Gå til innhold

Om pengestøtte til politiske partier.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5. Det kommer helt ann på hva kravene er, er det for å ivareta den vanlige manns intresser er det greit så lenge dette er åpent, er det andre ting er det ikke greit.

Så at jeg kjøper innflytelse for "den vanlige mann" er greit, men ikke at jeg gjør det for andre samfunnsgrupper? Når jeg hører du snakker om den vanlige mann regner jeg med at du tenker lavere middelklasse og nedover (det er det svaret jeg oftest får når jeg spør)? Jeg synes nå hvertfall at man burde fokusere litt mer på LO-medlemmenes interesser enn denne gruppens interesser. (men selvsagt er det aller helst ønskelig at man ikke kjøper seg innflytelse) Det finnes alt fra RV-velgere til FrP-velgere innad i LO, men det virker som om det er kun AP-velgernes interesser som blir ivaretatt av ledelsen. Du kan nå velge å si at man da kan melde seg ut av LO, men det er mange som er nødt til å være medlem av en såpass stor fagorganisasjon for å ha litt makt ovenfor arbeidsgiver, noe som bunner i en politikk som har vært ført ganske skjevt i ganske mange år. (Men det er en annen diskusjon)

Lenke til kommentar

 

Dotten jeg gidder ikke svare flere ganger for du gjentar deg selv hele tiden,bare vrir det lit unna mine svar og presiserer at du holder deg til fakta og ikke jeg, for så plutselig å bruke dine egne opplevelser i forhold til LO som fakta, da jeg gjorde det var det spekulasjoner  :!:

Dette blir så dumt at jeg eier få ord. Uansett hva jeg kommer med så svarer du bare at det "sikkert" er værre på høyresiden og du "antar ditt og datt" uten å vise til noe konkret, og når jeg spør om noe konkret så svarer du at man må være "naiv" eller "blåøyd" for ikke å skjønne det. At du ikke gidder å føre en konstruktiv diskusjon får så være. Jeg hadde satt veldig pris på om du kom med noe konkret for å underbygge dine høyst løse påstander, men den gang ei. Det som hadde vært mest givendes var om du kom med noe jeg kunne ta lærdom av, eller som kunne utvidet mitt syn på saken, men da holder der ikke med "slik er det fordi jeg antar det og tror du meg ikke så er du blåøyd og naiv".

 

Men for all del, har du noe mer konkret å komme med så tar jeg gjerne imot info. Herregud, med litt hjelp av Google så kunne du sikkert funnet et eller annet sitat der Hagen(eller en annen bidragsyter) kommer med ønsker eller noen form for krav slik at du faktisk hadde noe å fare med. :whistle:

 

Men den holdningen du faktisk har er at om en privatperson gir noen penger til et parti, så er han og politikerene i partiet han gir penger til korrupte. Det, snekkeren, er intet annet enn fordommer. Ta det inn over deg.

 

For ordens skyld er fakta jeg hevder jeg kommer med at LO har gitt 13 millioner i støtte og at LO lederen har kommet med både krav og forventninger, samt at AP og LO har møte annenhver uke. Og at Rederiforbundet og FRP har bedrevet noe høyst tvilsomt. Dette kan jeg gjerne komme med linker til om du ønsker det. Derfor sier jeg at det er fakta.

 

Jeg vil gjerne at du viser til at Høyre eller Venstre er korrupte og at Hagen eller andre bidragsytere stiller krav eller forventinger til pengene. Eller om det kun er spekulasjoner fra din side.

 

Eller du kan vri deg unna med å påstå at jeg gjør det, noe som er så latterlig at det ikke er til å smile av engang ;)

Lenke til kommentar

Nå har jeg gang på gang sagt at jeg er imot enhver form for pengestøtte til ALLE partier uansett hvem som gir dette og jeg har overhode ikke benektet at LO gir penger til AP.

Men det du sier er at LO "styrer" ap noe som er feil.

