Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

XP-Installen finner ikke S-ATA HD


Anbefalte innlegg

Som sagt finner ikke BIOSen min HD. den kommer opp når den ramser opp hardware til å begynne med, men jeg ser ikke HD'en i BIOS like etterpå. Windows xp finner heller ikke ut at jeg har en hd når jeg skal installere... :hrm: har forresten prøvd med S-ATA kabelen på alle plasser, med den logiske(SATA1) først...

 

specs

hk:asus k8v se deluxe

hd: WD raptor 74gb S-ATA

trengs mer? spør...

 

(historien så langt:

Skulle få mer stille data, skiftet cpu-vifte, ødela hk, sendte inn fikk tilbake et nytt hk som gjorde at jeg måtte installere xp på nytt og nå har altså hd'en forsvunnet fra bioset...)

 

 

noen som har peiling? har forresten lite mulighet til å flashe eller oppdatere bioset ettersom jeg ikke har hverken data eller tilgang, om det skulle bli et svar her :thumbup:

Endret av DenimDemon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du mulighet til å komme deg inn i BIOS'en? er ikkje helt sikker på kordan men mener det er en måte SATA disker kan bli "blokket" på. kan være de er blokket i BIOS innstillingene så tror eg det er en jumper på HK og som kan være plassert så de er blokket. Men er som sagt ikkje helt sikker på kordan de kan åpnes viss d er d som e problemet.

Lenke til kommentar

ok, ny info. idet jeg sjekket over alt av kabler på nytt tenkte jeg at kanskje dvd'en skulle kobles til sec. ide inngang, i håp om at sataen skulle bli pri.. det skjedde ikke, men da jeg så i manualen om den hadde noe vettugt rundt tankespillet mitt så jeg følgende:

 

Important notes on SATA solution, noe jeg burde sett først, ja... :whistle:

 

< Hot plug support for SATA drive and connections is not available in this motherboard.---> hva enn det betyr :)

< Install W. XP SP1 when using SATA. <---HER ligger min stooore undring. jeg har sp2, har hatt det siden jeg kjøpte den og den har fungert meget godt på det forrige hk'et. er dette normalt? og er det grunnen til at windows ikke vil finne disken...? :(

Lenke til kommentar

du fekk med deg ein diskett med hket eller ien cd. på den cdene er det drivere for sata kontrolleren. så under installasjonen trykker du f6 når du botter frå cdene( heilt i begynnelsen når den blå skjermen kjem opp) etter det velger du å installere drivere frå diskett finner driverene som høyerer til din sata kontroller og alt funker som smurt. det er sjelden HK viser sata enheter i biose... nyere kort pleier å gjere det men ikkje eldre... prøv det eg sa no så går det...

 

på cden blar du fram til drivers-> sata eller raid kontroller og der er den sånn ting make diskett eller lignende... pleier å vere slik på asus sine kort...

 

lukke te

Lenke til kommentar
ok, ny info. idet jeg sjekket over alt av kabler på nytt tenkte jeg at kanskje dvd'en skulle kobles til sec. ide inngang, i håp om at sataen skulle bli pri.. det skjedde ikke, men da jeg så i manualen om den hadde noe vettugt rundt tankespillet mitt så jeg følgende:

 

Important notes on SATA solution, noe jeg burde sett først, ja... :whistle:

 

< Hot plug support for SATA drive and connections is not available in this motherboard.---> hva enn det betyr :)

< Install W. XP SP1 when using SATA. <---HER ligger min stooore undring. jeg har sp2, har hatt det siden jeg kjøpte den og den har fungert meget godt på det forrige hk'et. er dette normalt? og er det grunnen til at windows ikke vil finne disken...? :(

nei sp2 er ikkje problemet ditt. prøv det eg nemnte over

Lenke til kommentar

Ok, litt betryggende hvertfall. Men jeg fikk ikke med noen diskett eller cd med hd'en av den enkle grunn at netshop satt den sammen for meg og beholdt så godt som alt som egentlig skulle medfølge komponentene, :hrm: ... netshop.... :hrm: men går det ikke an å laste ned driverne og brenne de ut på en cd? burde jo det... noen som vet?

Lenke til kommentar

oisann, det ble litt avansert igjen... forstod så mye at jeg måtte legge inn en liten txt i en sys-fil i windows cd'en, uten at jeg forstår helt hvordan det går an, eller hvordan det skal gjøres... er ikke så flink... :ermm:

 

Noen som har en lettere måte å gjøre dette på? uten å skaffe seg floppy, noe som virker som det aller letteste for min del.... :(

 

takk for svar forresten!! :w00t:

Lenke til kommentar

Tror ikke problemet ligger i windows instalasjonen....

BIOS skal finne disken uansett, jeg vil tro at problemet er at SATA kontrolleren ikke er aktivert.

Jeg har ikke K8V selv men A8N, tipper det er stort sett det samme.

Husker ikke hel og har ikke dataen min her, men jeg tror det ligger under:

Integrated periphereals eller noe, der skal alt med SATA være ENABLED.

 

Viss det ikke funker, prøv å bytt plassen disken er koblet til, over til den andre SATA kontrolleren.

 

Om jeg er på skikkelig bærtur nå, så får dere unskylde meg mens jeg går tilbake til kroken min :blush:

Lenke til kommentar
Driver med nesten samme problem på mitt game EPOX 8KRTA2+. Men jeg har SATAdriver på diskett og de skal legges inn når en trykker F6 - bare at de blir ikke det. Isteden kommer en feilmelding. Hva er feil ?

 

Kan noern hjelpe ?

 

Jeg trur ikke SATA disker vises i BIOS på de korta av den årgangen. Bare på bootscreenen.

Hva står det i feilmeldinga da? greit å vite for de som skal hjelpe kanskje.. :whistle:

Lenke til kommentar

Ehm, jeg tviler nå fortsatt på at det er drivere som er problemet.

BIOS skal finne disken uansett, og da vises på bootscreen.

BIOS søker jo opp alt som er koblet til og gjør det klart til bruk før drivere taes i bruk i det hele tatt... :hmm:

Det virker som om du må ha en BIOS oppgradering.. :cry:

 

edit: Glemte å se etter om det stod før i tråden, men dukker disken opp på bootscreen?

Endret av armykokk
Lenke til kommentar

joda, disken blir ramset opp når jeg slår på dataen, problemet mitt er at xp-installen ikke finner noen plass å installere, altså ingen hd. noe som vistnok er et vanlig problem når en skal installere xp på en sata disk uten drivere til hd'en... har kjøpt floppy, eller rettere, bestilt.. får se hva jeg får til når jeg får den... så snart jeg fikser ett problem dukker det opp to nye.. hehe :p

 

 

Forandret en litt misvisende tittel!

Endret av DenimDemon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...