Jump to content
Sign in to follow this  
Aesop

Vidvinkel for Canon 30.5mm fatning

Recommended Posts

Heisann,

jeg er på utkikk etter en rimelig vidvinkelconverter til et Canon videokamera med 30.5mm fatning. Videoen skal bare presenteres på nett, og da i liten størrelse, så kvalitet er ikke av høyeste prioritet. Ser at jeg kan få en Canon 0.7x konverter for ca 1100-1200kr. Er det noen som har tips til rimeligere uoriginale alternativer?

Eneste bekymringen jeg har på kvalitet er forvrengning. Jeg skal filme mye innendørs, så det er greit om veggene ikke ser ut som innsida av sildetønner ;-)

Og Akam, burde ikke videoobjektiver være med i prisguiden deres?

Du sier at kvalitet ikke er av høyeste prioritet fordi det skal brukes til web. Nå skal du huske at den største forskjellen på disse ikke ligger i bildekvalitetsforskjellene, men heller fargeforvrenging i kantene og feil farger spesielt i kantene. Dette vil man jo gjerne unngå uansett hvor det skal brukes.

Men antakelig er det ikke så veldig mye slikt i moderne konvertere, så det skulle ikke by på noe problem.

Det har du sikkert rett i. Det jeg er aller mest redd for er tønneforvrengning, som ser ekstra ille ut om man panorerer innendørs.

Har faktisk akkurat mottatt et Raynox 0.7x-objektiv fra bhphotovideo. Regner med å få testa det til helga. Spennende :-)