Gå til innhold

lei av windows og linux, kan MAC være bedre


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Windows XP pc som inneholder masse nødvendige data. Windows XP har veldig rare oppførsler av og til (nettverk stopper å virke, treg oppstart, restarter seg selv osv...). Jeg frykter den har virus. Jeg sjekker den uten å finne noe. Derfor lar jeg en vandring i linux verden. Start med Fedora (kan ikke installere noen programmer som jeg er avhengig av). FreeBSD (ikke viser skjermbilder ved oppstart). Ubuntu, SuseLinux, bare Mandriva ikke har installert. Felles med dem er, de ikke har funksjoner som Windows. Verre er printer driver. Jeg er avhengig av printer. Enten det ikke finnes printer driver eller jeg kan ikke printe tosidig. Det ser ut som at linux er laget av folk på hobby basis. Nå tenker jeg på MAC; den koster rundt 5000 kr minimac. Det tilsvarer 2 måneder med mat. Jeg vurderer å kjøpe. Men det kommer til å være trist når jeg betaler 5000 kr og kan få en maskin som fortsatt har problemer. Jeg har hørt at med MAC er man 'fri' for virus (Windows problem er løst). Hva med printer da, er det nok av driver for MAC? Kan jeg gjøre alt med MAC som med Windows? Bruksområder (surfer med flash, java, javascript; ringer Skype, tilgjengelig av programvarer, nettbank, osv....).

 

Dette er et tåpelig spørsmål. Minimac har integrert trådløst nettverk. Har noen av dere som har problemer med det? Både av hensyn på at det virker og ikke helseskadelig siden jeg er redd for elektromagnetisk bølge. Jeg fikk varmt i hode med litt mye mobiltelefonbruk.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke prøve FreeBSD, OpenBSD eller Solaris? Dette er verken linux eller windows. FreeBSD og OpenBSD bygger på BSD 4.4Lite, mens Solaris bygger på UNIX System V Release 4. Alle disse operativsystemene jeg nå listet opp kjører på vanlig maskinvare.

 

Edit: det er også helt gratis.

 

Edit edit: Leste gjennom posten din. FreeBSD er IKKE GNU/Linux, bare så du vet det. Det er mange som blander FreeBSD med GNU/Linux. Dette er feil.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Jeg har hørt at med MAC er man 'fri' for virus (Windows problem er løst).

Riktig. Samme gjelder spyware/malware/annet dritt.

 

Hva med printer da, er det nok av driver for MAC?

Dette kommer egentlig helt an på hva slags printer du har. Som regel så fungerer de fleste nye Canon skrivere, mange Epson samt en del HP printere. Om du tar en tur ned til f.eks. Lefdal vil du se at de aller fleste printerne støtter Mac OS X - Canon, HP, Epson og Lexmark

 

Kan jeg gjøre alt med MAC som med Windows? Bruksområder (surfer med flash, java, javascript; ringer Skype, tilgjengelig av programvarer, nettbank, osv....).

Ja. En Mac kan gjøre alt det der - det eneste som kan være litt tricky er noen eldre nettbanksløsninger (typisk "Indre-xx Sparebank"). Du kan jo teste litt selv med Firefox (på Windows maskinen din) og se om nettbanken din fungerer - gjør den det vil den fungere nærmest garantert på Mac. Ellers så kan jeg jo nevne at både Flash, JavaScript og Skype fungerer uten problemer på Mac.

 

Dette er et tåpelig spørsmål. Minimac har integrert trådløst nettverk. Har noen av dere som har problemer med det? Både av hensyn på at det virker og ikke helseskadelig siden jeg er redd for elektromagnetisk bølge.

Det såkalte "AirPort Extreme" kortet som sitter inne i Mac mini er et standard 802.11g kort som du ellers kan finne i en del "vanlige" bærbare etc. Foreldrene mine har en Mac mini og kortet deres fungerer uten problemer (som jeg selv installerte :O). Om det er helseskadelig med WLAN? Neppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...