Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

 

Klarte å stryke etter fem minutter på oppkjøring i dag, og skjønte egentlig da at jeg hadde strøket så gjorde en annen feil veldig kort etterpå.var ikke så gøy å kjøre en hel time etterpå når jeg allikevel visste jeg hadde strøket. Føler nå jeg egentlig bare har mistet all motivasjon til å kjøre i det hele tatt, siden vet jo at jeg egentlig er flink nok. Tror nervøsiteten bare ødela alt for meg siden kjørelærer mener jeg ikke trenger flere kjøretimer, så var utrolig kjipt

 

Hvordan skjønte du at du hadde strøket? Hva skjedde?

Sensor tok i rattet når jeg begynte å svinge litt for tidlig under et filskifte, og fikk etterpå beskjed at om selv om alt annet hadde vært perfekt hadde jeg strøket på det uansett

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Klarte å stryke etter fem minutter på oppkjøring i dag, og skjønte egentlig da at jeg hadde strøket så gjorde en annen feil veldig kort etterpå.var ikke så gøy å kjøre en hel time etterpå når jeg allikevel visste jeg hadde strøket. Føler nå jeg egentlig bare har mistet all motivasjon til å kjøre i det hele tatt, siden vet jo at jeg egentlig er flink nok. Tror nervøsiteten bare ødela alt for meg siden kjørelærer mener jeg ikke trenger flere kjøretimer, så var utrolig kjipt

Hvordan skjønte du at du hadde strøket? Hva skjedde?

Sensor tok i rattet når jeg begynte å svinge litt for tidlig under et filskifte, og fikk etterpå beskjed at om selv om alt annet hadde vært perfekt hadde jeg strøket på det uansett

var en bil i blindsonen jeg kom litt for nær
Lenke til kommentar

Klarte å stryke etter fem minutter på oppkjøring i dag, og skjønte egentlig da at jeg hadde strøket så gjorde en annen feil veldig kort etterpå.var ikke så gøy å kjøre en hel time etterpå når jeg allikevel visste jeg hadde strøket. Føler nå jeg egentlig bare har mistet all motivasjon til å kjøre i det hele tatt, siden vet jo at jeg egentlig er flink nok. Tror nervøsiteten bare ødela alt for meg siden kjørelærer mener jeg ikke trenger flere kjøretimer, så var utrolig kjipt

Kjedelig, slikt skjer. Ikke gi opp. Jeg holdte på å gi opp etter at jeg strøk et par ganger, men ble "pusha" av folk rundt meg til å fortsette. Jeg er glad for at jeg ble det nå. Er maaange som stryker både første og andre gang.

Lenke til kommentar

Jeg har nå strøket 2 ganger, har 3. oppkjøringa mi i slutten av februar. Både første og andre gangen mente sensor at jeg kjørte veldig bra, men klarte å få 2 «situasjonsfeil» på begge oppkjøringene :// Pleier aldri å kjøre slik jeg gjorde på oppkjøring så det er jo bare innmari kjipt ... Vet ikke hvordan jeg skal løsrive meg fra alle nervene som gjør at jeg driter meg ut, har prøvd alle tips jeg kan komme på men ingenting funker :(

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen her som har kjørt opp i Skien? Skal kjøre der 22. desember og gruer meg ganske mye. Noen feller jeg burde passe på osv?

Hei, ser det er lenge siden du spurte. Håper du besto. Jeg kjørte opp i Skien. De har ganske mange forskjellige ruter å kjøre. Sensor vet ikke hvilken rute dere skal kjøre før rett før dere begyner. Jeg gruet meg også til oppkjøringen siden det var over 20 år siden jeg hadde tatt oppkjøring sist. Man får jo en del unoter når man har kjørt lenge. Men fikk verdens mest behagelige sensor. Glemte faktisk at jeg var på oppkjøring. Ble mere som en søndagstur. Bare ta det mmed ro, vær oppmerksom og kjør litt ekstra forsiktig der det er mye fotgjengere / skoler så går det nok bra. Anpass også farten etter føre. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Hadde oppkjøring nå nylig. Var jæævla stressa med alt, fikk ikke sove skikkelig osv haha! 

