Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Syntes det er helt greit med 4 ukers vente tid dersom man stryker, stryker man så er man ikke klar, da har man 4 uker til å rette på det man gjorde feil.

1-2 uker er mer enn nok. Hvis man føler at man trenger 4 uker, så vent i 4 uker, noe jeg tipper veldig få ville gjort.

 

Amen!

Lenke til kommentar
Oppkjøring i Drøbak folkens!!! Dette blir min andre forsøk! Kommer med den fyldig tilbakemelding imorgen på hvordan det gikk. Får håpe at den blir den positive og glade varianten :p

 

Vel åssen gikk det?? Mange dager siden nå...

 

Kunne ikke ha gått dårligere. Dagen startet med at kjørelæreren dukket med helt annen enn det pleide å kjøre. Fikk en Volvo S60 istedenfor Audi A4, da audien var på verksted. "Hmm ok greit" tenkte jeg dette burde gå fint. Så møter jeg opp Drøbak trafikkstasjon og får en hyggelig dame som sensor. 10-15 minuttene inni oppkjøringen foregikk i byen, gikk forsåvidt bra og var fornøyd med starten. Deretter får jeg beskjed å kjøre ut av sentrum, jeg kommer til en rundkjøring på 2. gir, så merker at jeg må skifte ned en gir...så hopper faen meg bilen forover og sensoren får setebeltet hardt inn mot halsen. "Au, det gjorde vondt" sa hun og holdt hånda si på halsen.

 

Jeg får noia, tenkte "shit har jeg skadet henne eller noe?" Spør gang på gang om det går bra med henne, får ingen respons tilbake, etter 5-6 gang med beklagelse får jeg: "joda det går fint".

 

Nå tenker selvfølgelige hele tida på den episoden og kjøringa går til helvette, legger meg til venstre på rundkjøring når jeg skal kjøre rett fram osv. Kunne seriøst ikke få bort feilen bort fra hode mitt, tenkte på halsen hennes hele tida.

 

Det topper seg med at dette skjer en gang til i en rundkjøring på vei til trafikkstasjonen. Hva faen er det som skjer? Det er ikke noe jeg opplevde med audien. Jeg strøk med glans med andre ord :)

Lenke til kommentar

JEG KLARTE DET!!!!! :D :D :D :D :D

 

Å herregud jeg er så glad! :)

 

Sitter her og ser på arket mitt nå, der står det "Kjøremåten i dag gir akseptabel grad av sikkerhet og trafikkavkling. Hovedsaklig bra farts og trafikktilpasning".

 

Fikk en utrolig koselig eldre mann, utrolig glad for det. Han sa at det var noen minuser, blant annet mente han at jeg kjørte litt mye "etter boka". Jeg kjørte opp i området Stavanger/Forus, og for eksempel etter Tjensvollkrysset(mot Tananger), så er det 30 et stykke etter rundkjøring pga veiarbeid. Jeg kjørte 30 og det var en bil bak som tutet. Han mente da at jeg burde kjørt over fartsgrensa for å få bedre trafikkavvikling. Kjørlæreren min var uenig i dette da jeg fortalte ham det.. Så er ikke så lett å gjøre alle fornøyde, hehe. Det å kjøre over fartsgrensen i 30 er politiet veldig strenge på også, så tror ikke jeg skal prøve meg på det. Hehe:p

 

Husker ikke alle plassene jeg kjørte men var hvertfall innom Forus, Madla,Ullandhaug, Eiganes, Stokka, Randaberg/Visteområdet.

 

JEG HAR LAPPEN! Har ikke helt gått opp for meg ennå:p

 

Forresten måtte jeg rygge opp en vei midt i oppkjøringen og ryggeparkere vanlig på slutten:)

Lenke til kommentar
JEG KLARTE DET!!!!! :D :D :D :D :D

 

Å herregud jeg er så glad! :)

 

Sitter her og ser på arket mitt nå, der står det "Kjøremåten i dag gir akseptabel grad av sikkerhet og trafikkavkling. Hovedsaklig bra farts og trafikktilpasning".

