Gå til innhold

Tøye ut. Er det bra eller?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lest så utrolig mye motstridende angående tøying at jeg rett og slett ikke vet om det har noen positiv effekt. Noen mener tøying gjør at musklene bygger seg opp fortere og "bedre"(dvs at man blir sterkere enn om man ikke hadde tøyet ut), mens andre mener at man ikke bør tøye ut etter styrketrening.

 

Beats me. :shrug:

Lenke til kommentar

Uttøyning er selvfølgelig ingen dum ting! Det sier seg selv på en måte.. Det gjør at musklene blir mer tøylige, og dermed tåler mer.

Tøying er også med på å minske ulike skader, som f.eks. strekk og lignende type skader.

Man kan gjerne tøye ut lett før en trening, men da skal det være så lett at man ikke kjenner noe som helst.

Lenke til kommentar

min erfaring er at trening hjelper mot stølheten.

 

Gidder sjeldent å tøye ut etter styrketrening. Var litt støl i starten, men dette gikk "fort" vekk til å bare bli den lille gode følelsen av å ha trent.

 

mer/regelmessig trening = musklene blir vant til å bli brukt (hardere) og man vil oppleve mindre stølhet og lignende, det er iallefall min teori utifra mine egne opplevelser. Så jeg gidder sjeldent å tøye ut etter trening.

 

Men en ting: Du blir mykere av å tøye (hvis du gjør det riktig). Merket det i løpet av bare 6mnd trening av Tae Kwan Do. Der var det MYE tøying i starten for å bli mykere i bena bl.a. Og det ble vi!

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Jeg har hørt at det ikke er vitenskapelig dokumentert at å tøye ut har noen positiv effekt.

 

Positivt eller ikke.....du blir ihvertfall mindre stiv og støl dagen etter, hvis du tøyer skikkelig etter en treningsøkt.....

 

Det forebygger også muskelskader, da musklaturen er mer forberedt til neste treningsøkt.

 

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...