Men sensor så at jeg var jævlig nærvøs, å spurte om han skulle snakke mye, ha radio på eller at det skulle være helt stille i bilen. Jeg sa at han måtte bare snakke hull i huet på meg. Det funka.

Men med en gang jeg tok av fra vegvesenet så ble all stress borte, jeg konsa kun om kjøringa. 

Klarte kvele motoren 1 gang, og fikk 1 feil på sikkerhets spm, som var å sjekke lyshorn og lydhorn. Minuset var at jeg ikke gikk ut å sjekka langlysa, jeg bare slo dem på, å så refleksjonen i en trailer foran, så always step outside for å se om BEGGe lysa funker :)

Fikk rute som handlet mye om utkjørsel og innkjørsel på motorveg, så var ganske enkelt egentlig.

 

Besto med glans sa sensor, og tok meg i hånda å gratulerte meg. 

 

Så jeg tror egentlig ikke noe på at sensor stryker folk for å kvele bilen.

Jeg spurte også om det var stryk grunnlag, og det var det ikke!.

Jeg tror de som skriver at dem kvelte motoren og strøk, gjor en anna stor feil.

 

Lykke til til dere som skal ta lappen, det er ENKLERE enn dere tror! :)

 

EDIT: Glemte helt å si at en god kjemi/tone med sensor har MYE å si. Så vær blid å hyggelig. Min var heldigvis veldig hyggelig, å det var en Fredag jeg kjørte opp :)

Endret av Hamsterkid
Lenke til kommentar

Hei.

 

Hadde oppkjøring nå nylig. Var jæævla stressa med alt, fikk ikke sove skikkelig osv haha! 

Men sensor så at jeg var jævlig nærvøs, å spurte om han skulle snakke mye, ha radio på eller at det skulle være helt stille i bilen. Jeg sa at han måtte bare snakke hull i huet på meg. Det funka.

Men med en gang jeg tok av fra vegvesenet så ble all stress borte, jeg konsa kun om kjøringa. 

Klarte kvele motoren 1 gang, og fikk 1 feil på sikkerhets spm, som var å sjekke lyshorn og lydhorn. Minuset var at jeg ikke gikk ut å sjekka langlysa, jeg bare slo dem på, å så refleksjonen i en trailer foran, så always step outside for å se om BEGGe lysa funker :)

Fikk rute som handlet mye om utkjørsel og innkjørsel på motorveg, så var ganske enkelt egentlig.

 

Besto med glans sa sensor, og tok meg i hånda å gratulerte meg. 

 

Så jeg tror egentlig ikke noe på at sensor stryker folk for å kvele bilen.

Jeg spurte også om det var stryk grunnlag, og det var det ikke!.

Jeg tror de som skriver at dem kvelte motoren og strøk, gjor en anna stor feil.

 

Lykke til til dere som skal ta lappen, det er ENKLERE enn dere tror! :)

 

EDIT: Glemte helt å si at en god kjemi/tone med sensor har MYE å si. Så vær blid å hyggelig. Min var heldigvis veldig hyggelig, å det var en Fredag jeg kjørte opp :)

 

Gratulerer!!  :)

 

Det har ingenting å si om du kveler bilen. Det teller ikke overhodet, så sant ikke det skjer i en farlig situasjon (jeg klarte å gjøre det i en rundkjøring en gang, heldigvis bare på en kjøretime). Derimot gjør det jo noe med en selv - man blir superstressa, og det leder jo gjerne til flere feil.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Ser at det er en stund siden denne tråden var aktiv, men jeg prøver allikevel.

 

Jeg skal ha oppkjøring på fredag og trenger sårt noen tips. Nervøsiteten tar livet av meg nå.

 

Kort fortalt så startet jeg med trafikalt grunnkurs i Jan/Feb i fjor, men ettersom jeg lærer litt tregt, så fikk jeg ikke bestått teorien før i sommer. Andre forsøk og fikk to feil etter første forsøk med 8 feil litt over et halvt år tidligere.

Iløpet av denne tiden har min opprinnelige kjørelærer gått ut i permisjon, derfor har jeg fått en ny kjørelærer.

Har vel hatt bortimot 4 kjøretimer med kjørelæreren og h*n presterte å melde meg opp til førerprøven rett før vår første kjøretime.