 

Fikk en utrolig koselig eldre mann, utrolig glad for det. Han sa at det var noen minuser, blant annet mente han at jeg kjørte litt mye "etter boka". Jeg kjørte opp i området Stavanger/Forus, og for eksempel etter Tjensvollkrysset(mot Tananger), så er det 30 et stykke etter rundkjøring pga veiarbeid. Jeg kjørte 30 og det var en bil bak som tutet. Han mente da at jeg burde kjørt over fartsgrensa for å få bedre trafikkavvikling. Kjørlæreren min var uenig i dette da jeg fortalte ham det.. Så er ikke så lett å gjøre alle fornøyde, hehe. Det å kjøre over fartsgrensen i 30 er politiet veldig strenge på også, så tror ikke jeg skal prøve meg på det. Hehe:p

 

Husker ikke alle plassene jeg kjørte men var hvertfall innom Forus, Madla,Ullandhaug, Eiganes, Stokka, Randaberg/Visteområdet.

 

JEG HAR LAPPEN! Har ikke helt gått opp for meg ennå:p

 

 

Forresten måtte jeg rygge opp en vei midt i oppkjøringen og ryggeparkere vanlig på slutten:)

 

Gratulerer så mye ;) Får håpe Vestlands-været blir litt bedre da, slik at du får virkelig kost deg med bilkjøringen :)

Endret av Galexon
Lenke til kommentar

JEG KLARTE DET!!!!! :D :D :D :D :D

 

Å herregud jeg er så glad! :)

 

Sitter her og ser på arket mitt nå, der står det "Kjøremåten i dag gir akseptabel grad av sikkerhet og trafikkavkling. Hovedsaklig bra farts og trafikktilpasning".

 

Fikk en utrolig koselig eldre mann, utrolig glad for det. Han sa at det var noen minuser, blant annet mente han at jeg kjørte litt mye "etter boka". Jeg kjørte opp i området Stavanger/Forus, og for eksempel etter Tjensvollkrysset(mot Tananger), så er det 30 et stykke etter rundkjøring pga veiarbeid. Jeg kjørte 30 og det var en bil bak som tutet. Han mente da at jeg burde kjørt over fartsgrensa for å få bedre trafikkavvikling. Kjørlæreren min var uenig i dette da jeg fortalte ham det.. Så er ikke så lett å gjøre alle fornøyde, hehe. Det å kjøre over fartsgrensen i 30 er politiet veldig strenge på også, så tror ikke jeg skal prøve meg på det. Hehe:p

 

Husker ikke alle plassene jeg kjørte men var hvertfall innom Forus, Madla,Ullandhaug, Eiganes, Stokka, Randaberg/Visteområdet.

 

JEG HAR LAPPEN! Har ikke helt gått opp for meg ennå:p

 

Forresten måtte jeg rygge opp en vei midt i oppkjøringen og ryggeparkere vanlig på slutten:)

 

Gratulerer, har heller ikke gått opp for meg at jeg fikk lappen. :p

Lenke til kommentar

Føler for å fortelle litt kjapt om oppkjøringene mine. Kjørte opp til B i Drammen og sensordama sa det var nesten så hun strøk meg på to ting.

1. Blei litt smalt mellom meg og et vogntog til venstre for meg på motorveien (veiarbeid) og da sa hun at nå er du så langt unna det vogntoget og viser med hendene ca 30 cm og var videre på vei bort med henda for å ta i rattet, men heldigvis slapp hun det :)

2. Fikk vite at jeg ikke kikka til høyre når jeg svingte ut av rundkjøringer. :S

(3.) Er jo strengt tatt ikke feil da, men fikk vite at jeg var rundt 1 av 100 som ikke blinka til venstre i rundkjøringer.

 

Kjørte opp til C i militæret og hadde oppkjøringa i Finnsnes. Hadde en treig Scania P113 med mye slark i styringa som skolebil. Fikk 2 litt større feil, men stod :D (Hadde forresten flaks på teorien og fikk 0 feil ;D)

Presterte å starte selve kjøringa med å kvele bilen en gang, også nesten kvele den en gang til på neste forsøk. Hadde først glemt høyserieknappen og neste gang glemte jeg å ta av parkbremsen :D

1. Skulle kjøre ut fra en parkeringsplass med hvor det gikk en litt stor bekk langs veien, noe som gjorde at grøfta var ganske bratt ned. Der presterte jeg å legge boggien på høyresida godt utenfor asfalten sånn at jeg skikkelig kjente det i bilen. Da sa jeg til sensor at der tok jeg alt for liten høyde og hadde det vært vinter hadde nok bilen ligget i grøfta :S

