Gå til innhold

Sony Cybershot DSC-R1 - har det en nisje?


Anbefalte innlegg

Sony Cybershot DSC-R1 ser ut som et spennende kamera, og det å kunne bruke høye ISO-verdier, samt LCD-skjermen som søker, vil være nyttige egenskaper som enhver fotograf vil sette pris på. Det jeg spør meg om, er imidlertid hvorfor noen vil ønske å kjøpe dette kameraet fremfor et speilrefleks, f.eks. Canon 350D eller Olympus E-300. Cybershot DSC-R1 har riktignok 2 megapiksler mer enn disse kameraene, men forskjellen mellom 8 og 10 megapiksler er ikke noe man vil merke så enormt mye til. Fordelene med DSLR, der man har en optisk søker og utskiftbare objektiver, vil etter min mening mer enn oppveie dette.

 

Den største fordelen med semiprofesjonelle kompaktkameraer fremfor DSLR har alltid vært at man får svært stor fleksibilitet med hensyn til brennvidde i en liten og hendig innpakning. Cybershot DSC-R1, med sine 24-120mm, mister imidlertid mye av den fleksibiliteten vi finner hos modeller som Panasonic FZ-30 og Fuji S9500. Lignende zoomområder er det ikke vanskelig å finne i speilrefleksobjektiver, uten at størrelsen på disse blir avskrekkende.

 

Jeg mener at CCDen i Cybershot DSC-R1 rett og slett er for stor til at det har vært mulig å konstruere et moderat dimensjonert superzoom-objektiv. Etter min mening er det flott at Sony endelig har gått inn for å øke størrelsen på kompaktbrikkene, som altfor lenge har stagnert på 2/3" som største størrelse, men var det riktig å konstruere denne brikken så stor som APS-C størrelse? Etter min mening nei. Ca halvparten av APS-C hadde vært perfekt, noe som ville vært mer enn dobbelt så stort som 2/3". Da ville man fått helt fine bilder på ISO800, og objektivet kunne hatt et større zoomområde, f.eks. 28-250. Da ville Cybershot DSC-R1 hatt klare fordeler fremfor DSLR. Slik CCDen er nå vil den antagelig være brukbar helt opp til ISO1600, noe som selvsagt er en fordel, men som vi også allerede har i digitale speilrefleks som Canon 350D. Med halvparten så stor brikke, brukbar ISO800 (istedenfor 1600), og et større zoomområde (f.eks. nevnte 28-250), ville Cybershot DSC-R1 skapt en helt ny nisje. Da ville det knust dagens semiprofesjonelle kompakter på ISO (disse kameraene har stort sett ISO200 som høyeste brukbare) og det ville kunne hatt et meget bra zoomområde i en liten innpakning, noe ingen DSLR ville kunnet matche.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var en meget bra nyhet! Det blir svært spennende å se hvordan bildekvaliteten er! Tror dette kan bli sinnsykt bra om Sony har gjort hjemmeleksen sin! Her er det bare å glede seg til prøvebilder legges ut :-)

 

 

Edit: Krysser fingrene for at dette ikke bare er festtale:

 

 

"

The camera’s user selectable Advanced Gradation Control System (AGCS) optimizes image contrast, in order to avoid “blown out” highlights in high-contrast scenes and “crushed” blacks in low-contrast ones. AGCS evaluates the distribution of brightness and then automatically applies the appropriate gamma curve to achieve better pictures."

Endret av Covcon
Lenke til kommentar

Mulig det blir tilgjengelig konvertere for mer zoom. Det vil jo bygge på kameraet, men da har man ihvertfall muligheten. Med 10 megapixler kan man jo også ta ganske små utsnitt (i praksis vil det si at man kan i det minste fordoble zoomen) og fortsatt behold god nok oppløsning til å skrive ut A4, og til og med A3.

 

Spennende nyhet er det uansett. Bildekvaliteten bør slå alt annet av kompaktkamera om optikken er god. Og det vil være en meget stor konkurrent til speilrefleks. Noen som har link til bilder, evt spesifikasjoner?

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...