 

Nå er det ikke lenge igjen, men jeg kjenner jeg blir litt mer nervøs nå. Kjørelæreren min gjør meg egentlig veldig usikker når vi kjører sammen. Det blir så mye snakk om hva jeg burde gjort osv så jeg tenker enda mer på ting. Har fått beskjed om å ta det litt roligere mens jeg kjører, noe jeg prøvde iherdig på idag, men allikevel fikk jeg samme beskjed som sist. Det blir veldig "vagt" syns jeg for jeg er veldig forsiktig og tar ikke så store sjanser i trafikken (tar blant annet ikke luker før jeg er overbevist om at det er helt klart). Læreren sier jeg kjører bra, men at jeg burde finpusse kjøreegenskapene litt. Føler meg jo egentlig klar, men læreren får meg til å tvile litt...

 

Jeg sitter egentlig bare igjen med en følelse av usikkerhet. Ihvertfall ettersom min forrige kjørelærer skrøt av min behagelige kjøring.

Jeg har heller ikke så stor mulighet for å kjøre privat ettersom de eneste som kan som regel er opptatte. Har øvelseskjørt en del på landevei med sambo og må si jeg føler meg mye mer trygg da enn på selve kjøretimene mine.

 

Beklager for å kuppe tråden litt, men hadde satt veldig stor pris på noen gode råd i denne "vanskelige" tiden. :wee:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser at det er en stund siden denne tråden var aktiv, men jeg prøver allikevel.

 

Jeg skal ha oppkjøring på fredag og trenger sårt noen tips. Nervøsiteten tar livet av meg nå.

 

Kort fortalt så startet jeg med trafikalt grunnkurs i Jan/Feb i fjor, men ettersom jeg lærer litt tregt, så fikk jeg ikke bestått teorien før i sommer. Andre forsøk og fikk to feil etter første forsøk med 8 feil litt over et halvt år tidligere.

Iløpet av denne tiden har min opprinnelige kjørelærer gått ut i permisjon, derfor har jeg fått en ny kjørelærer.

Har vel hatt bortimot 4 kjøretimer med kjørelæreren og h*n presterte å melde meg opp til førerprøven rett før vår første kjøretime.

 

Nå er det ikke lenge igjen, men jeg kjenner jeg blir litt mer nervøs nå. Kjørelæreren min gjør meg egentlig veldig usikker når vi kjører sammen. Det blir så mye snakk om hva jeg burde gjort osv så jeg tenker enda mer på ting. Har fått beskjed om å ta det litt roligere mens jeg kjører, noe jeg prøvde iherdig på idag, men allikevel fikk jeg samme beskjed som sist. Det blir veldig "vagt" syns jeg for jeg er veldig forsiktig og tar ikke så store sjanser i trafikken (tar blant annet ikke luker før jeg er overbevist om at det er helt klart). Læreren sier jeg kjører bra, men at jeg burde finpusse kjøreegenskapene litt. Føler meg jo egentlig klar, men læreren får meg til å tvile litt...

 

Jeg sitter egentlig bare igjen med en følelse av usikkerhet. Ihvertfall ettersom min forrige kjørelærer skrøt av min behagelige kjøring.

Jeg har heller ikke så stor mulighet for å kjøre privat ettersom de eneste som kan som regel er opptatte. Har øvelseskjørt en del på landevei med sambo og må si jeg føler meg mye mer trygg da enn på selve kjøretimene mine.

 

Beklager for å kuppe tråden litt, men hadde satt veldig stor pris på noen gode råd i denne "vanskelige" tiden. :wee:

Hvordan gikk det?

Lenke til kommentar

Har oppkjøring på mandag og gruer meg voldsomt nå. Er 23 år og begynte sent på grunn av økonomi, så jeg har ventet ganske lenge på den dagen. Følte meg relativt klar når jeg bestilte time for førerprøven, men nå er jeg ikke så høy i hatten lengre. Har lest sinnsykt mye i forum om tips, hva folk har strøket på og strenge sensorer, og er sikker på at jeg kommer til å gjøre en eller annen dum tabbe fordi jeg sitter og tenker på at jeg må bestå i stedet for å konsentrere meg om trafikkbildet. Er også redd for å få en sensor jeg ikke får noe kjemi med, for da blir jeg nok bare mer nervøs under kjøringen. I forumene jeg har lest i virker det nesten avgjørende å få en god tone med sensor? Jeg blir faktisk litt nervøs bare av å kjøre med kjørelærer, men ikke når jeg har øvelseskjørt med samboer. Er noe med at det sitter en ekspert og setter spørsmålstegn ved absolutt alt du gjør.

