Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Montere ADSL - RJ45


Anbefalte innlegg

Får fire ledninger inn i huset - rød, grønn, sort og blå. Skal montere disse til RJ45 koblingsboks med 8 koblingspunkter i. Hvordan gjør jeg dette? Er litt usikker på hvilke farger som skal hvor.

 

BTW, har en lang skjermetkabel fra DSL porten på ADSL-modemet mitt. Dette er en Cat 6 kabel. Det skulle vel gå bra?

 

Håper på svar :yes: .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får fire ledninger inn i huset - rød, grønn, sort og blå. Skal montere disse til RJ45 koblingsboks med 8 koblingspunkter i. Hvordan gjør jeg dette? Er litt usikker på hvilke farger som skal hvor.

 

BTW, har en lang skjermetkabel fra DSL porten på ADSL-modemet mitt. Dette er en Cat 6 kabel. Det skulle vel gå bra?

 

Håper på svar :yes: .

Det vanlige er at linja kommer inn på det blå/røde paret, dette må da kobles slik at det kommer ut til pinne 4 og 5 i rj kontakten, hvor du da må koble disse 2 ledningene kommer helt ann på kontakten. Er det en Elko cat5 kontakt kobler du disse i de 2 første tilkoblingene (par 1 hvit/blå) Om dette mot formodning ikke skulle stemme, er det bare å prøve seg frem til du får lys i dsl lampen på modemet

 

Kabelen du bruker fra denne kontakten og til DSL tilkoblingen i modemet trenger ikke å være rare greiene, holder i massevis med PT... vanlig telefonkabel

Lenke til kommentar
Får fire ledninger inn i huset - rød, grønn, sort og blå. Skal montere disse til RJ45 koblingsboks med 8 koblingspunkter i. Hvordan gjør jeg dette? Er litt usikker på hvilke farger som skal hvor.

 

BTW, har en lang skjermetkabel fra DSL porten på ADSL-modemet mitt. Dette er en Cat 6 kabel. Det skulle vel gå bra?

 

Håper på svar  :yes: .

Det vanlige er at linja kommer inn på det blå/røde paret, dette må da kobles slik at det kommer ut til pinne 4 og 5 i rj kontakten, hvor du da må koble disse 2 ledningene kommer helt ann på kontakten. Er det en Elko cat5 kontakt kobler du disse i de 2 første tilkoblingene (par 1 hvit/blå) Om dette mot formodning ikke skulle stemme, er det bare å prøve seg frem til du får lys i dsl lampen på modemet

 

Kabelen du bruker fra denne kontakten og til DSL tilkoblingen i modemet trenger ikke å være rare greiene, holder i massevis med PT... vanlig telefonkabel

Skal gi det et forsøk. Tusen takk.

Forresten, når jeg kobler sammen forskjellige [antakeligvis gale] punkter, begynner det å blinke i DSL lampen på modemet. Bitelitt data begynner også å gå ut/inn når det blinker, men ikke mye (ser det på status på koblingen i WinXP).

 

Regner med at det ikke skal blinke, men lyse?

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått den analoge telefonen til å virke (summetone) :) . Brukte grønn og sort ledning inn til punkt 4 og 5 i RJ45-pluggen.

 

Men ADSL virker fremdeles ikke. DSL lyset blinker, men lyser ikke fast. Har stilt inn DNS adresser osv. korrekt, men når jeg går inn på IE eller Firefox, så får jeg melding om at det er noe galt.

 

"Connection Test Failed

 

Make sure your device is connected to a telephone jack using the included phone wire. Otherwise contact your ISP.

 

If your ISP gives you a static (fixed) IP address, please configure the Internet settings on the device (click here to access the web configurator"

 

 

Opsettet mitt er altså: Grønn og sort ledning inn>RJ45>ut på punkt 4 og 5 i pluggen>cat5 kabel til splitter> Cat 6 kabel fra splitter til modem (andre utgangen av splitteren går til TLF)

 

Kanskje jeg ikke kan bruke både Cat5 og Cat6 i samme oppsettet? :dontgetit:

Endret av darkwingduck
Lenke til kommentar

Når DSL-lampen blinker, betyr det at linjen synkroniseres. Siden den bare blir stående, er det støy på linjen som hindrer den fra å bli synkronisert rett.

Har du fasttelefoner utenom splitter? Alarm? Fax?

Prøvd modemet rett på første kontakten uten noe annet utstyr?

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...