Gå til innhold

Hvor bra er 10/12X optisk zoom?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er i ferd med å kjøpe meg ultrazoom kamera, tror jeg...

Noen som kan legge ut noen eksempbilder fra ultrazoom kameraene sine, slik at det er mulig å se hva kameraene kan utrette? Ser testbildene på akam, men de sier ikke noe om hvor lang avstand det er til fotografiobjektet..så det er vanskelig å bedømme hvor mye zoomen utgjør av bildet man ser.

 

Hvor lang avstand kan man feks ha til en person for å få et bra bilde? (slik at personen fyller hele bildet) Tenker ta spesielt på konserter ol.

 

Hvilket ultrazoomkamera bør jeg velge?

Jeg kommer først og fremst til å bruke apparatet til fotografering, men ønsker også en "god" videofunksjon.

 

Noen andre kompaktkamera tips enn ultrazoom kamera for mitt bruk? :)

 

Tusen takk for alle svar:)

Endret av Camilio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjempebra side!:)

 

10X optisk gjør virkelig underverk!

 

 

 

Ser akkurat nå på Canon PowerShot S2 IS=) (Mest pga. at videofunksjonen skal være så god:o)

 

Men prisen var høy...:(

 

Noen forslag til andre kamera som gir like god zoombilder til en rimelig penge?

Er Sony Cyber-shot DSC-H1 å anbefale?

Lenke til kommentar

Skulle jeg gått for noe, ville jeg sansynligvis kikket på FZ-20 eller det nyeste FZ-30 (det skal dog ha mer støy). Dette er de nyeste utgavene av superzoom serien fra Panasonic (Fz-1, fz-10, fz-3 og fz-20 er foregående modeller) og har optikk fra Leica. Modellene har optisk bildestabilisator og alle modeller utenom FZ-30, har veldig kjapp optikk (f2.8), FZ-30 sitt objektiv går fra f2.8 til f3.3 når du zoomer, men i forhold til f.eks dslr optikk som gjerne koster 12-14000 til Canon -og som da gjerne ligger på riundt f4 i lysstyrke, er dette meger bra uansett.

 

 

Sjekk gjennom reviews på steder som http://www.dcresource.com/ å gjør opp en mening om hva du vil ha, og hva som evt. oppfyller kravlista di best.

Endret av znapper
Lenke til kommentar

Takk:)

 

Fannt og en side som viser bilder tatt av ulike kamera her :)

 

Akkurat nå er vel C-765 den beste kandidaten m. tanke på svært gunstig pris:)

 

Vurderer nå å satse på et rimelig ultrazoom kamera og et kamera som er lett å ta med seg:)

 

Jeg er en som vurderer frem og tilbake...så blir nok noen dager i tenkeboksen dette :hmm:

Lenke til kommentar
Takk:)

 

Fannt og en side som viser bilder tatt av ulike kamera her :)

 

Akkurat nå er vel C-765 den beste kandidaten m. tanke på svært gunstig pris:)

 

Vurderer nå å satse på et rimelig ultrazoom kamera og et kamera som er lett å ta med seg:)

 

Jeg er en som vurderer frem og tilbake...så blir nok noen dager i tenkeboksen dette :hmm:

Hadde aldri kjøpt superzoom uten bildestabelisator, uten må du bruke mye mere stativ !

Lenke til kommentar
Hadde aldri kjøpt superzoom uten bildestabelisator, uten må du bruke mye mere stativ !

 

Mangel på fantasi. Det er jo alltids naturlige støtter å finne. Jeg har med hell brukt rekkverk, fjellknaus osv. de få gangene det er nødvendig, dvs fra skumring og utover. På normal dagtid har iallfall ikke jeg problemer med å holde det støtt på frihånd. Alt ekstra koster....

Lenke til kommentar

Enig med Afseth, Panasonic har flere gode modeller i ultrazoom-segmentet og bør absolutt sjekkes ut.

Fordelen med S2 er den vridbare skjermen, hvilket gjør fotografering fra vanskelige vinkler til en fryd.

Sjekk også ut Sony H1 som har en større skjerm enn konkurentene (2,5").

 

Det er ikke mye som skiller disse på bildekvalitet så du kan ikke "bomme" uansett om du velger S2, FZ5 eller H1.

Lenke til kommentar
Er bildestabilisator virkelig en nødvendighet? Da er det noe jeg ikke har fått med meg ...

Er vel ikke en nødvendighet, men ofte en fordel for å få skarpere bilder eller du kan ta bilder ved lengre lukker tid og/eller mindre blender.

 

I bladet DigitalFoto nr 9 er 10+ zoom kamera testet og der har FZ5 best bildekvalitet, men S2 blir testvinner bla. pga. funksjoner kamera har.

Lenke til kommentar
Takk:)

 

Fannt og en side som viser bilder tatt av ulike kamera her :)

 

Akkurat nå er vel C-765 den beste kandidaten m. tanke på svært gunstig pris:)

 

Vurderer nå å satse på et rimelig ultrazoom kamera og et kamera som er lett å ta med seg:)

 

Jeg er en som vurderer frem og tilbake...så blir nok noen dager i tenkeboksen dette :hmm:

Jeg har også en Olympus 750UZ. Veldig bra kamera - selv om jeg nå har lagt det på hyllen til fordel for en Canon 350D. (Men alt for glad i det til å selge det.)

 

Jeg anskaffet også en 1,7 Telekonverter, og med 17 ganger optisk og 68 maks forstørrelse er resultatet utrolig.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...