 

Noen her som kan berolige meg og si at de også har følt på hele seg at de kom til å stryke, men klarte å overkomme nervøsiteten og bestå likevel?  :huh: Klarer ikke å se for meg at jeg kanskje har midlertidig førerbevis i hånden på mandag, har litt vansker med å få opp selvtilliten.

 

Edit: skriveleif

Endret av silketeppe
Lenke til kommentar

Har oppkjøring på mandag og gruer meg voldsomt nå. Er 23 år og begynte sent på grunn av økonomi, så jeg har ventet ganske lenge på den dagen. Følte meg relativt klar når jeg bestilte time for førerprøven, men nå er jeg ikke så høy i hatten lengre. Har lest sinnsykt mye i forum om tips, hva folk har strøket på og strenge sensorer, og er sikker på at jeg kommer til å gjøre en eller annen dum tabbe fordi jeg sitter og tenker på at jeg må bestå i stedet for å konsentrere meg om trafikkbildet. Er også redd for å få en sensor jeg ikke får noe kjemi med, for da blir jeg nok bare mer nervøs under kjøringen. I forumene jeg har lest i virker det nesten avgjørende å få en god tone med sensor? Jeg blir faktisk litt nervøs bare av å kjøre med kjørelærer, men ikke når jeg har øvelseskjørt med samboer. Er noe med at det sitter en ekspert og setter spørsmålstegn ved absolutt alt du gjør.

 

Noen her som kan berolige meg og si at de også har følt på hele seg at de kom til å stryke, men klarte å overkomme nervøsiteten og bestå likevel? :huh: Klarer ikke å se for meg at jeg kanskje har midlertidig førerbevis i hånden på mandag, har litt vansker med å få opp selvtilliten.

 

Edit: skriveleif

Hei!

 

Jeg bor i Bergen og var på oppkjøring i går. Jeg strøk på grunn av dårlig plassering i landevei og for mye nedbremsing på landevei. Jeg er mest vant til kjøring på motorvei og byen, jeg hadde ikke hatt nok kjøretimer på landevei. (Kun lang kjøring egentlig) Så det skal jeg øve mye på til neste gang. Sikkerhetspørsmål var å fjerne dogg fra frontruten og bak ruten. Jeg var desverre veldig nervøs og det gjorde at jeg ikke kjørte som jeg pleier å gjøre. Nervøsiteten forsvant faktisk mye etterhvert da! Sensor var grei og flink til å si at jeg ikke trengte å være så nervøs. Jeg fikk beskjed om å blinke meg inn på en buss stopp og rygge meg derfra inn til en liten vei som var på høyre siden... Dette gikk heller ikke så bra på grunn av et bosspann som sto på siden av veien og jeg klarte såvidt å komme meg forbi... Til neste gang skal jeg prøve å øve MYE på landevei og ryyging. Og en ting som er veldig viktig er å kjøre på en fin måte inn til rundkjøringer og kryss (uten å bremse opp for mye uten at det trengs) det er og noe jeg fikk stryk for. Lykke til!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg bor i Bergen og var på oppkjøring i går. Jeg strøk på grunn av dårlig plassering i landevei og for mye nedbremsing på landevei. Jeg er mest vant til kjøring på motorvei og byen, jeg hadde ikke hatt nok kjøretimer på landevei. (Kun lang kjøring egentlig) Så det skal jeg øve mye på til neste gang. Sikkerhetspørsmål var å fjerne dogg fra frontruten og bak ruten. Jeg var desverre veldig nervøs og det gjorde at jeg ikke kjørte som jeg pleier å gjøre. Nervøsiteten forsvant faktisk mye etterhvert da! Sensor var grei og flink til å si at jeg ikke trengte å være så nervøs. Jeg fikk beskjed om å blinke meg inn på en buss stopp og rygge meg derfra inn til en liten vei som var på høyre siden... Dette gikk heller ikke så bra på grunn av et bosspann som sto på siden av veien og jeg klarte såvidt å komme meg forbi... Til neste gang skal jeg prøve å øve MYE på landevei og ryyging. Og en ting som er veldig viktig er å kjøre på en fin måte inn til rundkjøringer og kryss (uten å bremse opp for mye uten at det trengs) det er og noe jeg fikk stryk for. Lykke til!

