Gå til innhold

TrengerAltTilSpill-PC/ +-15k/ litePeil/ byggeSelv?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Første post, så en liten introduksjon er vel på sin plass!(?)

Måtte kjøpe laptop i fjor til bruk ved linja jeg studerer på. Ble så jeg kjøpte den vi fikk tilbudt rimelig pga subsidiering fra fakultetet. Den er sånn passe kraftig og holder fint til program som I-Deas og andre program som står for en del tung regning vedrørende kartmodellering osv. som vi bruker. Problemet mitt er at jeg liker å spille på fritiden og da er det litt trist at skjermkortet i laptopen leser; intel 64MB graphics controller... Spiller mye team fortress (faktisk!), men vil nå gjerne nyte spill med grafikk som ikke er fra forrige årtusen uten at alt må settes til LOW! :cry:

 

 

Så til saken.

 

Jeg er nå på jakt etter en PC skreddersydd til gaming og som ikke vil være utdatert og/eller umulig å bringe up to date i overskuelig framtid. Jeg er ute etter full pakke: skjerm, høyttalere, mus, tastatur, maskin

Den vil bli brukt nesten utelukkende til spilling, musikk, msn-chatting :p og noe programmering, men som det sto i et gullkorn på itavisen.no for en stund tilbake:

"Hvor mange programmerere trengs for å skifte ei lyspære? Ingen, det er et hardware-problem!" Kjenner meg litt igjen i det... :ermm: har ingen erfaring med å skru sammen PCer, men har blitt fortalt at dette forumet er plassen og henvende seg om akkurat dette! :)

 

Jeg er litt usikker på om jeg skal satse på et ferdig oppsett eller om jeg skal prøve på å bygge selv. Vil gjerne ha tips om og advarsler mot fallgruver ved bygging! Har også skumma igjennom guiden her på siden om det å bygge selv.

 

 

Mine behov:

 

Skjerm:

Vet lite om hvilke skjermer som egner seg til gaming. Er opptatt av å få best mulig grafikk i spillene!

En 19" høres sexy ut og ser at komplett.no har tilbud på en: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308573&cks=FRO

vil denne være noe, eller bør jeg satse på en 17" pga oppløsning og bildekvalitet?

hvilke 17"/19" anbefaler dere i såfall?

 

Skjermkort:

Her er jeg villig til å legge i en del for å få god ytelse (3-4 tusen?). Har hørt at de aller dyreste kortene er veldig overpriset, så er på jakt etter et godt kort, ikke blant de dyreste, men som gir høy ytelse for pengene. Har blitt fortalt at PCI-Express er det som gjelder. (?) Har også hørt at det er forskjell i kvalitet på kortene fra forskjellige leverandører. Mener å ha lest en gang at kort fra Club3D (tror det var Club3D) ikke egner seg til spilling fordi kortene hovedsakelig var tiltenkt modelleringsgrafikk, som i Maya etc. Er det noe i dette? Og, bør valg av kort avhenge av hvilke spill man kommer til å spille? Jeg tenker HL2, doom3, BF2 o.l. for min del til å begynne med ihvertfall.

Når det gjelder overklokking, så har jeg i utgangspunktet ikke tenkt å drive med det, men interessen kommer kanskje senere?

 

Hovedkort:

Er et kort med SLI-støtte noe å satse på med tanke på framtidig oppgradering?

Lydkort er integrert i hovedkort, ikke sant? Hva med nettverkskort?

Vet ingenting om slike kort, så all hjelp er hjertelig velkommen!

 

Prosessor:

Har sett i en del andre poster at AMD San Diego ofte blir anbefalt. Gjelder det også for min kommende PC?

 

Minne:

1024 eller 2048MB? Kommer ikke til å drive med bilde-/videoredigering, men trenger jeg enorme mengder minne for å kunne kjøre alle krevende spill knirkefritt? Vil ikke ende opp med for lite iallefall!

 

Lager:

Jeg har ikke GB på GB med musikk og filmer. Har såpass spesifikk musikksmak at det ikke er snakk om mer enn noen få GB med musikk. Filmer ser jeg hos kamerater som studerer filmvitenskap! :D

Med andre ord, det jeg trenger er nok plass til x antall spill til en hver tid. Farten på lageret er ganske viktig har jeg forstått, så bare kom med gode forslag!

 

DvD-rom:

En brenner er vel på sin plass? Vet ei her heller ingenting om hva jeg trenger :no:

Hjelp!

