Gå til innhold

Leser både HD DVD og Blu-ray?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg holder en knapp på Blu-ray, men lurer uansett på hva disse vil tåle av støv og flekker. Særlig gjelder det de brennbare platene. Med så høy tetthet og i tillegg flere lag må de vel bli veldig ømfintlige for støv, flekker, riper, vibrasjoner etc. etc. Jeg har ihvertfall negative erfaringer med DVD DL plater.

Lenke til kommentar

Men hva skal vi egentlig med disse formatene? Leste en plass (sikkert her på forumet) at en Blu-Ray brenner var sinnsykt treg (det vil jo såklart bli bedre men...). Hvis den skal brukes som backup må det jo være bedre å ha en 300 gig ekstern harddisk?

Eller så kan man vel ha hele Ringenes Herre - trilogien på en DVD, men nye formater er kanskje rundt hjørnet her, med tanke på harddisk-TV?

 

Veit ikke så mye om Blu Ray og HD DVD, men hadde jeg vært investor hadde ikke jeg satt månedslønna mi på de nye formatene. Ihvertfall ikke så lenge det er to.

Endret av mikken
Lenke til kommentar
Jeg holder en knapp på Blu-ray, men lurer uansett på hva disse vil tåle av støv og flekker. Særlig gjelder det de brennbare platene. Med så høy tetthet og i tillegg flere lag må de vel bli veldig ømfintlige for støv, flekker, riper, vibrasjoner etc. etc. Jeg har ihvertfall negative erfaringer med DVD DL plater.

Blu-Ray plater er beskyttet med en spesiell hinne (coating) kalt Durbabis som skal være mye mer robust enn beskyttelsen på dagens DVD og fremtidens HD-DVD plater. Søk litt på nettet etter Durabis så finner du sikkert litt mer info!

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Men hva skal vi egentlig med disse formatene? Leste en plass (sikkert her på forumet) at en Blu-Ray brenner var sinnsykt treg (det vil jo såklart bli bedre men...). Hvis den skal brukes som backup må det jo være bedre å ha en 300 gig ekstern harddisk?

Eller så kan man vel ha hele Ringenes Herre - trilogien på en DVD, men nye formater er kanskje rundt hjørnet her, med tanke på harddisk-TV?

Tanken for filmprodusentene er i allefall å gi bedre kvalitet enn nåværende format som har en oppløsning på 720x576i. De nye formatene skal klare både 720p (1280*720) (helbilder i stedet for halvbilder) eller 1080i (1920*1080). Hva skal man med dette? Jo, stadig flere kjøper seg plasma/lcd skjermer med høyere oppløsning og stadig større skjermer. Som regel vil større skjerm tilsi at man bør sitte lenger unna (i allefall med dagens standard). Ved å gi bedre bilder på HD skjerm vil man kunne sette skjermene nærmere filmnyteren uten at det går på bekostning av kvaliteten. Ergo man kan velge større skjerm. Allerede ved 42" vil det være ganske betydelige forskjeller på kvaliteten.

 

Låner et skjermbilde fra avforum:

 

DSC01612.JPG

 

Nå er er bildet hentet i fra en amerikansk forelesning og her er oppløsningen noe lavere (480i). Som dere ser så vil man allerede ved 30" få en forbedring i den opplevde bildekvaliteten. Men den øker drastisk når man går oppover på skjermstr. Det er også en ganske stor økning i antallet solgte projektorer hvor man kan finne på å kjøpe seg 80-130" skjermer hvor man i allefall får dratt nytte av høyere oppløsning. Nå kommer det også 1080 displayer snart så vi går en spennende tid i møte.

 

 

Når det gjelder backup, så ville ikke jeg hatt de viktigste filene kun på hdd. Det er alltid kjekt å ha disse på noe som ikke står koblet til strømnettet (ved uvær), eller andre uforutsette ting som IKKE skal skje (virus, hw failure som drar med seg alt osv).

 

Mvh

Lenke til kommentar

Det er bra at Samsung satser på begge standardene. Standardkrigene fra VHS vs. Beta og DVD- vs. DVD+ vs. DVD-RAM er meningsløs og forbrukerfientlig.

 

Jeg tror ikke det skal være noe problem å integrere begge standardene med samme laserkilden. De er vel samme bølgelengde fra før av, og fokuseringen kan ikke være stort forskjellig. Forskjellen ligger så vidt jeg vet i lagringsformatet på platene. (Akkurat som f.eks FAT32 vs. NTFS på harddisker og det er jo ikke noe problem å benytte på de samme harddiskene)

 

Lagringskapasiteten er jo ganske skuffende. Personlig kommer jeg til å styre unna disse som lagringsmedie siden kapasiteten er alt for begrenset. Hadde platene vært minst 100GB og kostet under ca 1 kr/GB så kunne det vært aktuellt. DVD er ennå værre så DVD-brenner har jeg ikke giddet å skaffe meg ennå.

