Gå til innhold

Gode vannkjolings kabinetter.


Anbefalte innlegg

Jeg er klar over at eks. Lian Li 6277 er et godt kabinett for 120mm radiatorkjoling.

Men ellers er det vanskelig a orientere seg pa kabinett som er spesielt godt egnet for vannkjoling.

 

Kan dere komme med forslag til kabinett som er bra for 120mm og 240mm vannkjoling?

 

Sa kan vi kanskje lage en sticky av dette etterhvert da jeg tror mange sliter med a finne virkelig gode alternativer til de dyreste.

 

Jeg kan ikke spandere mer enn rundt 1000,- +-, men oensker alikevel ikke skranglekasse sa jo flere alternativer vi klarer a samle i alle prisklasser her jo bedre.

 

Det behover ikke vare kabinetter som har plass til 30 disker(ikke alle som har det behovet), men som er godt egnet for aa montere radiatorer, pumper, hdd kjoeling osv.

 

Tenker ogsa a fa med kabinetter man ikke trenger a modde for a sette i gang med vannkjoling. evt. minimalt.

 

:)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det gigabyte aurora kabinettet og kan med letthet montere en 120mm radiator på innsiden og bruke den nederste 120mm viften bak på den.

 

mulig du kan lett få montert en 2*120mm radiator i topp om du lager hull i "taket", men har ikke sjekka lengden der.

 

kabinettet har en 5.25 plass mer en vanlige kabinett så på høyden er det ingen krise.

 

Eneste er at kabinettet er litt kort så kan bli litt vanskelig å montere pumpe og tank av litt størrelse.

Lenke til kommentar

TT Armor har bra plass til vannkjøling uten at en trenger å bruke dremmel.

 

I mitt Armor kabinett har jeg 2 stk. 120mm + 1 stk. 240mm radiatorer. Disse er montert uten behov for kutteredskap.

 

Det går dog utover diskplassen så om en har behov for mer en 6 harddisker og et optisk drev eller 3 harddisker og 4 enheter i front så er sikkert ikke dette løsningen.

 

Her er bilde av min løsning (kjører dog bare med 3 radiatorer i dag).

post-153-1126390627_thumb.jpg

Lenke til kommentar

hvordan har du festet 240mm radiatioren i front?. Kunne jeg eks. festet 120mm radiatorer med vifter på i front?

 

har du satt 120mm radden din bak til å blåse ut eller suge inn?

 

Var litt spes montering av PSU. Hvordan fungerer det? Min dyre Tagan 480w har 2 80mm, vil det fungere?

 

Hvordan har du plassert pumpen ift. tanken for å få best pumpetrykk og hastighet på vannet?

 

Men siste spørsmål, jeg har et nogenlunde godt ytende 120mm anlegg til 2500,- som jeg ikke har fått brukt ennå. Vet du noe om hvor mye man kan forvente å kjøle med det? Kun CPU og GPU, eller kanskje også HDD for det er med en sånn HDD kjøler der som du har. Også SB? Skal være bra pumpe og radiator.

Lenke til kommentar

Har laget en brakett hvor jeg har skåret hull til viftene og som passer rett inn i brønnene. Braketten skrus fast i standard skruehull på brønnene og radiator skrus fast i brakett.

 

For å opprettholde et så normalt trykk som mulig i kabinettet så har jeg valgt å la det to 120mm viftene i front blåse luft inn og vifte i topp og bakkant suge ut.

 

Plassering av pumpe har ikke så stor betydning da det er et lukket system vi snakker om. Det som bestemmer vannmengden er det totale trykkfallet i systemet.

 

Kan også legge til at jeg har testet systemet med en pumpe som skulle gi over 3 ganger så mye vanngjennomstrømning uten at temperaturen endret seg. Så i mitt tilfelle så har vannmengden (300 vs 1020l/t) liten til ingen betydning.

 

Det eneste negative jeg kommer på er som du nevner plasseringen av PSU. Spesielt hvis en har PSU med inntak i siden slik som jeg har og en ønsker å plassere harddisker i brakett som settes i øvre/bakre del av kabinett. Dette kommer i konflikt med viften. :ermm:

Men om du har PSU med vifte i front og bakkant så er ikke det noe problem. :thumbup:

 

Når det gjelder ditt system og hvor mye du kan forvente kjølt ned med det så avhenger det i stor grad av radiatoren og hvor mye energi den kan frigi.

Det bør du sjekke opp mot data på radiatoren og hvor mye effekt du skall transportere vekk (effekt på CPU + GPU).

 

En liten skisse over festebrakett til frontradiator.

post-153-1126442447_thumb.jpg

Endret av Obix
Lenke til kommentar

Tenkte å kjøle ned en SD 3700+ eller en X2 3800+, med moderat overklokking. (4200-4400). Kanskje mer, avhenger av total effekt som skal fraktes vekk. Ram skal klokkes medium. 215-250(430-500)

 

Av skjermkort tenkte jeg på et 7800GT kort som ikke skal overklokkes i noe særlig grad med det første. Ant. ingen overklokk til å begynne med.

 

Av harddisk tenkte jeg først på en raptor, men har gått bort fra det og velger ant. en Seagate sata 250GB som disk.

 

Når det gjelder SB er det litt vanskelig å si da det kommer veldig ann på hovedkortet, men SB er vel ant. det som ikke blir vannkjølt evt. da jeg ikke har en blokk til det pr. nå.

 

Utstyret jeg har forløpig som skal monteres for vannkjøling er dette:

Min vannkjøling

 

NB! Socket a blokken skal selges og byttes til s939 blokk. Hvorvidt nvidia blokken passer 7800 serien aner jeg ikke. I såfall må den selges og byttes.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå begynner dette å bli litt off topic. Endel av spørsmåla vil du kunne finne svar på unders dette forum.

 

Men som et kort svar og uten at jeg har data liggende på den radiator som du henviser til så vil jeg tro at det blir i minste laget med en 120mm radiator. Med det av utstyr som du ønsker vannkjølt så ville jeg uansett ikke gått for mindre en 240mm radiator, selv om HTF3 radiatoren har dual pass.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...