 

Tastatur og mus:

Er stor fan av laptop-tastatur, har skumma litt rundt på sidene til noen leverandører, men har ikke funnet tilsvarende for stasjonære. Finnes de?

Må jeg ta til takke med et vanlig tastatur er jeg åpen for forslag.

Har en ms intelli 4.0, men den er blitt sløv så jeg trenger en ny mus. De fargesprakende fra Razer virker kule, er de noe å satse på til gaming eller bør jeg satse på noe annet? Har icemat forresten.

 

Kabinett:

Et som passer til komponente ihvertfall... helst litt tøft å se på!

 

Strøm & annet:

Er sånne ting med i kabinett eller må jeg bestille utenom, hva med kjøling til skjermkort etc??

 

Høyttalere:

Vil ha rimelig god lyd, men mest av alt skikkelig trøkk til både spill og musikk. Så en sub er et must. Vil kjenne lydbølgene når jeg sprenger folk online... Ellers vet jeg fint lite om lydanlegg til PC. Er surround noe å satse på for eksempel, og må jeg ha eget lydkort til det? Er ikke interessert i å bruke veldig mye på lyden, så ikke foreslå dyre anlegg, men rimelig gode og fornuftig priset med god trøkk, takk!

 

Programvare:

Alle tidligere PCer jeg har hatt har kommet ferdig med antivirus. Hvis jeg bygger selv, bør jeg kjøpe (i såfall hvilke er gode?) antivirusprogram eller finnes det noen gode som er gratis tilgjengelig på nettet?

 

 

Ellers:

Har sikkert glemt noe, som en vital komponent, så bare le, men for all del informér meg om hva jeg har utelatt ! :blush:

 

 

 

Ferdigbygde Gamer-PCer:

 

komplett: http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10123

psdata: http://www.psdata.no/ps.asp?it=113010&mlevel=120100

netshop: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7080

 

er noen av disse noe å satse på dersom jeg konfigurerer oppsettene litt (likte ikke alle komponente sånn i utgangspunktet, men trenger innspill!)

Den fra netshop kommer med skjerm, mens den fra psdata kommer med 6800Ultra, hvordan er det kortet sammenlignet med 7800GT som kommer med pakken fra komplett?

 

 

 

Ser for meg at 15k kanskje blir i minste laget siden jeg trenger full pakke, men det vil vel tiden vise. Det viktigste er at PCen holder en stund!

 

Beklager unødvendig lang post, men håper noen som gidder kan hjelpe meg med et oppsett, eventuelt hvilken ferdig løsning jeg bør velge!

 

Helt til slutt lurer jeg på om noen vet om noen spill som er fantastiske å spille på en god gamer-pc utenom de jeg har nevnt allerede! Og, om noen vet om et bra PC-blad som er knall. Det bør ha hovedvekt på spill, men gjerne stoff om nyheter på software-/hardware-fronten.

 

All info og hjelp mottas med takk!

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk begge to!

har sett litt mer på den pakken fra Komplett.no, og jeg får med mye der som kan være nyttig av utstyr og program, samt support og garanti. Mangler tross alt ALT!

 

Her er link til konfigurasjonssiden:

http://www.komplett.no/k/config.asp?ConfigSystemId=10123

 

 

San Diego 3700+ er på lista over alternative valg i oppsettet, så det er bra, regner med jeg går for den hvis jeg ikke får noen innvendinger.

 

Når det gjelder hovedkort er det 4 valg og alle er omtrent like i pris, hvilket bør jeg satse på?

 

Det er mange valg for minne til PCen, bør jeg gå for 2048MB eller bare bruke det som står for standardoppsettet? Hvilket "merke" bør jeg velge?

 

Bør jeg velge andre høyttalere, tastatur og harddisk? Er noen av skjermene der noe å satse på?

Lenke til kommentar

Eg tror du blir godt fornøyd med et hvilket som helst av de hovedkortene. De er gode alle sammen. Selv ville eg valgt Aus, har gode erfaringer med Asus-hovedkort fra før.

 

Eg vil annbefale 2GB ram. Det er en fordel å velge 2 brikker på 1024Mb, fordi Athlon 64 ikkje klarer å håndtere 4 brikker på full hastighet. Eg tror ikkje det er noen merkbar forskjell på de forskjellige brikkene du kan velge mellom.

 

Eg ville valgt en Raptor til systemdisk og en Samsung 250GB eller Maxtor 300GB til å lagre på.