Lenke til kommentar
Oppgradering til 15GB er ikke nok etter min mening,

Husk at dette er kun ett lag på en "single sided" plate. Når de er dual layer får du 30 GB. Dette er read only platene. På rewritable platene er det 20 GB single, og 40 GB dual layer.

Som en annen her sier, så er DVD dual-layer plater uakseptabelt dyre og det vil nok ikke endre seg for Blue-Ray/HD-DVD.. Derfor mener jeg det er bedre å gå for ett format som i utgangspunktet har høyere kapasitet på en side.

 

Jeg er heller ikke særlig bekymret for brennetiden; husk at vi brukte nesten 1 time på å brenne en CD engang. Neste skritt for meg av under 30 min, 20 min etc. I dag bruker man vel under 5 min på å brenne en CD plate.

Lenke til kommentar
Oppgradering til 15GB er ikke nok etter min mening,
Husk at dette er kun ett lag på en "single sided" plate. Når de er dual layer får du 30 GB. Dette er read only platene. På rewritable platene er det 20 GB single, og 40 GB dual layer.
Som en annen her sier, så er DVD dual-layer plater uakseptabelt dyre og det vil nok ikke endre seg for Blue-Ray/HD-DVD.. Derfor mener jeg det er bedre å gå for ett format som i utgangspunktet har høyere kapasitet på en side.

Jeg tror prisene på dual layer DVD kommer til å falle som en stein når HD-DVD og BlueRay kommer på markedet. Da snakker vi om 5-10kr per plate mot dagens 60+ kr.

 

Single layer HD-DVD og BlueRay kommer nok til å bli svært dyrt i starten og like uøkonomisk som DVD-DL er i dag. Etter hvert, kanskje rundt årsskiftet 2006/2007 så introduseres kanskje DL-HD-DVD og DL-BlueRay til svinhøye priser mens single layer HD-DVD og Blueray kommer ned på fornuftige nivåer. På samme tid kan man nok regne med at DVD (både enkelt og dobbelt lags) så smått begynner å bli gammeldags og utdaterte slik som CD er i dag.

Lenke til kommentar

Uansett så får vel det nye DVD-formatet (forhåpentligvis), bare noen få års levetid før vi får et skikkelig lagringsmedium som er minnebasert, men med større kapasitet og billigere enn dagens minnekort. Et minnekort på størrelse med en CD , eller kanskje noe mindre, skulle vel kunne romme noen giga. Så var det prisen da...

Lenke til kommentar
Bra at man får dette på en dvd maskin, slipper på man Hd og blueray i to forskjelige bokser, som da koster det dobbelte av en.

spørs hvor dyr den ene med begge formatene blir det. Dersom man tar utgangspunkt i kombinerte DVD/VHS spillere kan man vel strengt tatt få en løs DVD spiller og VHS spiller til samme pris(og kanskje billigere?)... Dersom det er tilfelle ville jeg nok valgt to spillere, er litt skeptisk til kvaliteten til slike kombi produkter.

Lenke til kommentar
Uansett så får vel det nye DVD-formatet (forhåpentligvis), bare noen få års levetid før vi får et skikkelig lagringsmedium som er minnebasert, men med større kapasitet og billigere enn dagens minnekort. Et minnekort på størrelse med en CD , eller kanskje noe mindre, skulle vel kunne romme noen giga. Så var det prisen da...

Hvis du tenker på flashbaserte produkter (silisiumbrikker) så tror jeg den visjonen ikke vil skje på grunn av pris. Silisiumbaserte brikker er uansett dyre selv om det stadig blir større lagringstetthet på de. Det kommer neppe til å skje noen voldsomme fall i pris per GB i det nærmeste. Selv om noen hadde giddet å lage f.eks en brikke på f.eks 32GB så ville prisen blitt alt for høy til at noen hadde giddet å kjøpe det. I dag koster 32GB flash ca 16.000kr. Samme lagringsplass på DVD-R koster fra 15 kr hvis man kjøper de billigste platene og kanskje opp mot 50kr på svært bra plater. Prisforskjellen er altså rundt 300 til 1000 ganger. Denne forskjellen vil nok ikke endre seg spesielt mye selv når DH-DVD og Blueray kommer. I hvertfall ikke nok til at flash skal bli en aktuell konkurrent for lagring og salg av filmer, musikk, og programvare.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...