Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor mange ledere trenger en ethernettilkobling?


UAM

Anbefalte innlegg

Til dere som er nettverksguruer. Hvor mange ledere trenger man til hver tilkobling? For å tydeliggjøre spørsmålet. I en normal nettverks kabel er de feks 4 par ledere, hvor mange tilkoblingspunkter kan jeg ta ut på en kabel? Er det slik at man kun trenger to par til hvert uttak i et 100base-T?

Endret av UAM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det er ikke så nøye med farger bare du setter de likens på begge kontakter (rj45).

eks: hvis blå-grønn-rød-hvit på den ene enden må det være blå-grønn-rød-hvit (samme rekkefølge) på den andre

 

Tom

Feil, det ER viktig at du kobler det riktig for at kabelen skal fungere som den skal.

Den var ny for meg!! Etter 3år med elektro , så er det først nå jeg lærer at farge har noe å si på lederegenskaper :D:tease:

Håper du leste det du kommenterte feil, eller så bør du utdype bedre hva det er du mener er feil..

 

EDIT: liten leif

Endret av glx-rider
Lenke til kommentar

Joda de ER vikteig at parene kommer på de riktige pluggene.

Det har ingen ting med ledningsevene å gjøre. Har du ikke skjønt hva som er det unike med en tp-kabel bør du snarest skaffe det kunskap om dette så du vet hva du gjør.

 

På korte avstander kan du slurve med fargene, men på lange strekk kan det resultere i at kabelen ikke virker selv om fargene er like i begge ender.

 

Studer og bli vis!

Lenke til kommentar
Har du ikke skjønt hva som er det unike med en tp-kabel bør du snarest skaffe det kunskap om dette så du vet hva du gjør.
Du mener det er noe annet utover Twisted og Pair som gjør at en TP kabel virker som den gjør?

Ingen har sagt noe om å tvinne opp kabelen og ikke bruke trådpar såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar

tvinn opp det orange paret på en meter og se hvor mange tvinninger det har. så tar du og tvinner opp det brune paret og ser hvor mange tvinninger det har på en meter. klart dette ikke er gjort tilfeldig. men når sant skal sies, så er det to forskjellige fargekoder ute å går. I norge bruker vi fargekode B, med unntak av de byggene som ikke har hatt kompetente folk til å gjøre jobben, eller av andre grunner (sikkerhet for eksempel)

Lenke til kommentar

Tilbake til spørsmålet. Du trenger kun 2 par for å lage ett nettverks punkt. Denne må du i en 4 pars plugg eller konnektor. Og du skal bruke pinne 1+2 og 3+6. Hvis det du skal bruke er farge kodet, så er det Orange og Grønt par du skal bruke. Og hvis du kun bruker 2 par, så er det samme om du bruker A eller B, siden du kun trenger å bruke Orange og Grønt.

 

Har du en Twistet Pair kabel så er det meget viktig at du bruker lederne fra samme par. Fordi tvinningene gjør at de ikke tar opp forstyrrelser fra de andre parene. Og ja alle parene er tvunnet med forskjellig "styrke", slik at ingen forstyrrer. Hvis du bytter om slik at du bruker de hvite som ett par, og de fargede som ett annet, så er mulighetene store for at du ikke får signal, spesielt hvis det er litt lengede på kabelen.

 

Og har du en 4 pars kabel liggende, så kan du bruke denne til 2 nettverks punkter, eller eventuelt 1 nettverkpunkt, 1 telefon og 1 faks.

Lenke til kommentar

jepp, stemmer det! ,men det geniale med systemet er at du med noen enkle grep kan plugge i pc, surfe, flytte pcen til ett annet sted, og bruke pungtet som telefon. du får faktisk dekket noen av utgiftene fra staten ved å bygge slike "smarte hjem" som de kaller det. vet jeg er totalt Off Topic, men ville nevne det uansett:)

Lenke til kommentar

Feil, det ER viktig at du kobler det riktig for at kabelen skal fungere som den skal.

Den var ny for meg!! Etter 3år med elektro , så er det først nå jeg lærer at farge har noe å si på lederegenskaper :D:tease:

Håper du leste det du kommenterte feil, eller så bør du utdype bedre hva det er du mener er feil..

hehe, ja jeg er også litt nysgjerrig på denne :) Jeg tipper at rødt leder litt bedre enn blått.

Lenke til kommentar

Jeg synes at jeg har fått svarene jeg trenger. De som ikke forstår hensikten med tvinnede ledere får studere transmisjonsteknikk.

Det siste pirket ditt har ingenting med noe som helst å gjøre Capy, men det vet du sikkert selv. Den aktive komponenten (resistansen) har ingen betydning, det er forholdet mellom de reaktive komponentene (induktans og kapasitans), som utgjør hele problemstillingen for overføring ved disse frekvensene man her snakker om. TP kabelen er nemlig en bølgeleder, derfor referanse til ligninger og faktorer som jeg nevnte tidligere i tråden.

 

Over og ut

Endret av UAM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...