Lenke til kommentar

Ser at den raptoren har 74 GB, noe jeg tror vil holde for meg i lang tid. Bør jeg uansett ha 2 harddisker? Blir en del dyrere om jeg må bytte til raptor og i tillegg ha en ekstra harddisk.

 

Er tre muligheter med 2GB minne, to "dyre" fra corsair og en rimeligere fra twinMOS. Er det noen grunn til ikke å velge twinMOS?

 

Satser på det oppsatte hovedkortet fra Asus da, eller er deluxe-versjonen verdt de ekstra pengene?

Lenke til kommentar

Jaja, her kommer min mening, om du gidder å lese? :blush:

 

Kabinettet er jo smak og behag...

Strømforsyningen er nok bra, ville ikke gått for noe mindre...

Når det gjelder hovedkortet er vel eneste forskjellen på Deluxe og vanlig at deluxe har 8 s-ata plasser til hardisker, noe det ikke virker som du trenger...

Og at vanlig bare har 1 lan port (hvem trenger vel 2?) så du kan trygt spare de 117kr... :D

Prosessor, ville jeg nok gått opp til 3500+, 122kr for 200mhz prosessor hastighet er verdt det, glatt..

RAM`en er helt grei om du ikke skal overklokke veldig.

Skjermkort er mer en bra nok :thumbup: ( :hmm: bare 3395kr for 7800GT kanskje jeg skal ha et og :D )

Når det gjelder harddisk så tror jeg den du har valgt er mer enn bra nok, raptor er raskere, men om du bare skal ha en disk er ikke -136GB og +763kr verdt det..

Brenneren duger så det holder, har sånn selv, men du kan jo spare 33kr på å ta svart :p

Diskettstasjon er diskettstasjon, kjekt å ha den ene gangen man trenger det.

Høytalere har jeg ikke peiling på...

Når det gjelder mus, ville jeg nok gått for logitech mx510 eller mx518 om du er høyrehendt, GRISEGOD mus...

Sist og absolutt ikke minst skjerm, har selv en 19" benq fp937 og er storfornøyd forskjellen mellom den og fp937+ er at +`har 8ms respons og min har 12ms. anbefales på det sterkeste! :love: Komplett fører ikke benq men det er det flere andre nettbutikker som gjør, billigste iflg. prisguiden er Cshop.no med 2840kr..

jeg ser at komplett har billigere skjerm, men det er uten DVI, og det bør du ha med et sånn skjerm kort (dual DVI, slipper overgang til D-sub)

Skjer er noe du ikke bør spare penger på, det er stor sansynlighet for at du har skjermen lenge etter du har byttet alle komponentene i maskina di.

 

Totalsummen blir da 15.236 +frakt, nogenlunde innenfor budsjett :whistle:

 

Jaja det var min mening....

Endret av armykokk
Lenke til kommentar

Takker for inputten!

 

Syns ikke noen av kabinettene var spesielt kule, men må nesten velge et av dem da en ferdigbygd PC helst bør være i noe :p Kan jo skifte senere evt.

 

Takk for at du avklarte hovedkortspørsmålet! Da er den grei.

 

Har fått anbefalt 3700+, men du mener 3500+ er tilstrekkelig og gir mer for pengene?

 

"RAM`en er helt grei om du ikke skal overklokke veldig."

Mener du den 1GB rammen som er med som standard, eller den 2GB twinMOS jeg nevnte i forrige reply?

 

Du har rett i at jeg ikke kommer til å trenge to harddisker, men vil 10000RPM gi en bedre spillopplevelse for krevende spill enn 7200? Størrelsen på harddisken er ikke så viktig for meg som det å få mest mulig ut av de få spillene som vil være der

:dontgetit:

 

Blir nok så jeg velger å ikke ta med mus fra komplett, får heller stikke innom ei sjappe og teste litt :thumbup:

 

Virker som Benq er skjermen å satse på ja!

Endret av tasjlbaill
Lenke til kommentar

jeg personlig mener ikke at 3700+ er verdt pengene, mener at forskjellen ikke rettferdigjør 500kr tror nok 3500+ gir mer bang for buck ;)

Tenkte på 1GB som er med standard, vet ikke helt med TwinMOS rammen, har ikke vært borti twinMOS.... Du kan jo sjekke prisguiden etter erfaringer med twinMOS..

 

Å kjøpe raptor for ytelse i spill er vel ikke helt riktig....

Du senker loade tiden litt, men ikke voldsomt, spillet vil nok ha samme FPS, i og med at det legges opp i ram før det brukes.>(klumsete forklart)

 

Elkjøp og expert har nok 510 inne, men helt sikkert dyrere en 518 fra komplett...

