Gå til innhold

R520 døpes Radeon X1800


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Radeon X1800

Det offisielle navnet på R520 blir ifølge nettsiden Radeon X1800. Brikken skal finnes i versjoner med 16, 24 og 32 pixel pipelines, men utgavene med 32 pipelines finnes kun i et ekstremt lavt antall.

 

Kjernefrekvensen skal være 650 MHz+, mens minnefrekvensen er 1400 MHz effektivt. Kortet benytter GDDR3-minnebrikker spesifisert til 1,26 ns.

 

32-pipeline-utgaven av R520 sies å prestere bedre ytelse enn Nvidias GeForce 7800 GTX. Ytelsen til utgavene med 24 og 16 pipelines er foreløpig ukjent.

 

Historien fra The Inquirer fra noen dager tilbake var ikke så gæli allikevel da! :p

24 pipe versonen bør være raskere enn 7800GTX! 32 pipe versonen enda raskere. Ellers skuffer ATI veldig!

 

Får håpe man kan få kjøpt 32 pipe kort før R580 kommer da... :roll:

Lenke til kommentar
Men hvordan skal man tolke det ekstremt lave 32pipe antallet? Produksjonsvanskeligheter med ekstremt lav yield? I så fall vil jo prisen bli vanvittig?

Det kan tenkes at det som menes i artikkelen (som er oversatt fra Hong Kong kinesisk) er at det kun var 10 av 32 pipes som var låst opp på deres testversjon, ikke at de kun har klart å produsere 10 stk med 32 pipes.

Lenke til kommentar

Synes fremdeles at dette bildet ser "fishy" ut... Se nederst på høyre hjørne av det...

 

Der hvor PCI Express sloten typisk skulle vært... Der er det som ser ut som en minnebrikke... Er isåfall brikken montert opp ned? Hvis du zoomer inn på brikken synes jeg også et ser ut som en litt dårlig Photo Shop jobb....

Lenke til kommentar
Men hvordan skal man tolke det ekstremt lave 32pipe antallet? Produksjonsvanskeligheter med ekstremt lav yield? I så fall vil jo prisen bli vanvittig?

Ja, jeg tolker det til dårlig yield. (noe som ikke er en overraskelse på en så stor brikke uansett) Men det med få kort/brikker med 32pipes er ikke bare en ulempe:

1. Det gir ATI en klinkende klar ytelsetrone på papiret (at kortene ikke blir tilgjengelige og/eller får astronomiske priser er en annen sak)

2. 24pipe-versjonene vil bli langt mindre plaget av lav yield enn brikker som er produsert med 24 pipelines i utgangspunktet (f.eks 7800GTX). Dermed bør tilgjengeligheten (yield) og klokkefrekvensen på 24pipeversjonene bli langt bedre enn det Nvidia kan tilby. Dette betyr lavere produksjonskostnader, høyere konkurransedyktighet, og sansynligvis lavere priser enn for Nvidias 7800GTX.

 

Men jeg tar denne artikkelen med en stor klype salt siden det dukker opp så mye motstridende informasjon for tiden. Blandt annet de artiklene fra TheInq som (GDI)Raptor har postet de siste dagene. Der går de mest pessimistiske spekulasjonene ut på at toppversjonen av R520 får stusselige 16 pipelines og 600MHz (men at det er så få av disse at det er å regne som en papirversjon, og at den på 500MHz blir den kommersielle toppversjonen).

 

Det blir spennende å se hva som egentlig blir lansert og solgt :yes:

 

PS. Jeg begynner å bli ganske lei av disse ukentlige dryppene av informasjon.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
PS. Jeg begynner å bli ganske lei av disse ukentlige dryppene av informasjon.

Du er vel ikke helt alene der...

 

Men nå ser det ut som om det skjer noe snart, bør vel dukke om noen få tester i løpet av de neste ukene nå, man kan jo håpe. Så blir det litt lettere å velge hva man skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Men jeg tar denne artikkelen med en stor klype salt siden det dukker opp så mye motstridende informasjon for tiden. Blandt annet de artiklene fra TheInq som (GDI)Raptor har postet de siste dagene. Der går de mest pessimistiske spekulasjonene ut på at toppversjonen av R520 får stusselige 16 pipelines og 600MHz (men at det er så få av disse at det er å regne som en papirversjon, og at den på 500MHz blir den kommersielle toppversjonen).

 

Det blir spennende å se hva som egentlig blir lansert og solgt :yes:

 

PS. Jeg begynner å bli ganske lei av disse ukentlige dryppene av informasjon.

Kan du si...

 

En dag så er det 32 pipelines og fantiske klokkehastigheter

 

En annen dag er det 16 "ekstreme" pipelines og ikke så god klokkehastighet...

 

Men nå er det forhåpentligvis under en måned igjen til vi får se...

 

Siste nytt fra The Inquirer er forresten at CrossFire igjen er forsinket, og først kommer uti oktober...

http://www.theinq.com/?article=25983

Lenke til kommentar

Jaja, hvis jeg kan dose alt av grafikk opp på max (min 8xAA 16xAF) på Doom 3 og HL2

med dette skjermkortet og ikke droppe under 100FPS når jeg spiller så er jeg fornøyd (noe sier meg at jeg burde moderere meg, men, hvorfor ;) )

 

Seriøst, så er det tvilsomt at jeg skifter hvis det ikke er markant bedre enn 7800GTX (jeg kjører med X850XT nå da)

 

Pro ATi fanboy.... That's me.... :D:dribble::thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...