Gå til innhold

Film: Min første film: Gatebilfestivalen 2005


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen nevnte footage her. Ujevne panoreringer trekker veldig ned. Mye like kameraføringer, gjør det kjedelig. Men man kan ikke gjøre så mye med råfilmen da, så du får konsentrere deg om å klippe det ordentlig. Nedenfor noen tips, men husk at jeg ikke har sett noe mer enn traileren da..

 

Klipp 1:

Hvis du absolutt skal ha med panorering, sett innpunkt litt lenger inn i klippet, der hvor guttungen akkurat har forsvunnet ut, og la panoreringen vare noe lenger.

 

Klipp 2:

Sett utpunkt FØR dama tar i dørhåndtaket.

 

Klipp 3:

Feil kameravinkel, sett heller inn et klipp som harmonerer med de andre bilene.

 

Klipp 4 / Tittel:

Grafikken suger, men klippet er spenstig nok i seg selv. Alikevel noe malplassert med en tittel her når du går videre med "bilpresentasjoner" rett etterpå. Er ingen sammenheng mellom snurringa og de bilene...

 

Klipp 5:

Sett utpunkt rett før panoreringa. En så kort panorering gjør det bare dårlig.

 

Klipp 6, 7 og 8:

Enten det ene eller det andre, ikke litt stille og litt panorering. Bestem deg!

 

Klipp 9:

To runder er mer enn nok. Samle heller alle "frikjøringsklipp" som likner hverandre, og klipp dem slik at de tar totalt 1 runde. Eksempel: Hvis fire biler kjører samma pirruetten ca, så klipper du slik at hver bil kjører en kvart runde, og sett dem sammen slik at det passer. Da får du et kult klipp som "oppsummerer" og setter det sammen i en helhet.

 

Kunne gått videre i det vide og brede, men dette er ikke et klippekurs. Les om klipping, motivasjon for klipp, kameravinkler osv.

 

Håper ikke jeg har tatt hele gnisten fra deg, men du ba om å få kritikk og tips.

Lenke til kommentar

Hva gjør du med disse filmene? Selger du dem?

Du må huske på at uansett om du selger eller gir bort filmene, eller om du bare legger dem til nedlastning, så er du pliktig til å betale tono-avgift for musikken du bruker. Anbefaler deg å få donert musikk av amatører, da det fort blir veldig dyrt og tidkrevende å benytte seg av kommersiell musikk.

Lenke til kommentar

Hvis du skal selge selvlagde filmer, trenger du konsesjon. Hvis du bare distribuerer film, dvs selger til diverse utsalgssteder, trenger du en statlig distribusjonskonsesjon. Hvis du i tillegg selger direkte til sluttkunde, må du ha en salgskonsesjon som kommunen utsteder til deg. Brudd på dette kan faktisk straffes med fengsel og bøter.

Ta kontakt med http://www.mediatilsynet.no for videre info og fremgangsmåte.

Når det gjelder TONO, så skal du betale for all musikk du bruker. En grov tommelfinger-regel er 5000,- pr låt i engangsavgift for det aktuelle prosjektet, og så kommer tilleggsavgift alt etter hvor mange eksemplarer du selger.

Endret av spiffers
Lenke til kommentar

Skal jeg vere helt ærlig så vil jeg si det at du bør bytte ut sangen..

Passa ikke inn i det hele tatt.. Få en sang med litt fart i.. Selv er jeg ingen fan av trance techno osv, men mener vel kansje at det bør vere det, men bare mye bedre enn det du brukte..

 

Uansett.. Det beste til bil filmer er uansett musikk med gitar i.. Ukommers punk hadde passa jævli bra..

 

The Exies - What You Deserve :love: (Juiced)

Lenke til kommentar
Hvis du skal selge selvlagde filmer, trenger du konsesjon. Hvis du bare distribuerer film, dvs selger til diverse utsalgssteder, trenger du en statlig distribusjonskonsesjon. Hvis du i tillegg selger direkte til sluttkunde, må du ha en salgskonsesjon som kommunen utsteder til deg. Brudd på dette kan faktisk straffes med fengsel og bøter.

Ta kontakt med http://www.mediatilsynet.no for videre info og fremgangsmåte.

Når det gjelder TONO, så skal du betale for all musikk du bruker. En grov tommelfinger-regel er 5000,- pr låt i engangsavgift for det aktuelle prosjektet, og så kommer tilleggsavgift alt etter hvor mange eksemplarer du selger.

Har faktisk ikke teng over det med musikken på video...

 

Men ikke påkortfilmer som man lager for seg selv å ikke tar betalt for.?

 

Ellers blir det jo en jævla idiotisk regel...

 

Når man har kjøpt en cd så kan man bruke sangene til hva man vil så lenge det er privat...

 

Hvis du spiller musikken for høyt så naboen hører så må du betale avgift.? :tease:

 

Hehe, hvor går grensa å hvor strengt er det.? :ermm:

Lenke til kommentar

Ikke helt min greie det her så derfor fant jeg det litt kjedelig. Har allikevel litt, forhåpentligvis konstruktiv, kritikk.

 

1.) Varier utsnittene - Når én bil kjører f.eks. i 8-tall forsøk også å få noen bilder hvor du har et noe nærmere utsnitt, slik at du f.eks får med julene inn i bildet og ut igjen. Det virker jo som om kjøremønsteret er såpass identisk fra runde til runde at det ikke burde være noe problem å klippe frem og tilbake mellom forskjellige runder. Litt flere nærbilder av detaljer på de forskjellige bilene hadde også gjort det litt mer interessant visuelt. For mange totalbilder rett og slett.

 

2.) Hold deg til én type overgang. Vi synes sikkert alle det er kult hvordan den digitale revolusjonen har gitt oss alle disse kule verktøyene. Bruk dem med måte. Velg deg gjerne ut en type overgang for hver produksjon og hold deg til denne. Det blir fort distraherende når du hele tiden drar opp en ny kanin av hatten.

 

Men for all del, laaaangt fra håpløst dette her, spesielt med tanke på at det er din første film!

 

Hvor på nordmøre er det her da? Litt nysgjerrig da jeg tilbringer ganske mange dager på Halsa hvert år...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...