Gå til innhold

sata kontroller på A8N sli deluxe


the animal

Anbefalte innlegg

jeg har litt problemer med den kontrollern

 

jeg har alle SATA2 (?) kontaktene fulle, det vil si det sitter 4 disker der

 

men jeg har 5 sata disker

 

så koblet jeg den siste på silicone kontrollern men den sier bare at det er "invalid Devise" (leif)

 

den kommer opp i raid programmet men jeg vil ikke kjøre raid jeg vil ha den for seg selv.

 

noen hint å gi meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den innstillingen Dragavon nevner har du vel såvidt jeg vet kun i Nvidia kontrolleren.

SIL har litt dårlig støtte for single disker. Men du kan gjøre det ved og sette opp et raid JBOD (just a bunch of disks) i SIL raid menyen. Da ses disken som en vanlig single disk av os. Dette krever da F6 stopp under XP innstallasjonen og diskett med SI3114R driveren om det er en os disk.

Lenke til kommentar

Ok Dragavon, men på A8N Deluxe har man ikke det valget. Det eneste du får gjort med SIL i bios er og skru den av eller på.

Og det er i følge Asus grunnet firmware begrensninger at den ikke støtter single disker (untatt som JOBD raid), så da er det kanskje en foskjell på DFI hvis man der kan velge sata eller raid :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Jeg ser i profilen din at du overklokker til 2,7 GHz, og ihvertfall på nForce3 får man problemer med tilleggskontrollere hvis HTT er over 230-240. De som har native support (internal PHY) fungerer uansett.

prossessoren er klokket tilbake til 2,2 fikk litt problemer med 2,7 i prime95 i over 24 timer.

 

men jeg må da sette opp raid JOBD, hvordan gjør jeg det. kan desverre ikke mye om raid.

Lenke til kommentar
the animal Skrevet 04/09/2005 : 15:06

prossessoren er klokket tilbake til 2,2 fikk litt problemer med 2,7 i prime95 i over 24 timer.

 

men jeg må da sette opp raid JOBD, hvordan gjør jeg det. kan desverre ikke mye om raid.

Ja, først siden jeg ikke har grunnlag for og bekrefte eller avkrefte det Ibsen sier, så hold deg på standard klokk til du har fått det opp å gå. Er lenge siden jeg gjorde dette, så husker ikke helt.

 

Men først; siden du har 4 andre disker, vil jeg tro du har os på en annen, så det første du kan gjøre er og enable SIL i advancecd menyen bios, starte Windows. Da får du "ny hardware funnet- raid kontroller", så innstallerer du drivere til denne.

 

Men når det er gjort, er jeg er usikker på om du så kan velge om du skal sette opp dette i bios eller om du får opp en gui i Windows. I bios blir det i så fall og trykke F4 under boot, og så velge "create raid set" og da velger du nederste alternativ som er JOBD.

 

Ellers tror jeg du finner en pdf fil med instrukser om denne SIL kontolleren på cd til hk, men det er etter hva jeg husker ikke så alt for mye skrevet om single disker. Det er nok tenkt at denne først og fremst skal brukes til raid oppsett, men det skal altså gå an ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
the animal Skrevet 04/09/2005 : 15:06

prossessoren er klokket tilbake til 2,2 fikk litt problemer med 2,7 i prime95 i over 24 timer.

 

men jeg må da sette opp raid JOBD, hvordan gjør jeg det. kan desverre ikke mye om raid.

Ja, først siden jeg ikke har grunnlag for og bekrefte eller avkrefte det Ibsen sier, så hold deg på standard klokk til du har fått det opp å gå. Er lenge siden jeg gjorde dette, så husker ikke helt.

 

Men først; siden du har 4 andre disker, vil jeg tro du har os på en annen, så det første du kan gjøre er og enable SIL i advancecd menyen bios, starte Windows. Da får du "ny hardware funnet- raid kontroller", så innstallerer du drivere til denne.

 

Men når det er gjort, er jeg er usikker på om du så kan velge om du skal sette opp dette i bios eller om du får opp en gui i Windows. I bios blir det i så fall og trykke F4 under boot, og så velge "create raid set" og da velger du nederste alternativ som er JOBD.

 

Ellers tror jeg du finner en pdf fil med instrukser om denne SIL kontolleren på cd til hk, men det er etter hva jeg husker ikke så alt for mye skrevet om single disker. Det er nok tenkt at denne først og fremst skal brukes til raid oppsett, men det skal altså gå an ;)

takker så meget for infoen jeg skal grave litt i det.

 

skjønner bare ikke hvorfor det skal være så avansert bare for å få en (unskyld mitt språkbruk) JÆ*LIG disk til å funke for seg selv

Lenke til kommentar
the animal Skrevet 04/09/2005 : 19:53

takker så meget for infoen jeg skal grave litt i det.

 

skjønner bare ikke hvorfor det skal være så avansert bare for å få en (unskyld mitt språkbruk) JÆ*LIG disk til å funke for seg selv

Nei he he, du trenger ikke unnskylde deg for meg, jeg har svært lite til overs for denne SIL controlleren selv.

I det hele tatt må jeg si at overgangen fra og kjøre raid oppsett med Intel's ICH6R, til både Nvidia og SIL på A8N var en aldri så liten skuffelse...

 

Jeg prøvde nå å sette opp en enkel Raptor på SIL, og det jeg kan si med en gang, er at om det ikke er en os-disk du skal lage, MÅ du ta backup før du begynner. Så vidt jeg kan se, er det ikke mulig og få noe på SIL kontrolleren uten og slette innholdet på disken.

 

Det du da gjør er at du etter å ha enablet sil i bios, F10 lagre, og F4 inn i sil- bios.

Der må du når du har den "invalid disk" meldingen, først velge "Delete raid". Etter det kan du "Create raid" sånn som jeg har nevnt før her (JOBD) og anngi størrelse, altså hele disken.

 

Når du er ferdig der må du i Windows gå i kontollpanel, administrative oppgaver osv til "diskbehandling" og derfra formatere og tildele stasjonsnavn osv på den nye "ukjent" disken. Etter det vil den da dukke opp i "min datamaskin".

 

Husk at du også først må innstallere drivere til SIL da, det gjør du ved å på hk- cd'n bla deg frem til Drivers SIL, og raid setup. Med på kjøpet bli også Java innstallert, og etterpå oppdatert. Vil tro du likegodt kan fjerne Java greiene etterpå om du vil, tror det bare har med Windows GUI for Raid5/10 og gjøre. Det fikk jeg forøvrig ikke til og gjøre annet enn og vise grå skjerm og mer eller mindre fryse pc'n her...

(Har som nevnt tidligere kjørt raid0 på SIL, og da som os, og da trengte jeg jo ikke annet enn drivere på disken.)

 

Lykke til, ikke akkurat brukervennlig om man bare vil ha en ekstra disk, og boot- tiden øker med den tiden den F4 meldigen står hver bidige gang. Jeg kan heller ikke se at det finnes noe lettvindt løsning her :thumbdown:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...