Så ber du om beviser for at Hagen & co stiller krav for sine enorme pengegaver og som de sier de skal oke til over 13 millioner, selvsagt ber du om det da du vet det ikke finnes slike beviser pr i dag fordi deres møter er hemmelige, Per Krisian Foss nektet jo å si hva de diskuterte da han var i sengehalmen sammen med dise :-)

Men å tro at de rikeste personene i Norge er villig til å øke støtten til sine politiske venner til over 13 millioner uten å få noe igjen, ja det er blåøyd.

Det er tross alt forskjell på en privatperson gir en hundrelapp eller to i året til en av norges rikeste menn som er villig til å øke støtten til over 13 millioner for at "hans" parti skal få makten, du bør få rimelig gode fordeler ut av det før du er bvillig å satse så mye, kom ikke å si at dette gjøres av ren ideologi, mulig du tror det men de fleste gjør det ikke .

Mitt syn har hele tiden vert at alle partier burde få et bestemt beløp fra staten hvert år + en bonus etter hvor mange % av stemmene de hadde ved hvert stortingsvalg. Pengegaver på over feks 5000 kr pr år fra enkeltpersoner skule vere ulovlig .

Lenke til kommentar
Nå har jeg gang på gang sagt at jeg er imot enhver form for pengestøtte til ALLE partier uansett hvem som gir dette og jeg har overhode ikke benektet at LO gir penger til AP.

 

Så er det heller ikke det jeg refererer til....Her er jeg jo enig med deg. Jeg referer til dine beskyldninger overfor Hagen og partiene han støtter. Dine så langt grunnløse hentydninger til at Hagen dikterer partienes politikk gjennom sin pengestøtte og at han stiller krav for pengegaven.

 

Men det du sier er at LO "styrer" ap noe som er feil.

 

Ikke legg ord i munnen på meg. Jeg sier ikke at LO styrer AP, men at LO stiller krav overfor AP og forventer at støtten medfører at de jobber med LO og ikke mot dem. Partene har også møte to ganger i måneden etter "ønske" fra LO.

 

Så ber du om beviser for at Hagen & co stiller krav for sine enorme pengegaver og som de sier de skal oke til over 13 millioner, selvsagt ber du om det da du vet det ikke finnes slike beviser pr i dag fordi deres møter er hemmelige, Per Krisian Foss nektet jo å si hva de diskuterte da han var i sengehalmen sammen med dise :-)

 

Jeg vet dette ikke. Men om du ikke har noe så er også beskyldningene dine grunnløse. Men ja, det skal godt gjøres for deg å bevise en antagelse om at partier som stemmer frem sin politikk på demokratisk vis lar seg diktere av en mann som Hagen og at Foss er en som danser etter Hagens pipe og at Foss stiller krav for pengene. Alt dette er usannsynlig og bygger på fulstendig ubegrunnet mistenksomhet. Møtet du refererte til var ikke "hemmelig", det ble lagt ut referat på nettsiden til Høyre. Møtet var også ikke holdt i det skjulte, så å bruke "hemmelig" er bare svartmaling og dårlig propaganda. Det som var saken var at journalister ikke var invitert til et foredrag. For ordens skyld så er ikke journalister til stede på møtene mellom LO og AP annenhver uke heller. Men det er vel greit for deg?

 

Men å tro at de rikeste personene i Norge er villig til å øke støtten til sine politiske venner til over 13 millioner uten å få noe igjen, ja det er blåøyd.

I alle dager, det bidrar jo til å forhindre en rød grønn regjering! Makan til tull. Dette samme argumentet kan jeg bruke om LO. Man er ikke korrupt fordi man gir penger og Hagen får mer enn nok tilbake uten å trenge å stille krav. Må du ta inn over deg det. Argumentet faller for egen urimelighet. Intet blåøyd med det, men kan lure på om du er blind, eller kun ser det du ønsker å se.

Hagen får noe igjen for pengene, så absolutt. Noe jeg aldri har benektet. Men ingen ting tilsier at han stiller krav overfor de partiene han støtter.

 

Det er tross alt forskjell på en privatperson gir en hundrelapp eller to i året til en av norges rikeste menn som er villig til å øke støtten til over 13 millioner for at "hans" parti skal få makten, du bør få rimelig gode fordeler ut av det før du er bvillig å satse så mye, kom ikke å si at dette gjøres av ren ideologi, mulig du tror det men de fleste gjør det ikke .