 

 

Takk for gode råd! Jeg sliter litt med at jeg alltid gjør minst én verre feil på hver kjøretime. Som regel at jeg f.eks. tar for små luker i rundkjøring eller kryss slik at andre må bremse ned og dermed bryter jeg vikeplikten, eller at jeg stoler blindt på bilister som ikke bruker blink inn mot rundkjøring og tenker at de skal rett frem slik at jeg kjører før jeg er sikker på hvilken vei de skal.

 

Hadde siste kjøretime i dag (utenom oppvarmingstime før førerprøven) og klarte såklart å ødelegge i en rundkjøring hvor jeg ikke rakk å stoppe før kjørelærer stod på bremsen. Føles så kjipt at jeg aldri får en time hvor kjørelærer sier at jeg hadde bestått glatt! Selv om han har sagt at jeg jo er klar for å kjøre opp. I dag sa han at jeg hadde klart det helt fint om det var en førerprøve, minus den hendelsen. Han sa at jeg hadde nok strøket.

 

Blir av og til stresset i noen rundkjøringer, litt fordi jeg blir redd for at kjørelærer mener jeg kjører for passivt eller at jeg skal være et hinder og irriterende for trafikken bak meg hvis jeg venter på lukene jeg er helt sikker på. Men som regel går det alltid bra når jeg venter, og jeg får alltid litt kjeft fra kjørelærer når jeg tar lukene som var litt på kanten. Så jeg må bare lære å være mer sikker på meg selv. Bor i Stavanger, som jo er rundkjøringens by, så jeg kan nesten ikke være usikker på det. Jeg er jo sikker 99% av tiden - og for den ene rundkjøringen jeg gjør en feil i har jeg jo allerede kjørt feilfritt gjennom 50 rundkjøringer tidligere i timen, så jeg forstår ikke hvorfor jeg gjør det! Men det må jeg nesten få til hvis jeg skal gjøre det bra på mandag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hei, jeg er 37 år gammel.
 
For 10 år siden var jeg ganske langt på vei til å ta lappen. Jeg hadde da tatt alle timer og manglet kun teoriprøven og oppkjøring. Det gjorde jeg ikke da. Så begynte jeg på igjen i vår takket være en arbeidsgiver som pusha litt, og lot meg få lese på jobben all den tid jeg måtte ha behov for. I sommer tok jeg teoriprøven med 0 feil, på andre forsøk. Første forsøk endte med en feil for mye. Så begynte jeg å ta kjøretimer, og det viste seg at jeg måtte ta alt på nytt pga blabla. Eneste er vel mørkekjøring som fortsatt sto igjen. Og førstehjelpskurs. Glattkjøring og langkjøring måtte jeg ta på nytt, og det var dette som var kostbart.
 
For 6 uker siden hadde jeg min første oppkjøring. Den strøk jeg på pga "unaturlig lav fart" (og mange andre ting, sikkert). Dessuten hyperventilerte jeg mens jeg kjørte. Jeg har ikke sosial angst, men jeg var nervøs på siste kjøretime, rimelig ok på oppvarmingstimen, men oppkjøringa så prikka det i leppa og på fingertuppene. Uvanlig til meg å være, men det skjedde. Jeg går på NAV og der er det hyggelige saksbehandlere, så jeg la frem denne historien. Hun mente på at det kunne skje igjen, at jeg kunne hyperventilere på neste oppkjøring. Jeg var uenig. Jeg mente på at jeg nå vet hva det går i og at det ikke kom til å skje igjen.
 
