Gå til innhold

PC til video og bilderedigering


Anbefalte innlegg

Hei.. skal kjøpe ny PC da den eg har nå er "utgått" og har kun hatt AMD (først XP2400+ så XP 3200+ med vannkjøling), men nå lurer eg på å kjøpe Pentium, da de har kommet med Dual Core prosessorer og 64bit funksjon..

 

Skal for det meste bruke PCen til konvertering av filmer..... med programmer alt fra, Xilisoft 3GP, DVD Shrink, Dr DivX, Nero Vision, Ulead VideoStudio.. og så bruker eg Dreamweaver MX 2004 og har sett denne krever 100% hver gang den skal loade og save filer fra FTP serveren.

Og har hørt Pentium systemer er bedre enn AMD på ripping, mens AMD er best på spilling?? :dontgetit:

 

Har falt for dette Abit HK: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310512&cks=PRL og har fra før av god erfaring med Abit, både mitt AN7 og NF2 har funket utmerket og funker godt enda!

 

Men spørsmålet er altså, skal eg gå for AMD eller Intel ??

 

for Intel støtter jo MYE mer ram, samt DDR 2 med mye høyere hastigheter enn AMD støtter.. og de støtter ofte MER... noen opptil 8GB.. men vet ikke hvor mye som er anbefalt? Kunne tenke meg å kjøre på 2 x 1GB brikker.. eventuelt til å begynne med.. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pentium D er bra ja, har hatt en D830 på Abit AL8 i ca 2 måneder, og bortsett fra ytelsesproblemer med første bios har det vært som juleaften hver dag. Går fint å spille samtidig som den feks koder video, alt som ikke gir for mye diskbruk kan stå og putre mens man spiller. Men klart du bør ha dedikert video-disk for å ikke sakke ned resten av systemet, jeg har en 250GB til video og 2x160GB i Raid0 for windows og programmer. Må legge til at jeg har overklokka til 3.5, stabiliteten er perfekt for det og ytelsen er merkbart høyere i mange programmmer.

 

Bestemt deg for noe annet enn hovedkort? Syns Abit er meget bra jeg å, støtter det valget. Hvis du er ute etter 2GB RAM med maks ytelse må det nesten bli Crucial BallistiX 5300 CL3, http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312366&cks=PRL

Ikke på lager men Mamoz kan skaffe brikkene enkeltvis ser det ut som, men vær obs på at det er feil varenummer på websiden der, det nummeret er til CL4 brikker som koster langt mindre: http://www.mamoz.no/produkt/BL12864AA664/C...tiX_PC5300.html

Lenke til kommentar

Dual Opteron eller dualcore Operon, kanskje dualcore athlon 64 og programvare som er compiled for SMP ;)

men for vanlig bruker så ville jeg valgt intel for dem har en fordel på video encoding fronten, men kanskje du burde lese noen reviews av athlon 64 og intel sine cpuer i video encoding tester sjekk google :)

 

PS: husk at star wars episode 3 ble rendered på AMD Opteron

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Jo, har seriøst tenkt på AMD X2 prosessoren, MEN, som du sier, har eg hørt Intel er noe bedre på encoding, og Opteron blir vel for dyrt......?!

 

Har jo alltids gamle datan til spilling, hehe, Athlon XP 3200+ , 1Gb ram og Radeon 9800 PRO 256 med kjører 2.67Ghz på 40-45 grader.. men spiller så sjeldent.. :blush:http://www.tjuetre.net/Bilder/Data/nyeste%20datan.JPG og http://www.tjuetre.net/Bilder/Data/nyeste%20datan%202.JPG

 

Så tror eg bare klasker til med socket 775 og myyye ram, men hvor mye er nødvendig egentlig? Er det VITS med mer enn 2Gb ram?

