Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Anbefaler å prøve så godt du kan, la vær å tenke på det. Brant meg på det faktisk flere ganger tidligere, da jeg var et så nervøst vrak på forhånd, tenker rett og slett for mye for ingenting, noe som fører til at man mister unødig mye konsentrasjon når man kjører.. Om du vet selv du kan kjøre, har fått gode tilbakemeldinger osv., prøv som de ovenfor sier å lat som det er med en hvilken som helst annen person. Er du heldig får du en fyr/dame som er hyggelig og det går an å prate med, få i gang en "løs" samtale og tenk på hva som skjer rundt deg mens du kjører, ingenting annet...

 

Kan bare legge til at jeg bestod så sent som forrige uke selv, så skal ikke si jeg har så god erfaring... Men har faktisk bygget meg opp endel erfaring, da jeg måtte kjøre opp 4 ganger ( :thumbdown: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fikk vite at jeg måtte ha med meg ca 800kroner på oppkjøringen - som jeg forøvrig ikke klarer å slutte å tenke på. Har øvd skikkelig masse på rundkjøringer nå de siste dagene, og kjørerlæreren min sier at jeg bare må jobbe litt mer med vikeplikt til høyre og sjekke blindsoner ved plasseringer. Har en lei tendens til å stoppe for småveier på noen av de mindre forskjørsveiene i bergen by, samt kjøre forbi enkelte veier jeg har vikeplikt for, men generelt er det det av jeg stopper for biler som har vikeplikt for meg - er alt for snille i trafikken jeg :( .

 

 

Men du får ha lykke til på oppkjøringen diversity, skal se alt går så bra så..... hvis jeg bare klarer å overbevise meg selv om det samme :hmm:

Lenke til kommentar
Har øvd skikkelig masse på rundkjøringer nå de siste dagene, og kjørerlæreren min sier at jeg bare må jobbe litt mer med vikeplikt til høyre

5128084[/snapback]

Har ca. samme problem selv - legger ikke alltid merke til forskjørsveiskiltet, og stopper unødvendig mye - eller stopper ikke der jeg har vikeplikt. Men hvis du er i tvil, så stopp! Kjører du passivt, klarer du deg fint.

Lenke til kommentar
Kjører du passivt, klarer du deg fint.

5128889[/snapback]

 

Kjørelærern min sier jeg er rævkjørt hvis jeg kjører kjører passiv,t og at meg for all del må unngå det.

5129743[/snapback]

Da har du enten en slem kjørelærer, eller det er litt miks i begrepene her. Med passiv kjøring mener jeg ikke at du hele tiden skal ligge 5-10 km/h under fartsgrensen, men at du aldri skal kjøre fortere enn det du føler deg trygg på (selvfølgelig ikke fortere enn fartsgrensen), for at du skal få med deg alle inntrykkene. Det er lett, i hvert fall som nybegynner (jeg må få bruke det uttrykket om folk som nettopp har tatt / skal ta lappen) å overse ting som fotgjengerfelt, høyrevikeplikter og alle andre "småting" (unnskyld uttrykket - kjørelæreren minne ville ha drept meg, men dere skjønner hva jeg mener ;) ) som dukker opp langs veien.

 

Men det er sant som Pluggen sier; kjører du for passivt (ligger godt under fartsgrensen, tar deg goood tid i rundkjøringer og kryss etc.) kan det også være farlig, ettersom det kan føre til en del farlige forbikjøringer og generelt sett mye aggressiv kjøring fra dem som ligger bak deg.

 

Men det er mye farligere å overse høyrevikeplikter eller å kjøre for fort til at du får med deg alt! Hvis du er i tvil, stopp!

Lenke til kommentar
Hvor mye koster egentlig oppkjøring?

 

Er skikkelig nervøs nå.. og har funnet ut at det og kjøre mye dagen før egentlig ikke funker :p

 

Skal prøve å slappe av idag :)

5127799[/snapback]

 

Så...har du hatt oppkjøring nå?

5129115[/snapback]

 

Hadde for ca 1 time siden.. stod :thumbup:

5133524[/snapback]

 

Grattis ja! :thumbup: Fikk du noen spørsmål i løpet av kjøringen? Eller "bare" kjørte du? Kun 11 dager til jeg skal kjøre opp! :cry:

Endret av Wasters
Lenke til kommentar

Ikke hindre annen trafikk. Hold flyten i trafikken.

 

Om du føler deg usikker med tanke på deg selv i trafikken. Så ta heller en kjøretime eller to med læreren og finpuss på ting. Kjør mye privat også, men for all del ikke glem det lærern har sagt selv om han ikke sitter der. Lønner seg å legge opp en vane på riktige ting før oppkjøringa, selv om du kansje synes det er mer behagelig med kun en arm på rattet feks.

