Gå til innhold

STOR LCD-TV til PC-bruk?


Anbefalte innlegg

Jeg skal bruke PCen også som TV og "kino" :D på hyblen.

 

Hvis en ser på prisene på 19" ++ LCD-skjermer, så blir det fort fryktelig dyrt. Sammtidig får en jo veldig høy oppløsning, men det er igrun ikke noe jeg trenger (kjører 1024x768 på 19" CTR :innocent: )

 

Men hvis jeg ser på LCD-TV, finner en veldig mye rart helt opp til 32" for under 10.000kr.

 

Jeg lurer da på følgende:

 

1. Hvordan er bildekvaliteten sammenliknet med en "normal" LCD til PC?

 

2. De vanligste oppløsningene er 1280x720 , 1280x768 og 1366x768. Er dette oppløsninger som støttes i drivere fra ATi og nVIDIA?

 

3. Hvordan takler spill disse 16x9 oppløsningene?

 

4. Jeg skal ha tv-kort i PCen. Finnes det skjermer i denne størrelsen (24"-32" Wide) uten TV-tuner? Er jo greit å slippe NRK-lisensen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal bruke PCen også som TV og "kino" :D på hyblen.

 

Hvis en ser på prisene på 19" ++ LCD-skjermer, så blir det fort fryktelig dyrt. Sammtidig får en jo veldig høy oppløsning, men det er igrun ikke noe jeg trenger (kjører 1024x768 på 19" CTR :innocent: )

 

Men hvis jeg ser på LCD-TV, finner en veldig mye rart helt opp til 32" for under 10.000kr.

 

Jeg lurer da på følgende:

 

1. Hvordan er bildekvaliteten sammenliknet med en "normal" LCD til PC?

 

2. De vanligste oppløsningene er 1280x720 , 1280x768 og 1366x768. Er dette oppløsninger som støttes i drivere fra ATi og nVIDIA?

 

3. Hvordan takler spill disse 16x9 oppløsningene?

 

4. Jeg skal ha tv-kort i PCen. Finnes det skjermer i denne størrelsen (24"-32" Wide) uten TV-tuner? Er jo greit å slippe NRK-lisensen ;)

1. Bildekvaliten er helt grei den. Sitter du helt innpå skjermen så blir det litt gromsete, men sitter du et par meter unna (noe som er vanlig når man ser på TV) så ser det bedre ut.

 

2. Alle ny grafikkort fra nVidia/ATI med nye drivere skal ha støtte for disse oppløsningene.

 

3. Sorry. Vet ikke helt.

 

4. Eneste jeg finner er faktisk Dell 2405FPW. Denne er beregne fro PC-bruk, og støtter ikke 16:9 men 16:10.

 

Tror nok jeg uansett ville valgt en LCD-TV til ditt formål.. 26 tommern komplett har på Ukens Tilbud er samme skjerm som MATSUI 26" på elkjøp (koster 7000 på Skøyen). Det mest oppsiktsvekkende er at denne TV'en utklasset de litt dyrere TV'ene av samme størrelse med mer kjente merker... Hadde jeg flytta på hybel i dag hadde jeg nok mest sansynlig kjøpt den TV'en. Eventuelt 32 tommeren.

Lenke til kommentar

Jeg for ta meg en tur innom Ekjøp og se på skjermen. Så kjøpe den de har på Komplett ;) Har ikke sansen for Elkjøp

 

Men jeg har da aldri hørt en må betale lisens for å ha TV-kort i PCen. Har det blitt endringer på dette i det siste?

 

Vet det har vært forslag med lisens på nye mobiler til og med, men det er jo bare forslag som er langt fra vedtatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Du betaler ikke for noe når du kjøper tv heller, men det er en rapporteringsplikt for forhandleren -altså tyster han til NRK for deg. Av den grunn har min far kjøpt utrolige mange tver opp gjennom årene :-)

 

Det er ikke rapporteringsplikt for tv-tunere, men de er lisenspliktige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...