2. Kom inn i et T-kryss hvor jeg skulle ta til høyre inn på hovedveien og det gikk oppover. Jeg ser at det kommer en lastebil lengre ned som jeg kanskje må stoppe for, men bestemmer meg for å ta luka foran den sånn at jeg slipper å stoppe bilen. Gir det jeg har for å få opp farta til 60 som er fartsgrensa på stedet. Så kommer det ei kort flate på 100m før det går videre oppover. Der girer jeg fra 7. til 8. og tenker ikke på at jeg aldri vil klare å holde farta på 8. giret opp den siste bakken. Farta synker og jeg tenker, "Å jøss, denna bilen er seig så den vil klare seg på detta giret." Klarer seg gjør den, men når du har knapt 40 på toppen av bakken og en fin liten kø bak deg så er ikke sensor så blid. Fikk bestått, men fikk høre det av han om den bommerten der...

 

Blei kanskje litt OT men so what :p

Lenke til kommentar

Et lite spm anngående rundkjøringer:

Skal man blinke før man kjører inn i rundkjøringa? Altså skal man ta på blinklyset til venstre 5-6 m før man kommer til rundkjøringa om man skal til venstre i rundkjøringa? Er sjelden jeg ser andre biler som gjør det. Men har jo lært av kjørelærer at man skal gjøre slik. Å gjøre slik er jo bare positivt siden man gir klare tegn på hvor man har tenkt seg.

Kan det å ikke blinke før rundkjøringa bli vurdert som en feil på oppkjøringa?

Lenke til kommentar
Et lite spm anngående rundkjøringer:

Skal man blinke før man kjører inn i rundkjøringa? Altså skal man ta på blinklyset til venstre 5-6 m før man kommer til rundkjøringa om man skal til venstre i rundkjøringa? Er sjelden jeg ser andre biler som gjør det. Men har jo lært av kjørelærer at man skal gjøre slik. Å gjøre slik er jo bare positivt siden man gir klare tegn på hvor man har tenkt seg.

Kan det å ikke blinke før rundkjøringa bli vurdert som en feil på oppkjøringa?

Man skal blinke 5 sekunder før man svinger i et vanlig kryss, og det virker fornuftig i sammenheng med rundkjøring også. Det er ikke mange som blinker i hele tatt i og før rundkjøringer, så det er nok bare sånn at folk ikke gidder. En annen ting er at det ikke er alle som har lært hvordan man skal blinke i rundkjøringer da de kanskje ikke fantes da de lærte å kjøre bil. Jeg har faktisk hørt at folk i mangel av kunnskap sier at det er feil å blinke før rundkjøring.

 

Det kan nok vurderes som en feil på oppkjøringen, men man stryker ikke med bare den feilen.

Endret av Kaggen
Lenke til kommentar
Et lite spm anngående rundkjøringer:

Skal man blinke før man kjører inn i rundkjøringa? Altså skal man ta på blinklyset til venstre 5-6 m før man kommer til rundkjøringa om man skal til venstre i rundkjøringa?

Hvis det er en utrolig liten rundkjøring med et kjørefelt der folk nesten aldri svinger til venstre og møtende trafikk kommer i 60+ da kan det være greit å blinke til venstre før rundkjøringen, men bortsett fra det så er det ingen vits.

 

Du skal uansett ikke til venstre når du kommer til rundkjøringen, du skal til høyre, selv når du er inne i rundkjøringa skal du til høyre.

Lenke til kommentar

Hvis det er en liten rundkjøring med 4 veier inn har jeg vendt meg til å blinke, og om det er lite trafikk om natta feks, så er det veldig greit å vise til bilen som kommer imot at du skal helt rundt så han kan legge an kjøringen deretter, men det kreves vel kun å blinke ut ?

Lenke til kommentar
Hvis det er en liten rundkjøring med 4 veier inn har jeg vendt meg til å blinke, og om det er lite trafikk om natta feks, så er det veldig greit å vise til bilen som kommer imot at du skal helt rundt så han kan legge an kjøringen deretter, men det kreves vel kun å blinke ut ?

Det er vel det som er viktigst i hvertfall, men sensor krever begge deler.