I dag hadde jeg oppkjøring. Trodde igjen at jeg hadde strøket etter 10 minutter fordi jeg lagde littegrann kø, men bet det i meg, holdt kjeft og kjørte videre. Ingen musikk i bilen, minimalt med snakking.
 
Underveis så spurte jeg om hvor ofte det skjedde at de sier "ja, da er det bare å snu og kjøre tilbake igjen" etter 5 minutter. Jeg er ikke redd for å stryke, men jeg var redd for at det skulle skje. Sensoren fortalte at det skjedde ukentlig!
 
Etter at jeg var ferdig med å kjøre, så spør sensor meg om hvordan det hadde gått. 
 
Jeg svarte: "Helhetsinntrykket er vel så som så, helt greit kanskje, men jeg *vet* at jeg har gjort feil i dag".
 
Sensor svarte: "Nei, vent nå litt. Du har bestått, du"
 

Det som redda meg var god og solid bil-behandling, og at jeg satte opp farten da det ble påpekt at "ja... her går det kanskje litt sakte?"

 

Jeg er fremdeles litt "forvirret"/forfjamset. Jeg ble *tuta* på i en rundkjøring! og likevel bestå?! (Jeg har "problemer" med å ta lukene mine, og er generelt for passiv, så det var et par-tre luker på rappen jeg missa, og som sensor var enig i.)

 

For 18-åringer så tenker de "yes, jeg har lappen", mens jeg som er så gammel, så tenker jeg; "yes, nå begynner prøveperioden".

Endret av MRN
Lenke til kommentar

 

Hei, jeg er 37 år gammel.
 
For 10 år siden var jeg ganske langt på vei til å ta lappen. Jeg hadde da tatt alle timer og manglet kun teoriprøven og oppkjøring. Det gjorde jeg ikke da. Så begynte jeg på igjen i vår takket være en arbeidsgiver som pusha litt, og lot meg få lese på jobben all den tid jeg måtte ha behov for. I sommer tok jeg teoriprøven med 0 feil, på andre forsøk. Første forsøk endte med en feil for mye. Så begynte jeg å ta kjøretimer, og det viste seg at jeg måtte ta alt på nytt pga blabla. Eneste er vel mørkekjøring som fortsatt sto igjen. Og førstehjelpskurs. Glattkjøring og langkjøring måtte jeg ta på nytt, og det var dette som var kostbart.
 
For 6 uker siden hadde jeg min første oppkjøring. Den strøk jeg på pga "unaturlig lav fart" (og mange andre ting, sikkert). Dessuten hyperventilerte jeg mens jeg kjørte. Jeg har ikke sosial angst, men jeg var nervøs på siste kjøretime, rimelig ok på oppvarmingstimen, men oppkjøringa så prikka det i leppa og på fingertuppene. Uvanlig til meg å være, men det skjedde. Jeg går på NAV og der er det hyggelige saksbehandlere, så jeg la frem denne historien. Hun mente på at det kunne skje igjen, at jeg kunne hyperventilere på neste oppkjøring. Jeg var uenig. Jeg mente på at jeg nå vet hva det går i og at det ikke kom til å skje igjen.
 
I dag hadde jeg oppkjøring. Trodde igjen at jeg hadde strøket etter 10 minutter fordi jeg lagde littegrann kø, men bet det i meg, holdt kjeft og kjørte videre. Ingen musikk i bilen, minimalt med snakking.
 
Underveis så spurte jeg om hvor ofte det skjedde at de sier "ja, da er det bare å snu og kjøre tilbake igjen" etter 5 minutter. Jeg er ikke redd for å stryke, men jeg var redd for at det skulle skje. Sensoren fortalte at det skjedde ukentlig!
 
Etter at jeg var ferdig med å kjøre, så spør sensor meg om hvordan det hadde gått. 
 
Jeg svarte: "Helhetsinntrykket er vel så som så, helt greit kanskje, men jeg *vet* at jeg har gjort feil i dag".
 
Sensor svarte: "Nei, vent nå litt. Du har bestått, du"
 

Det som redda meg var god og solid bil-behandling, og at jeg satte opp farten da det ble påpekt at "ja... her går det kanskje litt sakte?"

