Gå til innhold

Mye støv på brikken, 350D


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er relativt fersk innen SLR, men har de siste dagene begynt å se at det er en del støv på brikken, og det vises kun under litt spesielle lysforhold. Hvordan kan jeg få renset denne brikken, og evt. hvor mye koster det å få andre til å gjøre det? Litt redd for å ødelegge...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hvordan alle får så mye støv på brikken. Jeg har hatt mitt 10D nesten siden det var nytt på markedet, og jeg har ikke hatt et støvkorn på brikken ennå.

 

Hva er det dere som får støv på brikken egentlig gjør med kameraet? Putter det i rensemodus, skrur av objektiver og lagrer det under sofaen?

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvordan alle får så mye støv på brikken. Jeg har hatt mitt 10D nesten siden det var nytt på markedet, og jeg har ikke hatt et støvkorn på brikken ennå.

 

Det er flere mulige grunner til at man ikke blir plaget med støv:

Hvis man bruker store blenderåpninger

Hvs man tar bilder med store kontraster

Hvis man bor en plass det er sykelig rent

Hvis man bor en plass der det er veldig fuktig luft

Hvis man aldri studerer bildene på maksimal forstørrelse

Hvis man er rask og effektiv når man skifter objektiver

Hvis man sjelden skifter objektiver

Lenke til kommentar
Jeg har hatt mitt 10D nesten siden det var nytt på markedet, og jeg har ikke hatt et støvkorn på brikken ennå.

Tviler sterkt på at du ikke har hatt ett eneste støvkorn på brikken enda hvis du har hatt ett 10D siden det var nytt på markedet.

 

Ta et bilde av en blå himmel på F/22 og sjekk.

Lenke til kommentar
Støv på brikken ser man uavhengig av blender ettersom det alltid er i 'fokus'.
Det hadde vært korrekt hvis det kunne kommet støv direkte på brikken men brikken tåler ikke luft så den må være innkapslet. I tillegg så er det flere filter om bygger godt foran brikken. Så støv som kan gjøre et bilde ubrukelig på f/22 kan være usynlig på f/4. På f/1.8 så vil selv store støvkorn være usynlige.
Lenke til kommentar

Jeg har nå prøvd ut noen av de metodene, men gir snart tapt mot støvet. I morgen går turen til en fotobutikk for å få litt hjelp. Noen som vet om de fotobutikkene er veldig flinke til å ta mye for slik hjelp, får jeg evt. kjøpt en slik "rensepinne" jeg har sett rundt på nettet på slike butikker tror dere?

 

Legger også ved et bilde jeg tok nå nettopp, for å vise min misnøye med støvet.

post-208-1125957126_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke vært spesielt bekymret siden det ikke ville vært synlig på noen av bildene jeg tar. Det er nok noen som får søvnproblemer hvis de vet at det er støv i kameraet men hvis man ikke kan se det så er det like greit å ignorere det.

 

Hvis du kan se det på noen av bildene du tar så burde du få det renset skikkelig, det kan fort bli irriterende å fjerne prikker i en fotoeditor hele tiden.

Lenke til kommentar
Støv på brikken ser man uavhengig av blender ettersom det alltid er i 'fokus'.
Det hadde vært korrekt hvis det kunne kommet støv direkte på brikken men brikken tåler ikke luft så den må være innkapslet. I tillegg så er det flere filter om bygger godt foran brikken. Så støv som kan gjøre et bilde ubrukelig på f/22 kan være usynlig på f/4. På f/1.8 så vil selv store støvkorn være usynlige.

Men med mindre blenderåpning så vil man se støv som ligger på objektivene. Hvordan skiller man så disse fra hverandre?

Lenke til kommentar
Men med mindre blenderåpning så vil man se støv som ligger på objektivene. Hvordan skiller man så disse fra hverandre?

Manuellfokuser på uendelig med en moderat telelinse, så vil ikke støv på objektivet vise selv med liten blender. Du kan jo også ta bilder med to forskjellige objektiver og sammenligne resultatene.

Lenke til kommentar

En 8mm sensor brush fra www.visibledust.com og en kanne luft er alt som trengs. Støv forsvinner enkelt, sikkert og effektivt på mindre enn ett minutt.

 

På støv som sitter godt fast kan det hende en trenger en 'våt'-løsning, men i løpet av det året jeg har hatt mitt 20D er denne kosten alt jeg har hatt behov for.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bortsett fra Olympus sine speilreflekskameraer som har en mekanisme som "rister" støv av sensoren (Supersonic Wave Filter), så tror jeg du må regne med støv på sensoren på alle speilreflekskameraer. Sikkert mange som vil argumentere for at akkurat deres merke er mindre plaget av støv, men det ville jeg tatt med en klype salt ;-)

 

Men når du først har lært det er det ikke spesielt komplisert å rense kameraet selv. Med mindre du har hender som skjelver som et ospeløv da... Men da er kanskje ikke foto det beste å drive med uansett :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...