Lenke til kommentar
Har oppkjøring til uka, og føler meg ganske klar. Det eneste jeg må skjerpe meg på er å kikke mer i speila. Prøver å vende meg til å gjøre det før jeg skal bremse, komme på ny vei, svinge osv, men er ikke alltid så lett. :p

 

Noen som har blitt stryki på for lite speilbruk?

Jeg brukte speila flittig på begge oppkjøringene mine, men strøk første gangen pga at jeg ikke så meg for rett før et kryss og sensor måtte deretter bremse.

Lenke til kommentar

Skal man til venstre i rundkjøring, blinker man til venstre for å vise retning, også blinker man seg ut. Skal man til høyre, blinker man bare til høyre. Skal man rett frem blinker man seg bare ut ;) Dette har jeg lært er det korrekte. Cruisa forresten forbi ArneGran-kjøreskolebilen jeg kjørte opp i for to uker sia, tidligere idag, haha. Var litt deilig følelse :p

Lenke til kommentar
Skal man til venstre i rundkjøring, blinker man til venstre for å vise retning, også blinker man seg ut. Skal man til høyre, blinker man bare til høyre. Skal man rett frem blinker man seg bare ut ;) Dette har jeg lært er det korrekte. Cruisa forresten forbi ArneGran-kjøreskolebilen jeg kjørte opp i for to uker sia, tidligere idag, haha. Var litt deilig følelse :p

 

Mer korrekt formulert enn det blir det ikke! Hehe, takker! :)

Lenke til kommentar

Warning: Long Post!

 

Har nå hatt lappen i 2 uker, og får bil i løpet av neste uke.

 

The story, i spoilertag fordi den er relativt lang ^^

 

Bor i Tromsø, alt av kjøreskolekjøring og oppkjøring er gjort her. Jeg startet på Tromsø Trafikkskolesenter siden jeg hadde tatt mopedlappen der. Fikk en sær, kjipt kar kalt Asbjørn Reiersen, som i grunn aldri virket særlig lysten på å slippe meg (pengesuger). Før første kjøretime hadde jeg aldri kjørt bil, noe jeg ikke anbefaler andre.

 

Begynte når det enda var vinter, og hadde til sammen ca 20 kjøretimer, og vi var i starten av Juli (Jeg hadde bursdag i Mai), jeg fikk 1 kjøretime i uka, og bestemte meg for å bytte kjøreskole. Følte aldri at jeg kjørte særlig bra med kjørelærern, og følte lite fremgang.

 

Mailet rundt til kjøreskoler i halve landet (Trondheim til Alta), og joinet Karlsen Trafikkskole i Tromsø. Pga. avbestilt oppkjøring (eleven skulle på utenlandsferie) fikk jeg oppkjøring onsdag 15. Juli. Da ble det "intensivkjøring," fra onsdag en uke før oppkjøringa hadde jeg 1 kjøretime med Jan-Terje Karlsen for å vise nivået, han var svært fornøyd, kommenterte også ting jeg gjorde bra i tillegg til det jeg gjorde dårlig (Reiersen kommenterte bare dårlige ting), og ga meg en lapp der han hadde skrevet ned hva jeg burde øve litt på.

 

Fredag var det landevei del1, da fikk jeg en ny kjørelærer (helt nyutdannet, hadde flyttet tilbake til Tromsø fra Trondheim for 4 uker siden), en veldig koselig 34-åring som het Stig Eilertsen, konge fyr rett og slett.

Bilen hans var bare kjørt i 1 uke, så splitter ny. Tirsdag landevei del 2(fikk inn litt bykjøring også på slutten). Onsdag 15. skulle jeg ha en oppvarmingstime før oppkjøring kl. 12.30.

 

 

The oppkjøring, spoilertag, føler det blir mye rot når det er mye tekst ^^

 

Kjørte med scooteren min til byen, og såklart røyk drivreima når jeg var halvveis(ca. med flyplassen). Da måtte jeg parkere scootern i 70-sonen der i veikanten, gå til bussterminalen ikke langt unna, sitte på bussen i 30 min, og fikk kun 15-20 min av oppvarmingstimen.

 

Fikk en nesten helt ny sensor, Trond Figenschou, enn litt stor kraftig kar, kanskje rundt 40 år.