 

Jeg er fremdeles litt "forvirret"/forfjamset. Jeg ble *tuta* på i en rundkjøring! og likevel bestå?! (Jeg har "problemer" med å ta lukene mine, og er generelt for passiv, så det var et par-tre luker på rappen jeg missa, og som sensor var enig i.)

 

For 18-åringer så tenker de "yes, jeg har lappen", mens jeg som er så gammel, så tenker jeg; "yes, nå begynner prøveperioden".

 

Vedlig bra, det er aldri for sent! Og mye kommer rett og slett med mengdetrening for å bli en god sjåfør. Det er viktig å være nøye med å følge med på at andre følger vikeplikten, det at man er litt passiv i enkelte posisjoner er bare positivt. Man finner en god balanse med det å være aktiv  / passiv etterhvert så det er ingenting å bekymre seg over. Lykke til videre!

Lenke til kommentar

Fordelen med å ta oppkøyringa som voksen er at du har ein betre trafikk og risikoforståelse.

 

Eg er heilt sikker på at det som gjorde at du bestod var at du svarte veldig reflektert når du skulle vurdere eiga køyring.

Hadde du nekta for at du har forbetringspotensiale (som kjem med øving) så er eg heilt sikker på at du ikkje hadde fått bestått.

 

Eit typisk tips under oppkøyringa er å kommentere eiga køyring undervegs, på den måten veit sensor om småfeilen du gjorde var på grunn av dårlig bilhandtering eller dåelig trafikkforståing.

Det er trafikkforståinga du i størst grad blir vurdert etter.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

OPPKJØRING 1 ikke bestått

Jeg hadde oppkjøring for noen dager siden og bestod. Detter var min andre oppkjøring da jeg strøk den første. Første gang jeg hadde oppkjøring måtte jeg stå opp 06:00 noe som var alt for tidlig for meg, da jeg ikke fikk sove pga nerver. Så mitt første tips er å ikke få oppkjøring 08:10 som er vel det tidligste du kan ha. Oppkjøringen startet med at sensor spurte om jeg ville prate eller ikke. Jeg sa jeg ikke ville det, men det var et dumt valg. Sensorern min var heller ikke så pratelig fra før av, så jeg vle sittende i en musestille bil men en litt grumpy sensor. Det hjalp ikke for nervene for å si det sånn. Så heller si at du vil snakke, også kan du si til sensor at dere ikke skal prate ved f.eks kryss, rundkjøringer,og andre ting som krever tenketid. Min store feil ved første oppkjøring var at jeg brøt vikeplikten i en rundkjøring. Sensor måtte bremse for meg, fordi det kom en bil i full fart fra venstre! Jeg aner ikke hvordan jeg var så uforsiktig, men som sagt, var jeg nervøs allerede før vi kjørte da jeg ikke fikk så god kontakt med sensor fra starten av.Førsteinntrykk er viktig!Etter det kjørte jeg 40 i 30 hvor det var barn på den andre siden.Jeg kan ikke fatte at jeg gjorde noe så dumt, men men. Det er ofte sånn at om man gjør en feil så blir man så stressa og tenker man har stryki og da gjør man igjen flere feil og glemmer å se på skilt, sånn som meg. Dette førte da til at vi dro tilbake til trafikkstasjonen og jeg fikk ikke bestått.

 