Lenke til kommentar

Tror ikke Pentium D er bedre på encoding egentlig, har sett bra resultater med AMD X2 og videokoding på forum.doom9.org, gutta der bruker mest AviSynth med Cinema Craft Encoder samt litt HC og QuEnc. Pentium D er visstnok veldig bra på DVDShrink da, mulig den er best der. På audio er X2 litt bedre, ser ut som det er mer direkte sammenheng mellom kort pipeline og ytelse på enkel lyd-koding, ser man feks på Pentium M, den slår alt på singlethreaded audio-koding som feks MP2. Audio-koding til MP2/AC3 går så fort uansett, det er ikke noe man trenger bekymre seg om.

 

Hvis jeg skulle kjøpt dualcore idag hadde det blitt Pentium D igjen, har ingenting negativt å si om den egentlig, går ut fra at også X2 støyer litt ved full load på begge sylindre, og jeg er fortsatt skeptisk til problemene med AMDs Cool'n'Quiet, finnes folk som mener det er feil med CPU'en i seg selv og ikke i cool'n'quiet som AMD påstår, men problemene forsvinner iallfall når C'n'Q disables. Og så var det nf4 og ytelsesproblemer som er funnet av proffe lydfolk, nf3 er ikke så interessant for de fleste selv om det utvilsomt er bedre. Må nok bli Pentium D på Intel chipset ja!

Lenke til kommentar

Bare enkelkjerner der... Er ikke til å nekte for at X2 yter litt bedre enn Pentium D i snitt, men forskjellene i ytelse vs pris er så små at jeg tør påstå at det er krefter i overflod uansett hvilken dualcore man velger, og inntill de nye nf4-korta (med bla flere PCIe-lanes) kommer i salg har Intel en fordel på chipset. Skal bli arti å se hvordan de nye nf4-korta blir mottatt i proffesjonelle lydmiljø, de folka er veldig nøye på hovedkortytelse og kompatibilitet med studio-nivå komponenter.

Lenke til kommentar

Litt dårlig med dual-DVI vifteløse skjermkort, men kan være at det finnes noe jeg ikke vet om, det har stort sett vært dyrere kort som 6800 og slikt som har hatt dualDVI og de er mye godt for kraftige til passiv kjøling, må montere passiv kjøler selv da.

Hvis du ikke krever så mye guffe i spill har Matrox ypperlige passive kort som lager veldig lite varme, de har iallfall dual DVI. Er en-skjermsbruker jeg da, Gigabyte 6600GT (bare en DVI) med passiv kjøler ble mega, bra ytelse i spill og kjempebra bilde også på analog-utgangen. Kanskje det kan være et alternativ også for deg, kan iallfall love at analog-bildet er bedre enn mange andre kort. Tviler på at det fortsatt ville vært bra nok på feks en 23" widescreen men på en skjerm av normal størrelse bør det virke tilfredsstillende for de aller fleste. Det er iallfall det passive kortet som gir mest ytelse for penga pr idag, VIVO har det å, 1495kr på Mamoz.no.

Lenke til kommentar

Eeeh, åpner diskusjonen igjen med noen spørsmål, hvilket RAM skal eg ta? Har jo lyst å utnytte hastigheten fullt ut når eg velger Abit AW8-MAX, I955X med Maks. databushastighet 1066 MHz , er det ikke da rått å kjøpe f.eks Crucial DDR2 BallistiX PC8000 2048MB CL5 eller Corsair TWIN2X 8000UL DDR2, 1024MB, selv om eg har mest lyst på 2Gb med 2 brikker, da har eg jo mulighet for å oppgradere...

 

CPU har eg funnet, da eg satt å surfa litt på Intel sine sider og fikk sett hva HT teknologi er. Fant eg denne nydelige tingen: Intel Pentium Extreme Edition 840 3.2GHz Socket LGA775, 2MB, litt dyr, men sikkert vert pengene!

 

Og MÅ man ha et "state of the art" skjermkort til denne datan? Skal jo ikke spille noe som helst spill... tenkte på et X700 PRO kanskje... er liksom CPU og RAM som skal investeres i denne gangen.... ;)

Endret av tjuetre
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...