Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

16^0 = 1! Forklaring?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har altid hatt grei forståelse for matte og ligget på 5-6. Og har egentlig aldri hatt noe problem med potensregning, ligninger loaritmer osv. Men nå har vi om hexadesimal systemet. Jeg skjønner systemet greit nok, men jeg kom plutselig borti at 16^0 (seksten opphøyd i nullte) = 1. Hvordan er dette mulig? Et tall ganger seg selv null ganger må da bli null?

 

Hjelp!

Endret av oifind
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

 

Har altid hatt grei forståelse for matte og ligget på 5-6. Og har egentlig aldri hatt noe problem med potensregning, ligninger loaritmer osv. Men nå har vi om hexadesimal systemet. Jeg skjønner systemet greit nok, men jeg kom plutselig borti at 16^0 (seksten opphøyd i nullte) = 1. Hvordan er dette mulig? Et tall ganger seg selv null ganger må da bli null?

 

Hjelp!

Bevis:

 

a^n/a^m = a^(n-m), slik at hvis n=m, så er

 

a^n/a^n(*) = 1 = a^(n-n) = a^0.

 

(*) likt delt på likt =1

Endret av VikingF
Lenke til kommentar
Det er sånn at alle tall som er opphøyd i 0 blir 1, fks 23^0=1, vi fikk vite av mattelæreren at det er bare sånn, et sånt "matteråd" elns har bestemt det.

Tegn på at mattelæreren ikke bare er inkompetent, men også en løgner. :thumbdown:

 

Det finnes ikke noe "matteråd" som lager regler. Matematiske teoremer er noe som har oppstått gjennom tidene av diverse matematikere, basert på utledninger av allerede eksisterende formler.

 

At a^0 = 1, kan utledes/bevises slik som jeg gjorde ovenfor. :)

Lenke til kommentar
Man kan jo tenke slik som dette:

 

Tenk på når du deler to like tall med hverandre:

 

16:16 =1

 

Og når vi har potenser:

 

16^2:16^2 = 16^2-2 = 16^0 =1

 

Kanskje du forstår bedre nå?

Det var det jeg skrev ovenfor. :p

Bare at i beviset brukte jeg n istedenfor 2, og a istedenfor 16.

Endret av VikingF
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...