Gå til innhold

Trenges det sinus-spenning for å kjøre PCen?


Anbefalte innlegg

Har akkurat satt sammen en pc for min far, som skal brukes som kartplotter ombord i båten. Maskinen består av en Shuttle SB61G2 med en P4 3,0GHz Prescott og et GF6200-kort. Maskinen har 250W strømforsyning (tror jeg :blush: ).

Ombord i båten er det to spenningsinvertere, en på 600W 24-230V. Andre er 150W 24-230V. Ingen har sinusspenning ut.

Tidligere hadde han en eldre HP-bærbar, denne kjørte helt fint på strømmforsyningen i båten, samtidig blir en 15" Samsung LCD-skjerm kjørt på en av strømforsyningene. Denne funker når den får stå alene på den ene inverteren, blir den stående på samme inverteren som PCen (bærbaren) så funker den ikke.

 

Når Shuttlene prøver å starte blir den bare stående å blinke med lysene og viftene lager endel lyder. Sånn blir den stående til man gir opp. :no:

 

Noen som har en ide om hva det kan være som forårsaker problemene, og er det mulig å gjøre noe med det?

 

Faderen mener nå det bare er å bestille en ny inverter med sinus-spenning. Noen som vet om hvor man kan få tak i en slik inverter som gir ut ekte sinus-spenning og går på 24V?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, når man plugger en pc inn i veggen, får man vekselstrøm (sinus), men delene i pc'en går på likestrøm.

 

Så du må altså ha en sånn 12v til 230v sak man får til biler for å få maskinen til å funke tenker jeg, riktig nok er jeg ikke sikker på hva som skjer når man putter likestrøm inn i noe som skal ha vekselstrøm men vil nok tro at strømforsyningen til shuttlen ikke takler det så bra og kutter ut.

 

Usikker på hvorfor det funka på den bærbare, strømmen går jo igjennom en transformator pluss dioder og kondensatorer for å få riktig strømkurve (når du putter den i veggen), har ingen anelse hvorfor det funka fint på laptopen og ikke shuttlen kan du si.

Lenke til kommentar

Stemmer det ja, har vekslespenning tilgjengelig, og denn er firkantformet. UPS høres ut som en veldig god ide ja. Kan en slik kjøres direkte på 12 eller 24V, eller må den settes på iverteren og få inn 230V inn?

 

Ellers, etter å ha tenkt litt, det virker jo ganske dumt å først kjøre spenningen opp, for så å sette den tilbake til utgangspunktet, altså like

spenning. Kan det hende at det finnes ATX-forsyninger som går direkte på 12 eller 24V likespenning for så å gi ut stabile 12V, 5V og 3,3V?

 

Også, om UPS? Dette er et område som er helt ukjent for meg, noen som har anbefalinger på en UPS som kan virke som ikke blir så alt for dyr? Hadde vært veldig bra også hvis denne kunne gått direkte på 12 eller 24V. :)

Lenke til kommentar

Disse virket ganske greie (iallefall den som var spesiallaget for Shuttle). Lurer dog på om 150W kan bli litt lite (regner med at maskinen bruker ganske mye strøm med tanke på all varmen som blir presset ut bakpå på grunn av Prescotten). Også er den litt dyr og primært er spenningen som kommer frem 24V. Slik jeg har forstått det så kommer det 12V også frem, men dette er kabel med ganske tynt kvadrat.

 

Dette med UPS har jeg nå sjekket litt rundt på, en On-Line UPS ville vært ganske kjekt, men de er dyre og den billigste jeg fant på komplett hadde batteri på 36V Pb.

 

Ville det være mulig å kjøpe en Off-Line UPS som bruker 24V blybatteri, så mekke litt ( :dremel: ). Tenkte da å ta bort den delen som senker spenningen fra 230V til 24V (ladingen på batteriet) og fjerne selve batteriet. Så trekke en ledning fra 24V kursen ombord i båten inn til der batteriet står koblet til. Da vil jo UPSen ha tilnærmet uendelig strøm (175Ah som blir ladet så lenge motoren går), og da vil den gå på 24V hele tiden, for da å levere ut 230V~.

 

Er dette noe som vil være mulig, og vil det fungere i det lange løp? Og hvilken UPS trenges det som er kraftig nok?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...