Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm ved oppstart


Anbefalte innlegg

PC'en min sluttet i går å virke under mystiske omstendigheter.

 

Hvordan feilen oppstod:

PC'en var i normal bruk. Fikk beskjed om at en nettverkskabel var koblet ut (nettverkskontakten på hovedkortet) selv om kontakten fortsatt var koblet opp. Da frøs bildet på skjermen, og maskinen låste seg totalt. Også andre brukere som var koblet til mine delte ressurser ble brått koblet fra. Hadde også akkurat plugget ut en USB-enhet (Mp3Spiller).

 

Feilbeskrivelse & feilsøking:

Når pc'en slåes på, virker det som om den starter opp normalt. Alle vifter både på CPU ,grafikkort og strømforsyning går. Diskene starter og det er ingen unormale lyder eller hakking fra diskene. Det er heller ingen "feilkodepiping" fra hovedkortet. Men skjermen forblir svart.

 

Har testet med en annen skjerm koblet til, uten resultat. Har også prøvd å pinge maskinen etter oppstart (når den logisk skulle vært kommet til innlogginsskjermen) uten resultat. Har også koblet fra alle usb-enheter og prøvd å starte opp kun med pc og skjerm. Alt er like dødt. Det lyser ikke link fra nettverkskontakten på hovedkortet, men kobler jeg til det PCI nettverkskortet jeg har på pc'en, lyser det link der. Har åpnet opp kabinettet og sjekket at alle PCIkort, IDE og strømkontakter er plugget skikkelig i.

 

Hardware

* Asus hovedkort (litt usikker på navnet) 800Mhz FSB, Dual ram

* Cosair valueS 2x512MB PC3200

* P4 2600Mhz CPU

* Radeon 9800pro

* Qtek Gold 550W PSU

* 4x HDD => 600GB

 

Noen som har noen gode tips? På forhånd takk...

 

mvh

Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har forsøkt med et annet skjermkort, men uten resultat. Har også prøvd å starte opp uten ram -brikker. Får ingen errorpip fra hovedkortet og heller ingen bilde på skjermen. Lyset på hovedkortet lyser grønt som om alt er vel.

 

Snakker vi om feil på hovedkort eller CPU?

 

edit: glemte å nevne at jeg har nappet ut alle PCI -kort og prøvd med bare skjermkort...

Endret av Gymsokk
Lenke til kommentar

Som complexity nevner så _kan_ det være strømforsyningen, men ikke alt tyder på det. Det med nettverkskortet som nekter å lyse blandt annet. CPU er det ingenting som tyder på at det er, for da hadde du ikke fått liv i pc'en.

 

Det kan jo være hovedkortet, som jeg selv har erfart gang på gang. Har faktisk fått mandags eksemplarer fra Abit, Asus og DFI. Det jeg gjorde i alle tilfellene var å returnere kortet til nettbutikken. Om du er såpass rådvill at du gjør det samme, så pass på at du merker kortet ditt på en gjemt plass slik at butikken ikke bare "reparerer" kortet ditt og sender det samme i retur. Har opplevd at en luguber nettbutikk, for ikke å nevne navn, har gjort dette :no::yes: Om du ikke har garanti på kortet lengre, så er det ikke god butikk å sende det inn for at de skal se på det. Om de finner feil så kan du regne med å betale det det kostet å finne feilen. Da kan man fort komme opp i samme sum som et nytt hk.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

tviler på at det er strømforsyningen det er noe galt med. Virker som om alt får strøm. Blandt annet virker viftekontrolleren som den skal og viser informasjon om viftene. Så det virker som om alt får riktig spenning.

 

Hadde vært fint hvis det var hovedkortet som hadde røket, siden det er 3 års garanti på det...

Endret av Gymsokk
Lenke til kommentar

Takk for tipset Blazern..! Koblet til hodetelefoner og startet opp maskinen. Hørte da en stemme som sa: "System failed CPU test" Tok ut CPU'en, og så på den. Den så ikke svidd ut, men det var noe svart flytende gugge langs kanten av CPU'en. Testet å starte maskinen uten CPU. Da sa stemmen "No CPU detected".

