg får anledning til å sammenligne skikkelig med en D5 selv, kommer helt sikkert til å skje at noen i bekjentskapskretsen ender med det kameraet også.

 

Kanskje jeg kommer til å angre bittert..? :cry:

 

I mellomtida skal jeg nyte nyanskaffelsen, og ønsker alle en god foto-helg! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Ser ut til at jeg kan svare på spørsmålet selv (ref. http://in.today.reuters.com/news/newsArtic...ia-222176-1.xml ).

 

Dvs. absolutt ikke bra.

 

Er veldig fasinert av AntiShake systemet til Minolta (har Canon idag), men det spørs om det er noe særlig lurt å bytte ennå (før de får orden på økonomien).

Ser også ut at det finnes lite (ihvertfall i Norge) lyssterk orginaloptikk tilgjengelig. Og det er for meg den viktigste grunnen til å vurdere og bytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...