Gå til innhold

Harddisker som ikke blir funnet i bios..


ZyberZone

Anbefalte innlegg

Okay, dette er egentlig en ganske lang historie, hvor jeg prøver å hjelpe min pappa på andre siden jorden, med å få igang sin pc igjen.

 

For noen uker siden, kom han hjem til PC'n sin. Det luktet brennt. PC'n hadde vært slått av, men fant fort ut at det var derfra lukten kom. Selvfølgelig startet ikke PC'n opp. Etter en del sjekking, fant han ut at hovedkortet var brennt. Var svarte flekker på det.

Greit, tester CPU'n på et gammelt kort. Funker ikke. Ikke CPU viften heller!

Kjøper et nytt socket 939 kort, og en 3200.

Bruker gammel ram og skjermkort.

Maskinen booter ikke. Får nytt minne, og skjermkort.

Maskinen booter fortsatt ikke.

 

Fjerner harddisker, og diskettstasjon, og satte inn en gammel harddisk. Da bootet PC'n.

Satte i en av de gamle harddiskene. Da kom han ikke til bios engang.

Satte inn den andre gamle harddisken. Da kom han til bios, men bios fant ikke disken (skal sjekke jumpere osv senere idag... mulig det var no der).

 

SÅ, noe veldig merkelig har skjedd her. Hele PC'n har gått til h-vete, uten at den sto på. Hvordan, forstår jeg ikke.

 

Uansett, spm mitt er. Er det noen mulighet å få byttet elektronikken på harddiskene, på en fornuftig måte? (altså, ikke for 30 000 kr :) ) Regner med at platene og lesearmen har klart seg i disken.

Noen som vet noen muligheter her? Eller er det bare å slenge inn backupen? (ikke oppdatert på en stund, mangler litt bilder, og en del annet..).

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om pc'en har vært slått av er det fremdeles spenning rett på psu, og det kan ha vært en såkalt "power surge" (overspenning) på strømnettet som har gått rett gjennom psu hvis han ikke har overspenningsvern.

 

Skjer ganske ofte i usa f.eks, hvis det er hva du mener "på andre siden av jorden".

Har sett mye rart skje med strømmen der, har vel noe med 110 DC og måten nettet deres drives, i tillegg til at de er et av de land i verden med mest lynnedslag.

Samt de har alskens rare hillbilly strømleverandører som drives av billy joe bob & pa.

 

Uansett så høres det ut som mye er brent der...godt han har backup..hvis disken ikke reagerer og finnes i bios så er det ikke lett for en vanlig dødelig å fikse.

Det kan funke å skifte kretskort og skal ikke være så veldig vanskelig, forutsatt du får tak i en lik disk og har litt peiling.

Litt lodding kreves nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...