Gå til innhold

kjøle paste kan ha ødelagt cpu?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et stort problem, tror jeg.

Kjøpt ny AMD 64 pc, med ABIT AN8 Ultra hovedkort, og har skrudd alt sammen og det har fungert greit i noen måneder.

 

En dag låste maskinen seg plutselig og "frøs". Jeg skrudde den av pga det var siste utvei. Når jeg skulle starte maskinen på nytt, kom den ikke inn i bios igjen, ingenting viste seg på skjerm.

 

Jeg begynnte å feilsøke ved å ta ut en ting av gangen fra pc'en.

Jeg får en pipelyd som ligner på en summetone, i frekvens.

 

Jeg tror jeg har gjort en kjempetabbe ved å legge på for mye kjøle paste når jeg satt alt sammen første gang, fordi prosessoren satt fast i kjøleribben når jeg skulle ta den ut.

 

Det jeg gjorde videre var å renske CPU og kjøleribbe for så mye kjølepaste som jeg kunne, men det ligger seg godt inni sprekker.

Jeg får samme summetone pipelyden etter renskingen.

 

Noen som kan hjelpe?

Har jeg ødelagt CPU?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske vanlig at CPU sitter fast i kjøleribbe. Det skjer også med boxed CPU, hvor kjølepasta ligger på i fast mengde fra fabrikk. Dette sier altså ingenting om at du har brukt for mye.

Hvis du derimot har brukt så mye at du har sølt utover sokkel så kan du få et problem, for kjølepasta er som regel elektrisk ledende.

Lenke til kommentar
Det er ganske vanlig at CPU sitter fast i kjøleribbe. Det skjer også med boxed CPU, hvor kjølepasta ligger på i fast mengde fra fabrikk. Dette sier altså ingenting om at du har brukt for mye.

Hvis du derimot har brukt så mye at du har sølt utover sokkel så kan du få et problem, for kjølepasta er som regel elektrisk ledende.

Ja, det har kommet litt utenfor selve cpu top flaten og lit ned på midten av siden av cpu. Jeg har prøvd å få det vekk så mye jeg kan, men jeg vet ikke helt hva mer jeg kan gjøre. Det er vanskelig å få vekk kjølepast når det kommer inni sprekker. Men hva betyr den lyden, som en summetone med piping. Kommer også en kode 04, men det står ikke hva det betyr i manualen, det står 01, 03, 05, 07, 08, men ikke 04.. hvet ikke hva det betyr, på ABit AN8 serien?

 

Dvs tar jeg vekk cpu så slutter pipingen og den erstattes av en annen piping, som er at jeg skal sjekke cpu, så det kan jo stemme siden den mangler cpu.

Endret av kenny_ttgroove
Lenke til kommentar

Brukte selv engang på en barton 3000+ noe kjølepasta som viste seg hadde skilt seg om du vil kalle det for det. Rant noe veske som

kom ned i sokkelen, fikk en del restarter, fant ut at det var det, fikk tørket av sokkelen la på nytt lag med goop å kjørte videre uten problemer. Trur ikke den påstanden om at kjølepasta egentli er elektrisk ledende er helt rett, men skal ikke krangle på det da :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...