Gå til innhold

Paypal & Ebay - Hvordan funker det?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp vunnet min første auksjon på EBay.com, men jeg er litt usikker på hvordan det fungerer med betaling osv. Jeg har registrert meg på paypal.com med visakortet mitt, og jeg må overføre penger fra kortet til paypal før jeg betaler, ikke sant?

 

Jeg lurer på hva som er vanlig når man vinner en auksjon på EBay? Er det vanligste at man betaler med paypal først, også sender selgeren det jeg vant når han ser at han har mottatt pengene? Hvordan kan jeg vite at selgeren faktisk kommer til å sende, og ikke svindle meg?

 

(Selgeren har bare fått positiv feedback, så jeg tviler på at han faktsk kommer til å gjøre det, jeg vil bare vite om dette er den vanlige måten å gjøre det på?)

Endret av Pug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer , håpe du blir fornøyd med gjennstanden da .

 

Hvis du har registrert et Visa kort på din PayPal konto vil summen trekkes automatisk når du fullfører handelen ( logger inn på PalPal via EBay og sender penger ) .

 

ALLE som selger via EBay vil ha penger før de sender ut en vare ( PayPay, Bidpay , kreditkort ...) , ta kontakt med selger , be om en total sum ( kommer alltid en vis frakt på varer )

når du har fått denne , pass på å betale innefor selgers frist ( hvis ikke kan det bli negativ feedback på deg )

 

Hvordan kan jeg vite at selgeren faktisk kommer til å sende, og ikke svindle meg?

 

Det vet du ikke , den delen er et sjansespill :ermm: , men selger er avhengig av et godt rykte .

Har som hovedregel å sjekke selgers feedback ( helst over 99.5% ) hvis den ligger på over 96% , sjekker jeg også hva den negative delen kom av , ofte er det userriøse kjøpere som gir ubegrunnet negativ feedback .

 

Se også på selger betingelser , noen er veldig lette å styre unna :thumbdown:

 

Med sålangdt bare gode erfaringer med selgere ,EBay og PayPal :thumbup:

Endret av droll
Lenke til kommentar
Gratulerer , håpe du blir fornøyd med gjennstanden da .

 

Hvis du har registrert et Visa kort på din PayPal konto vil summen trekkes automatisk når du fullfører handelen ( logger inn på PalPal via EBay og sender penger ) .

 

ALLE som selger via EBay vil ha penger før de sender ut en vare ( PayPay, Bidpay , kreditkort ...) , ta kontakt med selger , be om en total sum ( kommer alltid en vis frakt på varer )

når du har fått denne , pass på å betale innefor selgers frist ( hvis ikke kan det bli negativ feedback på deg )

 

Hvordan kan jeg vite at selgeren faktisk kommer til å sende, og ikke svindle meg?

 

Det vet du ikke , den delen er et sjansespill :ermm: , men selger er avhengig av et godt rykte .

Har som hovedregel å sjekke selgers feedback ( helst over 99.5% ) hvis den ligger på over 96% , sjekker jeg også hva den negative delen kom av , ofte er det userriøse kjøpere som gir ubegrunnet negativ feedback .

 

Se også på selger betingelser , noen er veldig lette å styre unna :thumbdown:

 

Med sålangdt bare gode erfaringer med selgere ,EBay og PayPal :thumbup:

Ok, høres bra ut.

 

Så jeg trenger faktisk ikke å overføre penger fra visa-kort til Paypal-kontoen min? Det holder og ha nok penger på visa-kortet, så ordner resten seg selv? Har balance 0$ nå, men det går bra det da?

Lenke til kommentar

For større kjøp (les flere tusen) annbefales det sterkt at du kun byr på auksjoner som har paypal-skjold ikonet på seg. Du er på disse auksjonene automatisk forsikret opp til 1000$, 500£ eller 500euro, avhengig av hvilken myntenhet auksjonen er på. Altså får du pengene dine tilbake fra PayPal dersom du blir svindlet.