 

"Hans" parti? Han snakker vitterlig om støtte til de borgerlige partiene og han gir støtte til flere partier, ikke kun ett. Han gir penger for å forhindre AP, som han tydeligvis ikke liker. Han snakker ikke om at han vil gi 13 millioner, men om privatpersoner i sin helhet. Han har gitt nok i årets valgkamp, som han selv sier. Du vrir på fakta her :nei:

Det gjøres for å gi opposisjonen til AP like mye midler som AP. Ingenting tilsier at det gjøres for å diktere de samme partiene sin politikk, slik du hevder.

Lenke til kommentar
"Hans" parti? Han snakker vitterlig om støtte til de borgerlige partiene og han gir støtte til flere partier, ikke kun ett. Han gir penger for å forhindre AP, som han tydeligvis ikke liker. Han snakker ikke om at han vil gi 13 millioner, men om privatpersoner i sin helhet. Han har gitt nok i årets valgkamp, som han selv sier. Du vrir på fakta her 

Det gjøres for å gi opposisjonen til AP like mye midler som AP. Ingenting tilsier at det gjøres for å diktere de samme partiene sin politikk, slik du hevder.

 

Ja nettop hans parti, det er ikke tvil om at han er høyremann,men eneste mulighet for hørepolitikk her til lands er en felles borgelig regering,dermed blir det hans parti. Ja de går jo sogar så langt at de er villige til å stemme venstre for å beholde dem over sperregrensen, dette sier vel litt om hvor desperate de er.

Jeg vet at det ikke var bare han som skulle gi de 13 millionene akkurat som det ikke er Valla som gir til AP.

Når det gjelder krav så indikerer jo akkurat den saken med FRP nylig hvordan ting fungerer og jeg er ikke i tvil om at Hagen og Foss har lignende samtaler i sengehalmen når de besøker hverandre.

Ingen satser så mye penger uten å forlange noe igjen og slett ikke de rikeste her til lands,de gir aldri en krone uten å ha gevinst .

Ja jeg hevder at det er for å ha innflytelse i partiet og prøv å legg ut en spørreundersøkelse her i landet så får vi se hvem som tror mest på min eller din teori om dette :-)

 

Møtet du refererte til var ikke "hemmelig", det ble lagt ut referat på nettsiden til Høyre. Møtet var også ikke holdt i det skjulte, så å bruke "hemmelig" er bare svartmaling og dårlig propaganda. Det som var saken var at journalister ikke var invitert til et foredrag. For ordens skyld så er ikke journalister til stede på møtene mellom LO og AP annenhver uke heller. Men det er vel greit for deg?

 

Og du sier " ikke legg ord i munnen på meg" :-) Hva gjør du her?? Påstår at det er greit for meg :cry:

Det jeg snakker om er den såkalte "private" delen av dette møtet med påfølgende overnatting, joda de så sikker barnetv og gikk og la seg de :whistle:

Dessuten er ikke dette det eneste møtet og det kommer sikkert flere, poenget er imidlertid at ingen får vite hva som foregår her,men de fleste er vel rimelig klar over at det er politisk stratergi som drøftes og nettop her kommer påvirkning/krav inn i bildet .

 

Intet blåøyd med det, men kan lure på om du er blind, eller kun ser det du ønsker å se.

 

Neida jeg er IKKE blind selv om jeg ikke ser det DU ønsker jeg skal se, jeg har alfor mange år på baken til å sette meg ned å tro så godt om pengesterke personer og politikere, de utnytter alle smutthull til å mele sin egen kake .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Vil tro få er så naive at de tror noen gir penger uten å få noe igjen.

Selvsagt får de noe igjen. Du skrev det jo selv:

 

Joda om en er blåøyd nok så tror en vel på dette, Hagen & co støtter de partiene som gir dem mest i form av mindre skatt,bedre avkastning osv. Hadde AP hatt et bedre tilbud til dem enn Høyre så hadde ikke Hagen nølt med å snu.

Bingo! Det de får igjen for pengestøtten er at partier som fører en politikk de er enige i, og som gir dem bedre forhold, får bedre muligheter til å komme til makten.

