Gå til innhold

Pumper - Støy?, mottrykk?, 12V vs 230V osv...


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er på vei inn i vannkjølingens jungel, og finner info på det meste, både nyttig og unyttig. Men jeg klarer ikke helt å navigere meg fram til fyldig info på pumpefronten!

Så jeg lurer litt på erfaringer og viten, av teoretisk og pratisk form. Som f.eks hvor støyende er en vannpumpe. Hvilken pumpe trenger jeg hvis jeg skal ha to (dual eller triple) radiatorer, eller trenger jeg flere pumper for å få nok gjennomstrømning. Eller har ikke gjennomstrømning så mye å si i det hele tatt? Og hvordan skulle jeg evt ha koblet pumpene. Er det 230V eller 12V pumper som gjelder? Kan jeg støyisolere en pumpe (f.eks pakke den inn?). Jeg forventer ikke få svar på alle spørsmålene mine her, jeg er bare interessert i erfaringer fra dere før jeg kjøper meg to pumper til 800,-... Jeg tenker for min egen del, å sette pumpe og radiator et par meter fra der PC'en vil stå. Men jeg aner jo ikke hvilke problemer jeg vil støte på med tanke på å drifte viftene, eller om pumpen klarer å presse vannet de 4 (2m til PC og 2m tilbake) ekstra meterne det innebærer.

Setter pris på alle input jeg får. Og håper at dette ikke har vært diskutert i det uendelige før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvor støyende er en vannpumpe? de pumpene jeg har vært borti har stortsett vært nesten helt stille.

noen pumper(ehiem) må du gjøre noen svært enkle grep på for å få helt stille (2 min ta r det ca)

 

Hvilken pumpe trenger jeg hvis jeg skal ha to (dual eller triple) radiatorer.

hva for et monster er det du skal kjøle ned her? :O

1 radiator med plass til 2 120mm vifter holder for de fleste så lenge du ikke skal ha peltier elementer på alle vamekilder.

 

Eller har ikke gjennomstrømning så mye å si i det hele tatt?

jo gjennomstrømning har alltid mye å si, men noen blokker trenger mer vann på time enn andre.

 

Kan jeg støyisolere en pumpe (f.eks pakke den inn?)

ser ikke noen grunn til at det ikke skal gå men som sagt de fleste pumpene er stille.

 

Men jeg aner jo ikke hvilke problemer jeg vil støte på med tanke på å drifte viftene, eller om pumpen klarer å presse vannet de 4 (2m til PC og 2m tilbake) ekstra meterne det innebærer.

Er ikke helt 100% sikker på denne, men er det ikke sånn at når systemet er lukket så har det ikke noe å si hvor langt unna radiatoren osv står.

det må nesten en av vannkjølings guru'ene her på forumet svare på.

 

håper dette hjelper deg litt ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Jeg har en Eheim Compact 600 til å pumpe i ca. 15m med slanger, 1xCPU-blokk, 1xGPU-blokk, 1xHarddiskblokk og en ThermalTake radiator - så 4 meter er tvilsomt noe problem.

 

Noe motstand får man, men ikke noe ekstremt. Jeg regner med at jeg ligger på ca. 100l pr. time vannstrøm.

 

Eheim Compact 600 er vel en av de svakeste pumpene som er i bruk i vannkjøling til PCer.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Tusen takk for svarene!

Jeg føler meg litt smartere enn sist jeg postet på tråden. :)

 

Det er vel ingen som har erfaringer med de 'lukkede' hdd-kjølerne'?

Jeg lurer på om jeg skal slå til en sånn dual hdd vannkjøler fra AC, som man får på microplex, men tviler litt på om den faktisk kjøler mer enn en rolig vifte kunne klart..?

Lenke til kommentar
Tusen takk for svarene!

Jeg føler meg litt smartere enn sist jeg postet på tråden. :)

 

Det er vel ingen som har erfaringer med de 'lukkede' hdd-kjølerne'?

Jeg lurer på om jeg skal slå til en sånn dual hdd vannkjøler fra AC, som man får på microplex, men tviler litt på om den faktisk kjøler mer enn en rolig vifte kunne klart..?

Liten vits i slike,mine er demontert og erstattet med en stillegående 120mm vifte

Lenke til kommentar
Tusen takk for svarene!

Jeg føler meg litt smartere enn sist jeg postet på tråden. :)

 

Det er vel ingen som har erfaringer med de 'lukkede' hdd-kjølerne'?

Jeg lurer på om jeg skal slå til en sånn dual hdd vannkjøler fra AC, som man får på microplex, men tviler litt på om den faktisk kjøler mer enn en rolig vifte kunne klart..?

Disse er helt geniale når det gjelder å redusere støy i vertfall. Jeg bruker en slik og holder 24 grader på harddisken. Jeg har bare AS5 tilgjengelig (i liten mengde), så det ble ganske lite kjølepasta på, så jeg kunne nok fått enda lavere.. sikkert ned mot 15 grader.

Lenke til kommentar

jonepet, jeg tror du, eller programmet du leser av temps i blingser litt nå.

Om jeg ikke bommer stygt her nå, så er det jo snakk om vannkjølt utstyr? Om du som normalt har det meste plassert i rommet der du sitter, så vil du fort vekk ha en vanntemperatur på mellom 25 og 35grader, for å ta i litt begge veier.

 

Da skal det ganske mye til for at disktemperaturen er lavere enn vanntemperaturen, og ikke minst nærme seg 15grader!

Medmindre du sitter ute i garasjen da?

Lenke til kommentar
jonepet, jeg tror du, eller programmet du leser av temps i blingser litt nå.

Om jeg ikke bommer stygt her nå, så er det jo snakk om vannkjølt utstyr? Om du som normalt har det meste plassert i rommet der du sitter, så vil du fort vekk ha en vanntemperatur på mellom 25 og 35grader, for å ta i litt begge veier.

 

Da skal det ganske mye til for at disktemperaturen er lavere enn vanntemperaturen, og ikke minst nærme seg 15grader!

Medmindre du sitter ute i garasjen da?

Jeg har ekstern utvendig kjøling. Radiatoren ute i 8-10 grader.

Lenke til kommentar
Jeg mener ikke rakke ned på noen, men jeg sendte en pm til Snekker'n, og han mente at hans 120mm vifte gav vel så god kjøing som de lukkede vannblokkene fra AC...

Stemmer jeg har et stacker kabinett og foran mine 3 disker står det en 120mm vifte på lav hastighet så den hører jeg ikke, dette gir like god kjøling til diskene som disse gjør.

 

AC25105_A.jpg

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC25105

 

I tillegg koster de 745 pr stk og for å kjøle ned mine 3 disker ville det blitt følgende.

 

745 x 3 = 2235 + frakt, nå kjøler jeg dem med en vifte til 120 kr :-)

Lenke til kommentar
Jeg har ekstern utvendig kjøling. Radiatoren ute i 8-10 grader.

Det forandrer jo LITT på sakene :p

Men det betyr vel egentlig at med en vanntemp på 30c, vil diskene holde i underkant av 40. Avhengig av hvilken disk jeg har... Eller er jeg optimist?

38c er dessuten kanskje for mye for manges smak? :ermm:

Endret av Myron
Lenke til kommentar

Regn med 35-40 grader ja. Dette er forøvrig en meget grei temperatur for harddisker.

 

Dersom du bestiller kan det være en fordel at du bestiller noe billig termisk pasta i samme slengen. Harddiskenes sider er gjerne veldig ugjevn og man kan dermed trenge ganske store menger pasta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...