Sikkerhetsspm. var luck, sjekk mønsterdybde og hvorfor er rett mønsterdybde viktig. Sjekke var egentlig ikke vits i og med at bilen var 2 uker gammel, og for liten mønsterdybde kan føre til vannplaning og dårlig veigrep.

 

Selve oppkjøringa er litt blackout (mye likt de 2 første ukene av sommerferien 0.o), begynte iaffal på trafikkstasjonen, venstre, ned mot et ekstremt vanskelig kryss der man må langt uti fotgjengerfeltet for å få sikt mot høyre. høyre, venstre mot Hålogaland Teater (vi hadde kjørt der i oppvarmingstimen, læreren sa den plassen var brukt i noen ruter), etter det er det litt blackout, men jeg havnet i Tromsdalen, kjørte til Eurospar (lunheim/tomasjord området), parkerte der. Mer blackout, kjørte over tverrforbindelsen, ned forbi binders, polarsenteret, jekta, tilbake mot byen. Litt rundt i smågater, og tilbake til trafikkstasjonen. Rute 105 i følge vurderingsskjemaet.

 

 

Resultat

 

Fikk bestått:

"Kjøremåten er trafikksikker nok(liker ikke helt den her "nok"en), og fører til god trafikkavvikling."

 

God Trafikktilpasning:

-Ovenfor gående (Før rundkjøringen med jekta/farmen, kom en person fra jekta som sku over til farmen, jeg stoppet og vinket han over:) )

-Tar luker godt

 

God plassering:

- Kryss (Alltid der den første kjørelærern klagde på meg, uansett hvor perfekt jeg gjorde det.. pengesuger)

 

Jeg tror jeg hadde litt flaks, fikk klage på at jeg brukte clutch for mye (var redd for å kvele, selv om jeg vet at det ikke skal ha noe å si. Skyldes litt at jeg kjørte Audi A4(stasjonsvogn) på Tromsø Trafikkskolesenter, Renault Scenic(flerbruksbil) hjemme, VW Polo med søstra mi, BMW 5-serie (sedan) med Jan-Terje, og sist BMW 3-serie (stasjonsvogn) med Stig). Fikk også klage på at jeg ventet for lenge med å sette ned farta etter jeg kom inn i en ny sone, den høres farlig ut.

 

 

Planen var å ikke fortelle noen om oppkjøring. Var på heftig party helga før, da føltes det ikke så viktig å holde det hemmelig :p

Så sånn ca alle jeg hadde snakket endel med visste det.

 

Før oppkjøringa var jeg ikke nervøs i det hele tatt. Jeg er svært sjelden skikkelig nervøs, litt mer "jeg gir da faen, slæpp off".. Ble enig om litt prating under oppkjøring, men var vel ganske stille hele tida.

 

Totalt sett brukte jeg mange flere kjøretimer enn folk flest, mye pga. skole og lærer.

Pris(ekstremt sånn ca):

20 kjøretimer Tsenter: 10k

Glattkjøring: 3,5k

Landevei + kjøretimer Karlsen: 7k

Leie av bil + oppkjøring + lapp: 1,5k

Totalt: Rundt omkring 10+3,5+7+1,5= 22k

 

Tips til alle som skal kjøre opp i Tromsø:

- Hold dere unna Tromsø Trafikkskolesenter. Jeg hadde problemer med de, 1 venninne av meg har måttet vente alt for lenge på oppkjøring, Tsenter sinker. En kompis av meg som har lappen var svært misfornøyd med Tsenter.

- Aspen anbefales neppe. Jeg har 3 venner som var på aspen. 1 er sånn ok fornøyd, har oppkjøring om et par uker. De 2 andre er absolutt ikke fornøyd.

- ABE anbefales ikke. Har 2 venner som kjørte/kjører med ABE, begge er misfornøyd.

- Puls har jeg hørt om 2 stykk, begge var fornøyd

- Karlsen Trafikkskole ANBEFALES PÅ DET STERKESTE. Alle kjørelærerne er dritkule, men samtidig proffe. Alle bilene er gode, 3 (Rød BMW 3-serie, blå BMW, rød Citroen) er så godt som helt nye biler. De har et nydelig samarbeid seg i mellom. Er DIN kjørelærer fullbooket en stund så er sjansen stor for at du kan få kjøretimer med en av de andre. Har 1 venninne som også brukte Karlsen, hun var, i likhet med meg, STORFORNØYD.

Endret av Emilkake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...