Du får jo testa den.. 518 og 510 har samme form... (fortsatt veldig god :p )

Lenke til kommentar

standardvalget på 1024MB er satt sammen av 2x 512-brikker. Er det ikke like greit å investere i 2GB med det samme da folk sier at AMD ikke kjører 4 brikker like kjapt som 2? (For en oppdatering tl 2GB blir vel nødvendig om ikke så alt for lenge uansett?)

 

små forksjeller i loade-tid er ikke så viktig, så hvis en 7200RPM gir like bra kvalitet in-game som 10000RPM så er jo saken klar.

Lenke til kommentar

Satte nettopp sammen en pc beregnet kunn for spilling. System 1 signaturen.

Byggingen gikk smertefritt og alt var oppe å gikk på et par timer. Alt fungerer som det skal og yter mere enn bra nok. 3700 San Diegon min klarte 2,75 stabilt med orginalkjølern og 2.8ghz med en litt kraftigere kjøler. Billig og bra ytelse etter min mening.

 

Kan annbefale 2 gb ram fremfor raptor hvis det må snus poå krona.

 

Et hovedkort med Sli støtte er jo også greit å ha for fremtidige oppdateringsmuligheter.

 

En god regel er legg penger i et bra hovedkort, og et par gode rambrikker. Det stemmer at 2 x 1 gb er å foretrekke. Patriot sitt sett på MPX.no er kvalitets ram til en meget gunstig pris.

 

Skal du spille på 1024 x 1280 oppløsning (17 og 19`tommer LCD) holder det med 7800 GT etter min mening.

 

Da det gjelder skjerm fins det som nevnt gode 19`tommere til hyggelige priser.

Endret av Alcoholiday
Lenke til kommentar
Kan annbefale 2 gb ram fremfor raptor hvis det må snus poå krona.

Må ikke snu på krona, men det går ei grense selvfølgelig.

Det du mener er at 2GBram+samsung er bedre enn 1GBram+raptor?

Vil 2GB+raptor yte særlig bedre enn 2GB+samsung?

 

Må nok velge RAM blant valgene komplett har oppgitt dersom jeg velger å bestille ferdigbygd. Hvilken av de tre 2GB-alternativene vil du anbefale?

http://www.komplett.no/k/config.asp?ConfigSystemId=10123

Endret av tasjlbaill
Lenke til kommentar

Raptoren er strengt tatt ikke så viktig med mindre du sitter med stoppeklokka å teller tusendeler. Har et par raptorer selv å de forsvarer etter min mening ikke prisen. Derimot merket jeg stor forskjell i lastetiden inn på nye brett (spesielt BF2) ved å øke til 2 gb ram.

 

*Asus AN8 SLi Premium hovedkortet er rett og slett perfekt. Det burde du ta med i vurderingen.

Lenke til kommentar

Ingen av de.

 

Vil ikke anbefale Corsair til Asus An8, en del har hatt kompabilitetsproblmer der.

 

Ta en titt på Patriotene på MPX.no :thumbup: Eller hvorfor ikke kjøpe hele systemet på MPX så sparer du frakt.

 

Her er link til rammen.

 

Prøv å se om du får kjøpt Premium utgaven av det hovedkortet. De andre versjonene er det en del bugs med.

Endret av Alcoholiday
Lenke til kommentar

Verken Premium-kortet eller Patriot-rammen er mulig dersom jeg kjøper gamerPCen til komplett.no...

Dersom Asus A8n + corsair er en dårlig kombinasjon får jeg vel styre unna. Det må vel være enkelttilfeller av kompabilitetsproblemer du snakker om? Ellers er det ihvertfall uproft av komplett.no å ha de som mulig kombinasjon i en ferdig-PC.

 

Asus A8N + twinMOS 2GB lyder katastrofalt i dine ører eller?

Lenke til kommentar

Mange på dette forumet har startet sin aller første post med PC - byggern på komplett. Jeg sier ikke den er ubrukelig, men jeg skjønner ikke hvorfor PC - byggern utelukker en del gode kompkonenter som et alternativ.

 

Jeg sier ikke at det ikke kommer til å fungere om du velger den løsningen, men det å sette sammen et system selv er slett ikke vanskelig. Det finnes gode guider her på forumet. I tillegg er det ikke noe problem å sende inn igjen systemet på angreretten om det ikke skulle fungere. Til slutt å sist vil du da sitte igjen med et system sammensatt av perfekte komponenter, og det er selvbygd. Den følelsen er digg.

