Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mister man hk med pop-off?


Ongabonga

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, har noen kamerater som mener at man mister ganske mange hestekrefter ved montering av pop-off ventil. Stemmer det?

Hva i alle dager skal man med det hvis man mister krefter?

Man monterer det vel ikke bare for lyden sin skyld?

Om det er ventilen som lager "ptsssj"-lyd når man girer, så skal man vel ikke miste noe hestekrefteffekt av det. Poenget med ventilen er at når man slipper gassen som holder turboen igang, så slipper ventilen ut luft som holder turboen (turbinen) gående slik at når man trykker inn gassen igjen, så får man effekt med en gang (slipper å spinne igang turbinen igjen), og slipper det man kaller turbo-lag.. :)

 

Correct me if I'm wrong.. :)

Lenke til kommentar
Takk, men Marvil, det betyr at pop-off ikke er smart? Eller betyr det at det er bra for turboen? Skjønte det ikke helt :blush:

Jo, det er smart. Det betyr i praksis at man får mer "effekt" med en gang man trykker inn gassen igjen etter at man har girt. Turboen slår inn med en gang, man trenger ikke spinne den igang før den begynner å hjelpe til.

Lenke til kommentar

Jeg var av den oppfattning at hoved funksjonen til BOV'n(Blow Off Valve) er å forhindre kontra luft mot turbinen i Intercooler/intake pipingen, og dermed avlede stress på turbinen noe som vil føre til at den spooler ned fortere.

 

Kanskje dette marvil sa på en litt annen måte?

 

Nei, man mister ikke hestekrefter av å ha en BOV installert.

 

Under akselerasjon er det wastegaten som regulerer trykk til turbo'n og dermed også antall hestekrefter som blir produsert av bar/psi økningen, bov'n har sin hovedfunksjon når man slipper gassen.

Endret av dreadful
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

G_Bone: Dump ventil og pop-off er er 2 forskjellige navn for

akkurat samme tingen. Du har antageligvis forvekslet

pop-off ventilen med wastegaten, for det er den som regulerer

turbotrykket ved å slippe en del av eksosen forbi turbinhuset

når en oppnår trykket som kreves for at bypasventilen som

wastegaten faktisk er, skal åpner seg

Endret av zandro
Lenke til kommentar

sitat av techpoint

 

følg med.

 

En pop-off-ventil er overtrykksventil, typisk sitter den på innsuget og er egentlig bare ei 'plate holdt på plass av ei fjær'. Nå trykket blir for høyt (slik at kraften på plata blir større enn fjærkraften) så åpner ventilen. En slik ventil er ofte montert direkte på innsuget.

 

En bov/dumpventil sitter mellom turbo og innsug og styres av vakum fra innsuget. Den bryr seg i utgangspunktet ikke om trykk, men åpnes når man går av gassen og det blir vakum i innsuget. Ved å slippe ut/resirkulere lufta som alt har passert turboen oppnår man både mindre slitasje på turbo (som ellers vil stå og slå luft mot gasspjeldet) og man oppnår at turboen ikke bremses like mye ved girskift.

Svar med sitat

 

 

 

Quotet

 

BOV kalles oxo dump-ventil eller avlastnings ventil. Den har til hensikt å slippe ut overtrykket mellom gasspjeld og kompressorhuset til turboen. Dette for å gjøre att turboen slutter og spinne rundt, og du får kjappere respons ved gearing.

 

Popp off: En ventil som bare har til hensikt å slippe ut alt trykk under innstilt verdi. Disse blir ikke brukt lengre. Ikke på turbo biler i alle fall. Men er ett fint sikkerhets tiltak for å slippe altforhøyt turbotrykk. Hvis noe er feil.

Disse har heller ikke noen tilkobling for vacum. Atså en ren overtryksventil som feks sitter på en vanlig luft kompressor.

 

 

er du med ?

 

:whistle:

Lenke til kommentar
Quotet

 

BOV kalles oxo dump-ventil eller avlastnings ventil. Den har til hensikt å slippe ut overtrykket mellom gasspjeld og kompressorhuset til turboen. Dette for å gjøre att turboen slutter og spinne rundt, og du får kjappere respons ved gearing.

 

er du med ?

 

:whistle:

Nei er så absolutt ikke med der du...

 

"Dette for å gjøre att turboen *slutter* og spinne rundt, og du får kjappere respons ved gearing."

 

Feil *AGAIN*, er det rart folk blir forvirret med slike utsagn?

 

Har du noen gang hatt en kran på full åpning og skrudd vannet veldig fort av?

kan nesten garrantere at det smeller i vannrøra. Akkurat det samme

skjer når gassspjeldet klapper igjen når du skal bytte gir på en turbobil, du får

trykkstøt tilbake i turboen og dette kan turboen ta skade av i tillegg til

at turboen blir kraftig nedbremset. Dump ventilen er laget for å enten

slippe trykket som oppstår ut i friluft eller sende luften tilbake til

sugesiden av turboen, slik at impellerhjulet får spinne fritt

siden det ikke oppstår trykkstøt og medfølgende nedbremsing av

impelleren når gasspjeldet lukkes,

 

Dump Ventil(med resirk) når gasspjeldet er åpent

733px-Throttle_body_open.JPG

 

Dump Ventil(med resirk) når gasspjeldet er lukket

733px-Throttle_body_closed.JPG

Endret av zandro
Lenke til kommentar
Uten at jeg har noen som helst peilig på bil. Går det an å ha pop-off uten å ha turbo? Bare for lydens skyld?

Nei.

Jo, på en måte. Det finnes fake slike, som bare lager lyden, men det har ingen praktisk effekt, bortsett fra show-verdien.. :)

Men blir det riktig å kalle det en pop-off ventil når det praktsk talt bare er en høyttaler som lager lyden?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...