Gå til innhold

Speillås - Hvor mye har det å si?


Anbefalte innlegg

Jeg har fått et bra tilbud om å kjøpe et lite brukt D70 kit. Jeg pleier å ta en god del bilder med tripod + lang lukketid. Hvor stor betydning har speillås funsksjonen?

 

Jeg heller nå litt mot 350D, siden det har speillås, men liker ikke ergonomien og plastikkfølelsen + at det er dyrere. Akk, de valgene, de valgene....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har et solid stativ og ikke driver med ekstrem makro-fotografering (altså forstørrelser langt forbi 1:1) så tror jeg ikke speillås har noen betydning å snakke om.

 

Da er det faktisk viktigere under lange eksponeringstider å bruke selv- eller fjernutløser (både Canon og Nikon har vel noen superbillige IR-utløsere til et par hundrelapper) - du rugger langt mer på kameraet ved å trykke ned utløseren enn den lille vibrasjonen eventuelt speilet produserer.

 

Er kameraet ordentlig skrudd fast i et solid stativ så kan du jo omtrent knipse på kamerahuset under eksponering uten å ødelegge bildet (ok, ekstremt eksempel som ikke nødvendigvis har rot i virkeligheten, men du skjønner hva jeg mener - jo fastere kontakt kameraet har med underlaget jo mindre vil det vibrere enten av speilbevegelsen eller andre påvirkninger...)

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Jeg har bare hatt problemer en gang og det var på et bilde tatt med 70-300 G ved 1/125 sek, hvis jeg hadde tatt bilder hele tiden under de forholdene så hadde det vært litt irriterende. På den lukkertiden så ville jeg holdt kameraet i hånden og brukt stativet som støtte og fått helt skarpe bilder så det hadde ikke vært noe stort problem.

 

Når jeg bruker lange lukkertider og det er små skarpe lyskilder så holder jeg hånden foran objektivet når jeg trykker på utløseren for å være på den sikre siden. Det fungerer perfekt og er mer praktisk enn speillås. På kortere lukkertider så har man ikke tid til det og må finne på noe annet hvis man har vibrasjoner.

 

Jeg har et tyngre objektiv av metall med brakett som festes på stativet, med det har jeg aldri greid å fremtvinge noen problemer.

Lenke til kommentar

Hvis du tar en tur på www.foto.no og søker etter "speillås" i diskusjonsforumet vil du finne en ganske ny diskusjon om dette.

 

Mange med laaaang fartstid som fotografer mener at speillås nesten aldri er i bruk. Noen ganger kan det til og med være "i veien". Med unntak av et par som mener at det er et "must" på DSLR...

 

Jeg ville mye heller kjøpt det kamera jeg syns ligger best i hånda og som gir meg den beste følelsen. Glem speillås, jeg har fotografert i 25 år og har aldri brukt det.

 

Men det er da ut fra mine behov, du får definere dine...;-)

 

 

Roger

Lenke til kommentar

rogkas har et poeng, definer dine egne behov. Jeg for min del har brukt speillås masse, til makro/stilleben, natur/landskapsfotografi med lukkertider fra ca. 2 sek til 1/30 og til landskaps/naturfotografi med tele fra 1/180 og ned til rundt 2 sek. Jeg har riktignok brukt speillåsen mindre på 10Den pga at den er litt mer vanskelig tilgjengelig enn på den gamle EOS-en.

 

Effekten av speillåsen er størst hvis du enten har lett/ustabilt stativ, stativet med alle ledd dratt ut (skjønt ingenting hjelper vel egentlig da..) tungt kamera og obj.

Lenke til kommentar

På veldig lange lukkertider, type noen sekunder og oppover, har speillås lite praktisk betydning. Dette fordi eventuelle vibrasjoner varer så kort at de ikke rekker å påvirke eksponeringen.

 

Bruker selv D70. Hvis du kjøper fjernkontrollen til det og et stødig stativ så tviler jeg på mangelen av speillås kommer til å bli et stort problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...