 

Er det rett og slett CPU'en som har tatt kvelden da? Kan jeg friskmelde hovedkortet? Skulle det ikke, selv om CPU er gåen, stått noe på skjermen..?

Endret av Gymsokk
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Velvel... Nydelig!

 

Var sikker på at det var CPU som hadde tatt kvelden. Leverte den inn på Datakjeden. Så i dag fikk jeg den hyggelige beskjeden om at CPU'en funker fint som bare juling og at jeg må betale 395.- i feilsøkingsgebyr...

 

jaja... da er jeg 395.- kroner fattigere og like langt... jadda... :blush:

Lenke til kommentar

Har du prøvd å bytte ut PSU'en? Bare for å eliminere problemet liksom.

Selv om det er ting som tyder på at det ikke er dette, så er det verdt forsøket.

 

Jeg hadde et lignende problem. Hvor skjermen bare forble svart. Bytta skjermkort osv. men fant til slutt ut at det var PSU'en. Jeg har hatt problemer med noen Q-tec strømforsyninger ja.

Lenke til kommentar

Jeg har også eksakt samme problem! :cry:

Pc'n starter helt fint.. men ikke noe kommer på skjermen!

Har til og med bestilt meg et nytt skjermkort nå som jeg har satt i.. men nei! Ingen ting..

Sjekket RAM om den var gåen.. men virker som den starter!

Har slik som lyser (RAMen) når man skrur på pc'n.. er det normalt at den lyser på noen streker akkurat når man starter?

Også bir de borte igjen?

 

Får kanskje prøve å skifte PSU jeg å da..

Noen av dere over her som har prøvd det enda?

Lenke til kommentar

Jeg har også akkurat samme problem.

 

Jeg har sjekket RAM, CPU og Skjermkort i en annne pc og disse fungerte.

Jeg har også forsøkt to PSU'er. Ingen forandring. (Og jeg vet at den ene fungerer, for den har jeg på en annen pc til dagelig...)

 

Forsøkte også clear CMOS, uten forandring.

 

Jeg har nå sendt HK tilbake til butikken.

Lenke til kommentar

Jeg har nå snakket med komplett.no og jeg venter på å få mitt skjermkort tilbake fra retur. De har sjekket om det er feil på det.

Om det er det får jeg vite i løpet av uka..

Han jeg snakket med sa også at det kunne være hovedkortet!

Så da blir det å sende inn det neste gang..

:cry:

Lenke til kommentar

Samme problem her med den nye, flotte hardware'en min... (Skulle da bare mangle! :roll: ) Svart skjerm, med et ganske langt piip etter 5 sek. (det peip litt mer de første gangene jeg starta opp, men jeg plugga i chipset- og CPU-vifta på hk (har satt på Zalman chipsetkjøler og CPU-vifta går til Sunbeamrheostaten) og alt bortsett fra den første piipen forsvant).

Får sette sammen hærket igjen imorra for å høre om hovedkortdama har noe på hjertet, men jeg mistenker at det er skjermkortet som er defunkt. (x800XT - det som var så billig på MPX forrige uke. Dårlig pakka var det også...). Det kjipe er at jeg ikke har noen annen hardware å feilsøke med, og jeg har ikke så mye lyst til å punge ut for et billig PCI-e-skjermkort etter å ha lest postene over.

Jeg veit derimot at PSU'en er grei (ny MIST 500w) og at RAM'en er grei (2x512 TwinMos) siden de er in æksjn as I type.

 

Er det mulig å diagnostisere problemet på pipet i oppstarten? Regner med at det ikke piper bare for å terge meg...?

Kanskje pipet er dataspråk for: "Præhæhæh! IDDIOT! Ikke noe garantisak når du har bytta vifte på både skjermkortet og hk, vøtt!" :hmm:

Lenke til kommentar

Nå forsøkte jeg et annet HK, med samme CPU, RAM og skjermkort. Samme resultat.

 

Er det noen mulighet at kabinettet har tatt kvelden på noen som helst måte??

 

Jeg har også tatt ut alle front panel connectors, utenom power SW, for å få slått på pc'en..

Forsøkte også med annen CPU, RAM og skjermkort med samme kabinett. Like svart skjerm.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...