Gå til innhold

grafikort som funker bra på linux (debian)


Shurom

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alle ? mitt gamle kort var ikke støttet (9600pro)

Radeon® X850 series

Radeon® 9200 series

Radeon® X800 series

Radeon® 9000 series

Radeon® X700 series

Radeon® 9700 series

Radeon® X600 series

Radeon® 9550 series

Radeon® X300/X550 series

Radeon® 9500 series

Radeon® 9800 series

Radeon® 9100 series

Radeon® 9600 series

Radeon® 8500 series

Radeon® Xpress 200 series

Radeon® 9200 IGP

Mobility™ Radeon® 9100 IGP series

Radeon® 9100 IGP

Mobility™ Radeon® 9000 IGP series

Radeon® 9000 IGP

Mobility™ Radeon® X700

Mobility™ Radeon® X600

Mobility™ Radeon® X300

Mobility™ Radeon® 9800

Mobility™ Radeon® 9600

Mobility™ Radeon® 9550

Mobility™ Radeon® 9000

Mobility™ Radeon® 9200

Radeon® Xpress 200M series

FireGL™ V7100

FireGL™ X3

FireGL™ V5100

FireGL™ X1-128

FireGL™ V5000

FireGL™ X1-256p

FireGL™ V3200

FireGL™ 8800

FireGL™ V3100

FireGL™ 8700

FireGL™ X2-256

Mobility™ FireGL™ V5000

FireGL™ T2-128

Mobility™ FireGL™ 9100

FireGL™ Z1-128

Mobility™ FireGL™ T2

FireGL™ X3-256

Endret av olear
Lenke til kommentar

Hvis du vil ha bra 3d, lett installasjon etc., bruk nVidia.

 

Dersom du ønsker å påføre deg selv smerte, gå for ATI.

 

Om du bare skal ha et "skjermkort" med enkel 3D-funksjon, gå for Intel, de har (vistnok) fullverdige F/OSS-drivere, => kortet virker 100% helt uten at du må gjøre noe mer enn å fysisk skru det fast - drivere følger med distroen.

Lenke til kommentar

Som flere påpeker, skal det brukes noe annet operativsystem enn Windows, er det nok skjermkort fra nVIDIA du må velge hvis du vil ha god 3D-støtte og behagelig installasjon. Selv kan jeg f.eks. fortelle følgende historie:

I fjor høst hadde jeg et Radeon X800 Pro. Jeg brukte GNU/Linux, og fikk grei ytelse. Men jeg var ikke fornøyd med driverne. Så solgte jeg det skjermkortet og kjøpte meg et GF6800GT istedet (ca lik ytelse som Radeon X800 Pro i Windows). Men realiteten var at GF6800GT ga meg over dobbelt så høy ytelse i GNU/Linux som Radeon X800 Pro. ATI-driverne for GNU/Linux har riktignok blitt bedre, men likevel sverger jeg til nVIDIA når det kommer til GNU/Linux. Men det er ikke den eneste grunnen. Jeg bruker også FreeBSD, og snart også Solaris. Og her har ATI INGENTING å stille opp med på driverfronten, her er nVIDIA helt enerådende når det kommer til skikkelige skjermkortdrivere. Så hvis du vil ha en problemfri driverinstallasjon, samt ha muligheten for å teste ut flere OS (FreeBSD og Solaris) er skjermkort fra nVIDIA det eneste rette valget. Jeg satt f.eks. og spilte UT2004 i FreeBSD. Det gikk silkeglatt, like bra som i GNU/Linux. Og nVIDIA er kjempeflinke på å oppdatere driverne både på GNU/Linux, FreeBSD og Solaris. Kanskje enda flinkere enn de er med å oppdatere Windows-driverne...

 

Edit: Her får du en komplett oversikt over de plattformene nVIDIA støtter. Som du ser, så er dette ganske imponerende i forhold til de fleste andre hardware-produsenter.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Etter min mening så er det Intel som har de beste driverene, de er fri, de har 2D/3D-støtte og ikke minst TV-ut. ATI (7000-9250) har også veldig gode drivere, men et lite minus er at de ikke støtter TV-ut.

 

Hvis man bruker maskinen til veldig mye spilling så gå for nVIDIA, men hvis du ikke spiller så ser jeg ingen grunn til å velge nVIDIA.

 

Har selv gått over til Intel/ATI (utennom på jobb) etter mange år med nVIDIA, dette fordi jeg er lei dårlige drivere (og support) fra nVIDIA (mine problem med nVIDIA er mer rettet mot G2-G4, ikke de nyeste kortene).

Lenke til kommentar
Om du bare skal ha et "skjermkort" med enkel 3D-funksjon, gå for Intel, de har (vistnok) fullverdige F/OSS-drivere, => kortet virker 100% helt uten at du må gjøre noe mer enn å fysisk skru det fast - drivere følger med distroen.

Intel selger ikke skjermkort i løs vekt (det vil si uten bærbar eller hovedkort).

Endret av olear
Lenke til kommentar
ATI (7000-9250) har også veldig gode drivere, men et lite minus er at de ikke støtter TV-ut.

Disse driverne er også frie og vil derfor fungere rett etter installasjon, uten at man trenger å installere noe ekstra. I tillegg er disse kortene vifteløse (mindre strømforbruk, mindre støy) og svært rimelige. En klar vinner.

Endret av slime mold
Lenke til kommentar
ATI (7000-9250) har også veldig gode drivere, men et lite minus er at de ikke støtter TV-ut.

Disse driverne er også frie og vil derfor fungere rett etter installasjon, uten at man trenger å installere noe ekstra. I tillegg er disse kortene vifteløse (mindre strømforbruk, mindre støy) og svært rimelige. En klar vinner.

Noen som vet 3d-ytelsen på f.eks 9250 i forhold til et gammelt Geforce3? Vifteløst er jo digg når man bare skal spille et gammelt/lite krevende spill en gang i ny og ne :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvor god 3D-ytelse vil man oppnå med et Intel-kort, sammenlignet med Nvidia og ATI?

Bør man satse på Intel fremfor ATI-skjermkort hvis man skal kjøpe bærbar?

Nei, fordi ATI sine drivere også fungerer på Mobility Radeon grafikkbrikkene. Men grafikkbrikker fra nVIDIA vil uansett være det desidert beste valget her.

Lenke til kommentar
Hvor god 3D-ytelse vil man oppnå med et Intel-kort, sammenlignet med Nvidia og ATI?

Bør man satse på Intel fremfor ATI-skjermkort hvis man skal kjøpe bærbar?

Ikke så veldig bra. Har selv en maskin som bruker i810/i915 og er ikke akkurat imponert over ytelsen. Tror nok du bør satse på ATI eller nVIDIA hvis 3D er tingen. Utennom det så er jeg veldig fornøyd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...