Gå til innhold

Mini-disker fra Hitachi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Microdrive 3K8 leveres med CE-ATA-grensesnitt, noe som gir en dataoverføring på inntil 33 MB/s.

Merk: Dette er teoretisk maks på grensesnittet og ikke på disken selv. Hitachi spesifiserer selve disken til å klare fra 10 MB/s (begynnelsen) til 5,1 MB/s (slutten).

 

Andre nøkkeltall er 12 ms gjennomsnittlig søketid og 3600 omdreininger pr. minutt.

Merk: Dette er søketid og ikke den mer interresante Aksesstiden. For å få aksesstiden må man legge til gjennomsnittlig ventetid før disken har rotert til riktig punkt på disken. På 3600rpm-disker er dette alltid 8,33 ms. Aksesstiden er altså litt i overkant av 20ms.

 

Hitachis 4K60-disk med en oppgitt søketid på 15ms har en ventetid på rotasjonen på 7,14ms og dermed en aksesstid like over 22ms.

 

Ellers må jeg bare ønske Hitachi velkommen etter med 8GB mikrodrive og velkommen med det flunkende nye produktet1,8" disk med bare 5mm høyde. (opp til 30GB-modellen) Dette tror jeg kan bli en slager for ekstremt tynne og lette bærbare og mp3spillere. Strømforbruket er fantastiske 1,4W ved oppstart 0,4-1,0W. Den er også svært hardfør siden den skal tåle opp til 600G under drift og 1500G når den er slått av.

Lenke til kommentar
Er CE-ATA en parallell standard? Det er jo større båndbredde på S-ATA, men det ser ikke ut til at disse diskene trenger så stor båndbredde.

Her er en artikkel om den nye CE-ATA standarden: http://www.hardwaresecrets.com/article/183 Den ser forsåvidt ganske så seriell ut. Større båndbredde enn S-ATA?? CE-ATA er 33 MB/s mens S-ATA er 150 eller 300 MB/s.

 

Hehe. De var vel søte, var de ikke? IDE-kompabitbel sies det? Er det da den IDE-standarden som man har på 2.5 disker eller? Og er det et 1.8" på begge disse diskene? I så fall var det litt rart at det blir en stor nyhet med 60 gb? Er det ikke 1.8" som står inne i iPodene? Disse har jo hatt større plass lenge...

Joda, de var søte :) Egentlig er de ennå søtere i virkeligheten siden det er vanskelig å få inntrykk av hvor små de egentlig er på bildene. Jeg tror ikke CE-ATA er kompatibel med vanlig hverken P-ATA eller S-ATA selv om grensesnittet ligner ganske mye på S-ATA. Den minste (3K8) er bare 1" "stor" og 8GB i dette formatet er forsåvidt ikke noen nyhet da både Seagate (og en til?) har dette allerede. Den andre er 1,8" men ikke helt vanlig siden den er 30% tynnere enn andre 1,8"-disker. Det er riktig at 60GB er ikke noen rekord for 1,8". 60GB 1,8" har eksistert ganske lenge allerede (og har kanskje kommet opp i 80GB siden sist jeg sjekket).

 

home_md3k8_569x240.jpg

home_tsc4k60slim_569x240_belt.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Joda, de var søte :) Egentlig er de ennå søtere i virkeligheten siden det er vanskelig å få inntrykk av hvor små de egentlig er på bildene. Jeg tror ikke CE-ATA er kompatibel med vanlig hverken P-ATA eller S-ATA selv om grensesnittet ligner ganske mye på S-ATA. Den minste (3K8) er bare 1" "stor" og 8GB i dette formatet er forsåvidt ikke noen nyhet da både Seagate (og en til?) har dette allerede. Den andre er 1,8" men ikke helt vanlig siden den er 30% tynnere enn andre 1,8"-disker. Det er riktig at 60GB er ikke noen rekord for 1,8". 60GB 1,8" har eksistert ganske lenge allerede (og har kanskje kommet opp i 80GB siden sist jeg sjekket).

Ja sånn sett ja. For på bildene var det to HDer og de var jo like store. Det kan hende det er skiftet nå. De bildene du kom med viser jo mye bedre hvor ursmå disse små diskene er. Selv om jeg kanskje ikke hadde gått rundt og blinget med en sånn liten drive ;)

 

Så det er tynnheten som er det nye med 1.8" ? Jaja, alltid noe nytt. Fremdeles søte.

Lenke til kommentar
Ja sånn sett ja. For på bildene var det to HDer og de var jo like store. Det kan hende det er skiftet nå.

På bildet tror jeg det er kun to utgaver av den største disken (C4K60 Slim) (ZiF og IDE-versjonen) og ikke bilde av 3K80.

 

Jeg tror ikke jeg kommer til å blinge rundt med harddisk i beltet i det nærmeste jeg heller :lol:

 

Edit: En merkelig ting jeg la merke til: 1,8" disken tåler faktisk mer støt under drift enn det 1" disken gjør. De er henholdsvis spesifisert til 600G og 400G under drift.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...