 

Så her har du helt rett: Hagen gir pengestøtte til de borgerlige partiene fordi deres politikk gjør at næringslivet får bedre vilkår, noe som selvsagt også gjør at velstanden øker og det blir flere arbeidsplasser.

 

I motsetning til LO så blander ikke Hagen seg inn i selve politikken. Han gir penger til partier han er enig med basert på partiprogrammet. LO, derimot, kjøper seg politisk makt i AP og får diktere APs politikk.

Lenke til kommentar
I motsetning til LO så blander ikke Hagen seg inn i selve politikken. Han gir penger til partier han er enig med basert på partiprogrammet. LO, derimot, kjøper seg politisk makt i AP og får diktere APs politikk.

 

Her er akkurat det jeg ler mest av, nemmelig at når det gjelder AP/LO så er pengestøtten for å kjøpe seg makt,menst når det skjer på andre siden så er det bare pengestøte :D

LO har ikke kjøpt seg makt og deres pengestøtte hadde ingen betingelser om at de da måtte in i partiet,dette er noe AP har valgt og gjøre uavhengig av dette og er ganske så naturlig. AP/LO har tross alt hatt et nært sammarbeid de siste hundre år og om dette skulle vere så skadelig som dere vil frem til så er det jorart det ikke hadde merktes tidligere, tvert om så har det tette sammarbeidet heller gagnet landet og er vel en av hovedårsakene til at den vanlige arbeider i Norge har såpass bra rettigheter som de har . Nettop takket vere LO.

Lenke til kommentar
Snekker'n, det er ikke noe å le av ;) Om jeg husker rett, så har vel Gerd-Liv en fortid fra KUL :p

 

Jeg tar ikke dette for god fisk, men det er god lesning, og et snev av sannhet finnes nok: http://www.liberaleren.no/arkiv/000195.php

Joda det er vel mange som har div politiske oppfatninger i sin fortid,det er da en viss forskjell på det og å kalle det et GUFS FRA DEN KALDE KRIGEN :whistle:

 

Gerd-Liv Valla er leder for LO, landets største organisasjon for organiserte lønnsmottagere. Hun har vært justisminister, og statssekretær for Gro Harlem Brundtland da denne var statsminister. Men Valla har også en mørkere fortid (om mulig)

Dette sitatet sier vel det meste om innlegget du vinkler til.

Altså en mørkere fremtid enn å vere justisminister i ap om MULIG :cry:

Seriøsiteten til den skribenten stopper allerede der :thumbdown::thumbdown:

Lenke til kommentar
Torsten Dahle mener imidlertid at alliansen LO/Ap er uheldig på noen områder.

 

– Det er viktig at LO utnytter de politiske kanaler og kontakter med de politiske partiene for å få gjennomslag for sine krav. Men når LOs ledelse veves sammen med Arbeiderpartiet så er det prinsipielt og konkret uheldig. Vi så det i pensjonssaken hvor trykket fra Ap var stort. Jeg synes det var ugreit at LO-leder Gerd-Liv Valla i egenskap av å sitte i Arbeiderpartiets program komité framla bestemte standpunkter i pensjonsdebatten før forbundene og LO-kongressen hadde konkludert, sier Dahle, men understreker at han her uttaler seg i egenskap av LO-medlem. Som høyskolelektor ved Høyskolen i Bergen er Norsk Tjenestemannslag Torsten Dahles forbund gjennom mange år.

Vel talt.

 

http://www.frifagbevegelse.no/stortingsval...icle1726291.ece

Lenke til kommentar
LO består av mange medlemmer. Og mange av disse igjen stemmer ikke AP (SV støtter de vel og nå?). Jeg som LOmedlem er ikke interessert i at min penger går til de partiene. Hva enkeltpersoner som Stein Erik Hagen gjør er nå helt opp til de.

Vel jeg synest ikke noe av det er greit, jeg mener at både LO,NHO og bedriftseiere bør holde fingrene av fatet.

For er det greit at bedriftsledelsen gir penger og påvirker i det skjulte så må vi akseptere at LO gjør dette i fullt dagslys .

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...