OPPKJØRING 2 Bestått

Denne gangen valgte jeg å ha oppkjøring 9:30 4 uker et sist gang. Mitt første tips er å bli VELDIG godt kjent med veiene rundt trafikkstasjonen . Der øvelseskjørte jeg mye. Spør venner og famile om hvor de kjørte opp. Skader ikke å være kjent. Jeg brukte mye tid på å kjøre, så øv så mye du kan. Denne gangen hadde jeg verdens hyggeligste sensor. Han var så flink til å få meg til å føle meg sikker og få slappet av. Jeg tror det hadde mye å si. Men man kan jo ikke velge hvilken sensor man får, så igjen er det viktig med første inntrykk. Denne gangen sa jeg at jeg ville prate. Og tro meg, du blir ikke distrahert av det, men får heller slappet av. Hvis du gjør, så ignorerer du bare det de sier. Får ikke stryk for å ikke følge med i samtalen;). Det at vi snakket fikk meg til å føle at jeg kjørte med en jeg kjente og man får da slappet av. Man snakker jo som regel med mor/far eller kjørelærer når man kjører, så hvorfor ikke gjøre det med sensor og. Jeg fikk en sensor som prata når det passa, og hvis han var stille, så spurte jeg han et spørsmål. Satt faktisk der og snakket så mye tull og tøys og jeg er ikke en pratelig person, men det hjalp mye fordi følte at jeg var der for en «samtale» og ikke oppkjøring. Videre så vil jeg si at det ikke er farlig å kjøre feil. Jeg kjørte feil en vei, ikke noe stort, men tok en feil sving i byen.Der er det ofte uoversiktelig. Det gikk helt fint og han fant en ny vei for meg da jeg ikke la merke til at jeg kjørte feil. Jeg måtte også parkere på en parkeringsplass. Han sa til slutt at det ikke var så bra, da han ville se meg ryggeparkere men jeg gikk med fronten inn på en annen parkering.( og det var helt OK parkering bare så det er sagt) Noe jeg vil snakke om er hva jeg møtte på veien. Først var d en traktor som kjørte 30 km i timen på en vei i 50. Han foran meg kjørte forbi. Jeg valgte også å gjøre dette da trakoren la seg til siden og d var fri vei til venstre. Dette fikk jeg skryt for, da han sa det hadde vært farligere å vente, for da kunne han bak meg funnet på å kjøre forbi. Jeg møtte også på en søppelbil i et nabolag. Her valgte jeg igjen å kjøre forbi. Det eneste sensoren pekte på var at jeg kunne holdt lavere fart i tilfelle det skulle vært noen av arbeiderne som gikk ut på gata. Vi var så på vei tilbake. Sensor bremsa også midt et kryss samtidig som jeg bremset. Dette gjordan han fordi det krysset var veldig farlig (4 felt som gikk 60 km i timen, uten lysregulering), og han turte rett å slett ikke å stole på at jeg bremset. Han sa etterpp at han merket jeg bremset, og at det krysset aldri skulle vært med på en oppkjøringsrute, men jeg finn skryt for gjennomføringa. Er normalt å være stresset, det var jeg. Likevel kjørte jeg så godt jeg kunne og var ikke til hinder eller fare for noe trafikk.Etter det kjørte vi tilbake til trafikkstasjonen.HUSK å snakke om eventuelle feil du har gjort eller noe du kunne ha gjort bedre, når sensor spør om hvordan du synes det gikk.

 

MIN TIPSLISTE:

-kjør nærme farstgrensen, men ikek fort fort. ( eks. 46-49 på en 50 sone er smart å forholde seg til. Da vet du at du ikke kjører over femti om du skulle havne på 50 og omvendt med 46. Skriver 46 fordi det kan være svinger som du ikke kan kjøre i 50 selv om fartsgrensen er 50. Det må man beregne selv. Og ikke vær redd om du kommer opp på 52. Da er det bare å å ta av gassen.

 

-rolig mot rundkjøringer og veikryss. (Tips: begynn å brems elr ta av gass så fort du skal lese skilt for vei videre)

 

-snakk med sensor om du føler deg nervøs. Snakk om alt du kunne tenke deg der og da. Jobb, skole osv er bra.

 

-se oppe til høyre ( det ligger ofte mange skilt som man kanskje ikke får med seg) dårlig plassering av mange av de, spess etter kryss, rundkjøringer og når du kommer inn på ny vei.

 

-stopp for gangfelt selv om du ikke ser noen fotgjengere. Ikek helt opp men vis at du ser den og trykk lett på bremsen elr ta av gassen. Ofte et d gangfelt etter rundkjøringer og kryss, så kjør sakte gjennom de.

 

-om du gjør en liten feil, ikke stress!( f.eks kjøre feil vei, litt dårlig plassering, slurver meg blinklys, kjører litt over fartsgrensen eller andre type feil du kan tenke deg du gjorde der og da. Ikke tenk på det, prøv bare å ikke gjenta de videre. Hvis jeg gjorde en liten feil, dreit jeg bare i det.)

 

-øv på å rygge parkere

 

-bli kjent med området ditt.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...