 

Om du føler deg sikker, så skal det ikke være noe problem. Selvfølgelig er du nervøs, men det går fort over når du kjører.

 

-Prøv å hold speedometervisern mellom fartsgrensa og 5km/t over. Hvertfall ikke høyere fart enn det. Du får som regel ikke fartsbot om visern viser 10km/t over, og de fleste gjør som regel det. -Men husk at sensor kjenner deg ikke, og vet ikke om du er en fartsbølle eller ikke, så han vil ganske sikkert se på dette som et dårlig tegn.

 

Ellers bør du/dere huske å sjekke speil, rattinstilling, sete, sikkerhetsbelte og gjerne sette klima-anlegget på et behagelig nivå før du setter bilen i gir.

 

 

Alt jeg kom på i farta.. Nå er det Rikets Røst på TV2. Lykke til!

Lenke til kommentar

Uff, min oppkjøring i dag gikk dessverre ikke så bra. Strøk.

 

Fikk teorispørsmål om hvordan jeg sjekket bremsekraftforsterker, og det var jo ingen sak å svare på.

 

Jeg følte kjøringen generelt gikk bra, men kan skjønne at han strøk meg på et par punkter.

 

Kan skrive det som står på lappen han gav meg:

 

-valg av sted for å snu (stoppet, rygget inn i en utkjørsel og kjørte tilbake der jeg kom fra. han var uening i at jeg ikke burde ha gjort det der siden det var en sving rett ved siden av)

 

-Brudd på vikeplsikt/vurdering av luke ved innkjøring på forskjørsvei (skulle kjøre ut i 70-sone, enfelts uten akselerasjonfelt, tenkte jeg skulle klare en luke, han bremset. han mente også jeg hadde for stor fart fram mot påkjørselen, men der er jeg uenig.)

 

-venter på biler fra venstre (stoppet for noen fra høyre på en vei som ikke hadde forkjørsrett. jeg visste jeg kom til å gjøre en tabbe mht. vikeplikt. hater den stygge høyreregelen. her dauet jeg også bilen to ganger når jeg skulle kjøre, men det skrev han ikke ned som negativt)

 

-fort/plass i forhold til parkerte biler og bil mot (nede i damsgård, er 50-sone, men veien er litt smal, såvidt plass til to biler pluss en parkert bil i bredden. her kjørte jeg mellom 20 og 50, avhengig av plassen. litt overrasket over at han skrev dette som negativt, da jeg synest jeg holdt en helt akseptabel fart i forhold til plass og biler.)

 

 

ellers skrev han øverst "etter min vurdering tilfredstiller du ikke kravene til sikkerthet og framkommelighet". jaja, kan skjønne hvorfor jeg strøk, og at det var det riktige. men jeg vet om en som kjørte feil vei i enveiskjørt gate, og fremdeles bestod, så da blir det jo litt kjipt å tenke på. men men, ikke annet enn å kjøre mer og satse på at det går bedre neste gang. da vet jeg jo også hva det går i, så da er jeg nok ikke like nervøs.

Lenke til kommentar
Skal du bestå en oppkjøring: Alltid kjør saktere enn du vanligvis ville ha gjort. Uansett situasjon, uansett fartsgrense. Alltid ligg litt lavere ;)

5137710[/snapback]

 

Tjohei!

Blir d sett på som positivt å ligge under fartsgrensen hele tiden da? :ohmy: kor mye saktere mener du?

5140576[/snapback]

Hvis du kjører _for_ sakte hele tiden vil du kanskje ikke bestå.

Lenke til kommentar

Blib har noe rett i det han sier.

På oppkjøringen er det lurt å ta det rolig hele tiden. På den måten kan du få tenkt grundig igjennom alle situasjoner som oppstår, og hva du må gjøre videre.

MEN på veier der hvor fartgrensen er 70/80kmt. er det ingen grunn til å kjøre så veldig mye saktere enn hva fartsgrensen er. Her er det ikke så mye ting å tenke på iforhold til bykjøring osv.

 

Kjør pent, ikke overskrid fartsgrensen noe særlig, men heller ikke tenk på om du kjører for sakte. Kjør i det tempoet du liker, og som du føler at du kan håndtere alle slags situasjoner som måtte oppstå. Da burde ting gå greit :thumbup:

Lenke til kommentar

Ayayayayay! oppkjøring i morgen klokken 8:00! Klarer ikke å tenke på noe annet... Takker for tips alle sammen.

 

Noen som vet hva sensorer syntes om å ligger over fartsgrensa? Bilen jeg kjører i har sånn digital speedometer over radioen. Og jeg pleier alltid å ligge 2-3km/t over... Stryk-grunnlag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...