 

Dette har faktisk skjedd med meg før. Jeg skulle kjøpe en LCD-monitor fra statene, og kjøper sendte aldri noe, eller lot høre fra seg i det hele tatt etter betaling. jeg hadde selvfølgleig vært lur nok til å by på en beskyttet auksjon, så etter 10 dager (de gir 10 dager for selger å svare for seg) hadde jeg pengene mine tilbake på konto fra PayPal uten mukking fram og tilbake.

 

Lykke til, bare vær forsiktig. På ebay må du nesten tro vondt om alle til du har pakken i hånd, sånn fungerer verden desverre.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Så jeg trenger faktisk ikke å overføre penger fra visa-kort til Paypal-kontoen min? Det holder og ha nok penger på visa-kortet, så ordner resten seg selv? Har balance 0$ nå, men det går bra det da?

Korrekt. Teknisk sett går pengene fra konto til PayPal og så ut til kjøperen, men for din del virker alt som en enkelt transasjon. Det er i det hele tatt veldig enkelt. Jeg annbefaler egentllig ikke å ha penger stående på Paypal kontoen ved mindre du har spesielle behov, av sikkerhetsmessige grunner. DU kan alltid bestride utbetalinger på ditt kredittkort dersom noen skulle f.eks. få tilgang til paypal kontoen din på en eller annen måte. Har du penger der stående allerede må du derimot snakke med Paypal, og da er du ikke like beskyttet av de norske lovene som gir veldig god sikkerhet på den fronten. Paypal tar forsovidt sikkerhet veldig alvorlig, men man kan aldri være for forsiktig når man behandler penger =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Litt på siden av tråden , men hvordan er det med toll osv. på disse varene?

Alle varer over 200kr er toll og momspliktig, med unntak de som er merket med "gave", da disse ikke er toll og momspliktig opp til 1000kr. Alt over disse summene går gjennom helt vanlig fortolling. De fleste datadeler har bare moms du må bry deg om, men det finnes også unntak.

 

Selvfølgelig er det mulig å lure seg inn en vare på langt høyere verdi ved å sende det som gave. Om du kjøper noefor 3000kr kan du jo fint si at du betaler 2200 kr til selger for tjenesten av å sende varen, og bare deklarere varen for 800. Det funker som regel, men det er jo i grenseland. Personlig dog sover jeg ikke noe dårligere om natten av den grunn =P

 

Det krever selvfølgelig at kjøper er villig til å marke det som gave, og at han gidder å ta tiden for å "spesialbehandle" pakken din. Aldri annta at folk gidder sånt. Avtal med selger på forhånd.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Ble også svindla en gang (har handla mye), og fikk tilbakebetalt av paypal innen 8 timer uten at den var markert med paypal buyer protection program shield.

 

står mer her:

http://pages.ebay.com/help/confidence/purc...protection.html

 

Jeg gikk vel akkurat inn under 200USD da :)

Ja stemmer det, jeg glemte å si at valige auksjoner er dekket med opp til 200USD (175USD etter gebyr) også, så du har en viss sikkerhet på mindre kjøp også.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Okey, jeg kjøpte noen tegneserier og en bok, kom på rundt 70$. Han har sendt meg en mail med sånn invoice greier, så det eneste jeg behøver å gjøre nå er egnetlig å trykke på "Pay Now", velge paypal som betalingsmetode, og passe på å ha nok penger på visakortet?

 

Ganske enkelt og genialt egentlig da, kanskje jeg handler mer på EBay i framtiden da :w00t:

Lenke til kommentar
Ganske enkelt og genialt egentlig da, kanskje jeg handler mer på EBay i framtiden da :w00t:

Enig, eBay er bare konge. Har kjøpt MP3 -spilleren min der. (Archos AV420), 1gig RAM, Harddisk-kjølere, Minne-kjølere, Viftestyring. Aldri blitt svindlet, enkel er det også. Varene kommer som regel ette 3-7 dager, nesten like raskt som en normal norsk nettbutikk.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...