Gå til innhold

Bærbar for ingeniørlinje


fredriku

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har ei veninne som skal begynne ingeniørstudier nå, og trenger en laptop, maks 13000.

Kan trenge anbefalinger, da hun tydeligvis skal bruke tunge programmer o.l. Er det et fett med grafikkort? Er det en fordel med integrert BT, og må man ha XP Pro for å logge seg på skolens domene? Mener i alle fall å ha hørt sistnevnte.

Uansett, anbefalinger blir satt veldig stor pris på, gjerne så fort som mulig da det skal bestilles den kommende uke!

 

På forhånd takk! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går selv på siv.ing. Ingeniørvitenskap og IKT, 2. året på NTNU, og bruker min Aopen 1557 både på skolen og hjemme. Vi har brukt relativt tunge programmer som I-DEAS (CAE) , og pcen min har virket helt fint til det. Jeg (og de andre med samme skjermkort (ATI Radeon 9700 ) har hatt litt problemer akkurat i dette ene programmet grunnet noen drivere som ikke var helt kompatible med en versjon av dette programmet, men det var nok bare en tilfeldighet.

 

Har selv 1.6 Ghz pentium M, og skjønte fort at jeg måtte gå opp til minst 1 GB RAM.

Så min anbefaling er egetnlig bare å kjøpe en pc med OK CPU og mye ram. Høy oppløsning på skjermen er jo alltid å foretrekke. Ellers er jo god batteritid og lavt støynivå veldig greit når en er student. Jeg synes min pc er god på alle disse områdene, men så ser den litt kip ut - og byggekvaliteten er ikke noe å skryte av.

 

Knut

Lenke til kommentar

Har ei veninne som skal begynne ingeniørstudier nå, og trenger en laptop, maks 13000.

Mye RAM: minimum 1GB, helst 2GB hvis hun skal kjøre virkelig tunge saker.

Rask CPU blir også litt viktig, men det er ikke hovedsaken når det gjelder "tunge" applikasjoner.

 

Dersom det er grafikk hun skal holde på med (ikke bare ren matematikk), så er også grafikkort nødvendig ja. Dersom det ikke er spillgrafikk så blir det også et spørsmål om å ha mye RAM for å få plass til mye texture/shadow-calcs.

 

Og faktisk...du bør ha en raskere harddisk også. Med 4200 eller 5400 RPM på harddisken så blir harddisken en betydelig flaskehals når applikasjoner skal laste kode eller prosessere annen data fra harddisken (og det er jo her alt må lastes fra).

 

Så blir spørsmålet hva hun kan spare penger på ved å ikke kjøpe "high class"...jeg kommer egentlig ikke på noe. Hun trenger bæreveske, og skal hun programmere og slikt, så er det digg med en stor skjerm også (15-17 tommer) og en bærbar mus.

 

Til grafikkapplikasjoner og typiske "ingeniør-oppgaver" med prosessering av store 3d-tegninger med textures på, trenger hun en workstation som spesifikasjonsmessig ligger meget likt de dyrere gaming-maskinene. Eneste som ikke betyr så mye er hastigheten på skjermkortet. Hvis hun bare skal ta notater og bruke maskinen til "basic" programmering av ikke-grafikk-relaterte ting (så som programmering av vanlige applikasjoner og matte), så trenger hun ikke noe bedre PC enn de man får kjøpt på Elkjøp...

 

Hm. Jeg tror XP Home fungerer til nettverk akkurat som PRO. Men siden hun er student, så betaler hun vel ikke for den softwaren likevel, så hva har det å si?

Lenke til kommentar
Har ei veninne som skal begynne ingeniørstudier nå, og trenger en laptop, maks 13000.

 

Nå vet ikke jeg akkurat hvilken linje hun skal begynne på, men kan kanskje være behjelpelig med mine erfaringer. Selv har jeg gått 2-årig IT & automasjon og går nå siste året på master Kybernetikk & industriell IT.

 

Av de programmene jeg selv har brukt og bruker kan jeg nevne Labview 6 og 7, Matlab R6, Maple 8, Ifix, Delphi enterprise, Mekdesk 4.0 + et par til sikkert. Min pc de 3 siste årene (sikkert til latter for mange her) har vært en Toshiba Satellite med en Celeron 1.33GHz og 240 MB Ram med et crap integrert skjermkort. Det har fungert greit, men til de tyngste beregningene har det gått noe tregt. Mitt eneste råd er Masse GHz og masse ram.

Selv skal jeg bytte ut min gamle til en med Pentium 750 1.8GHz og 1024 MB ram Dersom det dreier seg mest om Autocad/Mekdesk o.l er nok ikke et "heftig" skjermkort nødvendig.

 

Støy tror jeg ikke er noe problem på dagens bærbare (kommer an på kresenhetsfaktoren). Siden man ofte sitter på datasaler hvor skolens stasjonære støyer en del, er det ingen som legger merke til en ekstra bærbar (ingen har klaget på min hvis vifte går hele tiden).

 

Når det gjelder OS tror jeg det greier seg med XP home. På skolen der hvor jeg går (HIT) er det åpent trådløst nett og det kreves hverken passord eller noen klient for å logge seg på med bærbar pc.

 

Med prisgrensen som er satt tror jeg du kan "velge og vrake". I min klasse er det studenter med bærbare til under 10k som overhodet ikke klager.