Lenke til kommentar
Mange på dette forumet har startet sin aller første post med PC - byggern på komplett. Jeg sier ikke den er ubrukelig, men jeg skjønner ikke hvorfor PC - byggern utelukker en del gode kompkonenter som et alternativ.

 

Jeg sier ikke at det ikke kommer til å fungere om du velger den løsningen, men det å sette sammen et system selv er slett ikke vanskelig. Det finnes gode guider her på forumet. I tillegg er det ikke noe problem å sende inn igjen systemet på angreretten om det ikke skulle fungere. Til slutt å sist vil du da sitte igjen med et system sammensatt av perfekte komponenter, og det er selvbygd. Den følelsen er digg.

Jeg skjønner godt hva du mener, og setter stor pris på et litt alternativt syn kontra de svarene jeg har fått allerede. Tingen er at jeg er ute etter en god gamer-PC, med fullt tilbehør, som jeg beskrev i posten, men vil helst ikke lette kontoen for 20k+, noe jeg ser fort vil bli tilfellet om jeg skal bestille alt av perfekte deler + høyttalere, skjerm og tastatur fra forskjellige steder.

 

Sånn jeg har fortsått det er det først og fremst rammen som er svak på komplett sin løsning etter at jeg har valgt bedre prosessor, men uansett om jeg velger 2GB corsair eller twinMOS så vil vel ikke PCen yte noe dårligere i dagens spill for det? (Eller tar jeg veldig feil?) Det virker ikke som noen andre har hatt trang til å advare mot Asus A8N-HKet, ennå ihvertfall.

 

Slik det ser ut nå, er dette den beste "bang for buck"-konfigurasjonen jeg kan få ferdig fra komplett.no:

 

Kabinett:

Cooler Master Centurion 531 Sølv (Uten Strømforsyning)

 

Strømforsyning:

Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort, Type-R, Dual Fan, Silent, 20/24pin

 

Hovedkort:

Asus A8N-SLI, nForce4 SLI,Socket-939 ATX,S-ATA, GbLAN,Firewire,DDR, PCI-Ex16

 

Prosessor:

AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte

 

Dual DDR-minne:

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs

 

Skjermkort:

XFX GeForce 7800GT 256MB GDDR3 PCI-Express, Dual-DVI, VIVO, 450MHz

 

Harddisk:

Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ

 

Optisk leser/brenner:

NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

 

Diskettstasjon:

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Silver Floppy Drive Internal

 

Tastatur:

Keytronic Multimedia Tastatur, Sort/Sølv, PS/2

 

Høyttaler:

Cyber Acoustics CA3550 2.1 Høyttalere, Subwoofer, Sort, 68 Watts

 

Ekstra:

Microsoft Win XP Home SP2 Norsk,Ink.CD, Komplett

Garanti 3 år - Sende inn PC sendes av kunde til Komplett.no

Support 3 år - Komplett sin egen support

Nero Express 6.0 Norsk/Engelsk Programvare OEM

CyberLink DVD Solution 3.0, 6Channel,OEM PowerDVD/Director/Producer/Mediashow

MS Works 8.0 Norsk Cd medie + Coa Skal kun selges sammen med ny PC

MS Royalty Works 8.0 Bundle En, No, Sv, Fi, Da

Norman IC,1 år lisens, Virus Control, Firewall OEM, kun for PC solgt med OS

Musmatte Blå 4/6mm Tilbehør

Støtsikker PC-eske

SoftThinks Installasjons og recovery programvare, kun for PC solgt med OS

 

Pris: kr 13438

 

I tillegg kommer skjerm og mus så totalen blir vel i overkant av 17k.

XP, antivirus, recovery og støtsikker eske har jeg bruk for, så det er positivt at det er med. Jeg er usikker på om jeg skal velge corsair eller twinMOS da... kompabilitet vil jeg jo ha garanti for, så jeg trenger vel ikke bekymre meg for at Asus og corsair ikke går som vott i hanske?

Lenke til kommentar

Det ser veldig bra ut dette. Om du velger Twinmos, Crucial, Corsair kommer du ikke til å merke forskjeller på (bortsett fra hvis du skal overklokke).

 

En annen ting jeg legger merke til er støy. Viften på det hovedkortet du har valgt er en skikkelig hissig propp. Kombinasjone av denne, skjermkortviften og strømforsyning kan bli nokså høylytt.

 

Bare et tips.

 

Edit: Glemte viften på CPU, totalt 4 vifter blir det.

Endret av meeg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...