Gå til innhold

AMDs Fab 36 åpner i oktober


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøss, 65nm i produksjon fra Oktober av. Hvis det stemmer så er jeg svært positivt overrasket. Jeg regnet ikke med at denne produksjonen skulle komme skikkelig i gang før i 2. halvdel av 2006. Et helt år senere enn ryktene her tilsier. Men nå tar jeg ryktene med en klype salt. Hvis ryktene ikke stemmer og produksjonen starter i løpet av våren så blir jeg også fornøyd. :yes:

 

Dette passer fint med mine ønskeplaner om en oppgradering til dobbeltkjerne med viritualisering og sokkel M2 i løpet av neste år. 65nm vil utvilsomt bety vesentlig lavere produksjonspriser for dobbeltkjerne enn det er på dagens 90nm siden de får vesentlig flere CPU'er ut fra hver wafer enn det de gjør nå. I teorien skal de få ca dobbelt så mange brikker per wafer, men lavere yield reduserer nok det tallet til kanskje 1,0-1,5 i starten.

 

Var det nå AMD skulle bytte til større wafere også? I så fall vil det bli ennå billigere å produsere hver CPU.

Lenke til kommentar
Lurer på hva som skjer når det ikke er flere nm å kutte ned på :roll:

Da må utviklingen gå andre veier :D F.eks fysisk større brikker med mer redundans, mer tettpakking i høyden, overgang til helt andre teknologier, høyere klokkehastigheter, flere SPUer og andre smarte måter å øke ytelsen på uten at det krever flere transistorer. Vel og merke hvis det fortsatt etterspørres mer utvikling. Det kan jo tenkes at etterspørselen reduseres også.

 

Foreløbig er 65nm ganske ferdigutviklet, 45nm ligger i planene, mens 32nm, 22nm, 16nm og mindre ennå er ganske uvisst. I følge Anders Jensen spår de mest pessimistiske at 45nm blir slutten på krymping på lang tid.

Lenke til kommentar
si at en 3700+Venice blir i salg etterhvert med 65nm. Hvor stor vil ytelsesforsjellen være på den og min 90nm. 3700+Venice?DET er jeg spent på! Noen som kan komme med tall ang. det? :hm: håper det ikke er FOR mye! :)

Kan tippe 10-15% bedre om resten av specsa er de samme.

 

Dessuten vil den bruke "litt" mindre strøm mindre fysisk størrelse = mindre varme = Mer å klokke på! :thumbup:

Lenke til kommentar
si at en 3700+Venice blir i salg etterhvert med 65nm. Hvor stor vil ytelsesforsjellen være på den og min 90nm. 3700+Venice?DET er jeg spent på! Noen som kan komme med tall ang. det? :hm: håper det ikke er FOR mye! :)

Vel for å sammenligne litt eldre likt klokkede og CPU'er med lik mangde L2 cache og like mange minnekanaler. F.eks Athlon64 "Newcastle" 130nm 3500+ med Athlon64 "Winchester" 90nm (1. gen.) 3500+ og Athlon64 "Venice" 90nm (2. gen.) 3500+ så har ytelseforskjellene vært minimale. Det er snakk om et gjennomsnitt på ca 2% mellom Newcastle og Winchester og ennå mindre mellom Winchester og Venice. Selv om gjennomsnittet er på ca 2% så finnes det tester som har vunnet 5-10% på dette og dermed også tester som har oppnådd null forskjell eller til og med fallt noe i ytelse. En etterfølger til "Venice" på 65nm med ellers like spesifikasjoner vil jeg tipper får en tilsvarende ytelseøkning.

 

PS. En annen ting er at en ny kjerne vil medføre nytt kodenavn. Altså blir det ingen 65nm Venice, men gode gamle 90nm Venice går over i 65nm "nytt kodenavn".

 

Kanskje Orelans (se veikartet) blir kansellert ved at AMD går rett over på 65nm samtidig med sokkel M2 ?

Lenke til kommentar
Det kan også bety implementering av virtualisering uten en videre kostnadsøkning for oss.

Viritualisering er forsåvidt billig å implementere i utgangspunktet i og med at det neppe er mange transistorene ekstra det er snakk om (jeg tipper under 1% ekstra transistorer) og dermed ubetydelig utviklingskostnad, ekstra arealbehov og ekstra strømforbruk.

 

PS. Jeg har samme ønskeliste (pluss 65nm da) ;)

Lenke til kommentar
kunne godt a tenkt meg en dual cpu produsert på 65nm og 4Mb cache om det hadde blitt produsert noe slikt :ermm: AMD eller Intel. Kjøper altid det som gir "best bang for buck!" :thumbup:

Samme her: Mest for pengene :yes: Men jeg tror ikke 2x2MB L2 cache er så stort poeng i seg selv. I hvertfall ikke på AMDs CPUer. Diminishing returns gjør at ytelseforbedringen fra 2x1MB neppe blir merkbar. Men når det gjelder Intels Conroe så vet vi jo ganske lite. Men en ting er sikkert: Intel er mye flinkere enn AMD til å pakke L2 cache inn på et lite areale. Dette gjør at selv om det er lite for intel å hente ytelsemessig på å øke fra 2 til 4 MB L2 cache så koster det til gjengjeld så lite i form av areal at det sikkert er verd investeringen likevel. Men nå er hverken MHz, antall kjerner eller mengde L2 cache noe mål på ytelse, så jeg tror det er best å vente på ytelseresultater før vi ser hva Conroe egentlig er god for. Det er mye som lover svært bra så det blir en veldig spennende lansering neste år. Det kan fort vise seg å bli en hard konkurrent til AMDs brikker slik at AMD igjen blir prispressere i stedet for kongen på ytelsehaugen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...