 

Lykke til på reisen!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Sjekk Dell.... Beste bærbarene du kan få for penger samt knall garantiordninger som overgår alt hva andre kan skilte med.

 

Og du BØR ha en form for garanti på bærbaren. Kjipt å måtte vente 4 uker uten pc mens forhandleren har sendt den inn til service.

 

Har selv tre forksjellige Dell bærbare, fra bittebitte liten en (x300) til et monster av en sak som var absolutte state-of-the-art for noen år siden og fremdeles er god nok til det meste.

Endret av Quaoar
Lenke til kommentar
Sjekk Dell.... Beste bærbarene du kan få for penger

Mener du dette seriøst? !

Hva vil du heller anbefale?

En skit-pc fra komplett?

Uten noen form for garanti... Eller, komplett har jo tilbud for slikt også, men koster skjorta.

Husk at du trenger som regel Windows også, og hos Dell så er dette med i prisen. Noe som gjør prisene på Dell -enda- bedre.

Lenke til kommentar

Hva med en HP pavillion DV 4164, selges på Komplett til 11995, har 1gb minne og 1,86GHz cpu. 100gb HD og XP Home. Og DVD-brenner. Dette fikk hun forøvrig vite at var viktig. Ellers har vi sett på en Acer til ca 11k, samme specs men med 512mb og jeg tror det var XP Pro..

Sistnevnte har X700 skjermkort, førstnevnte Integrert Intel GMA 900.

Lenke til kommentar
Sjekk Dell.... Beste bærbarene du kan få for penger

Mener du dette seriøst? !

Hva vil du heller anbefale?

En skit-pc fra komplett?

Uten noen form for garanti... Eller, komplett har jo tilbud for slikt også, men koster skjorta.

Husk at du trenger som regel Windows også, og hos Dell så er dette med i prisen. Noe som gjør prisene på Dell -enda- bedre.

Windows er standard for f-eks Acer også.

 

Så å si at dell er best fordi dem har "knall garanti som ingen andre har" og fordi den har "windows" kommer tydeligvis fra en som har lite peiling på laptoper og som har kjøpt seg dell og overbeviser hele verden at den er best.

 

Sier ikke at dell er dårlig men hvis du samenligner Inspiron 6000 kontre Acer Aspire 1694WLMI så er Acer biligere og bedre.

 

Så blir litt dumt å si at dell er best og alle andre er søppel, fordi det er lite sant.

Lenke til kommentar

Omtrent alle laptoper som selges nye nå KAN brukes. (merk: kan)

På en laptop er harddisk en flaskehals. Derfor er det viktigere med masse ram på en laptop enn på en desktop. (mye ram = mindre bruk av hd). 1GB ram er nok et minimum.

Harddisker og ram er ofte enkle å bytte ut. Butikkene tar seg gjerne fett betalt for å selge en maskin med litt ekstra av dette. Det kan da være en fordel kjøpe hd og ram løst, og oppgradere selv. (Da kjøper man selvsagt en pc med minimalt med hd og ram ferdig instalert. Pass på å få riktig type ram, og en kjapp hd når du kjøper deler.)

En pc som kommer med 512mb ram kan ha 1x512 eller 2x256. Velg da 1x512, så du får plass til å sette i 1x512 eller 1x1024 uten å måtte kaste det som sitter der fra før.

 

SkjermOPPLØSNING er viktig. Mange reklamerer med 17" skjerm, men gir samme oppløsning som konkurentene har på sine 14" skjermer! 1600x1200 punkter synes jeg er minimum. (men utvalget av slike til under 13k kan være begrenset) La brukeren prøve skjermen før kjøp. F.x. om hun ikke har uglesyn kan høy oppløsning på liten skjermflate gjøre detaljene så små at hun blir sliten. NB: LCD skjermer er kun ment for å vise akkurat den ene oppløsningen de er bygget for. Om man bruker ekstra tastatur blir gjerne avstanden til skjermen større, og teksten virker mindre.

Lenke til kommentar

å ja, windows....

Hun MÅ vel ikke akkurat ha XP PRO, men det er sterkt å anbefale. Husk at MS gjerne har store rabatter til studenter. Noen er villige til å selge pc uten OS. Det kan godt tenkes det lønner seg å kjøpe en studentversjon av PRO og instalere selv (evt oppgradere en som kommer med Home ferdig instalert)

Lenke til kommentar

Vil stadig hevde at HP's nc6120 med centrino 2 GHz, 1x512 MB RAM, 80 GB HD, 6-i-1 (praktisk!) minnekortleser, 15" SXGA, Ir, Bluetooth, 4xUSB + seriell og parallell port (for oss litt konservative), DVD-brenner og XP Pro til p.t. ganske nøyaktig 13000 kr er et godt tilbud og vil fylle de aller flestes behov og samtidig gi følelse av brukbar kvalitet - om det er et poeng. For ca. 1000 kr mer kan RAM dobles til 1 GB.

 

Den kommer med 3 års "business" support og HP er visstnok kjent for noe mer solid sammenskruing enn de fleste blankpolerte økonomi-merkene.

 

Har kjøpt to slike (dvs. den første med litt lavere spec 1,86 GHz, 2x256MB) i løpet av den siste måneden, så er vel litt biased....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...