Gå til innhold

Hva kan skrape av prisen på denne?


Anbefalte innlegg

Handleliste

 

Her er forslaget. Hva er det som kan gjøre denne billigere?

 

Skal bygge for en kompis som sier han skal bare bruke den til internet (http), musikk og mailsending etc.

 

Er prinsipielt imot å bygge en maskin som er noe særlig svakere enn dette pr dags dato, men hvis noen har mer kjennskap til andre systemer (cpu/sokkel/chipset) som er billige og funker til nevnte bruk - så er jeg takknemlig for tips.

 

mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar oppdraget.

Ha i bakhodet at for å få en billig PC; bør man ikke bestille fra mange webshops, så jeg holder meg til èn.

 

MPX.no:

 

MSI K8N NEO4-F på MPX til 798,-

 

AMD Athlon 64 3000+ ''venice'' 1279,-

 

Club3d 6600GT 1295,-

 

Hitachi Deskstar 7K250 250 GB S-ATA2 939,-

 

X-Gear Z PreMod kabinett SORT 400w 495,-

 

BenQ DW1640 PRO 16X DVD±RW Dual SORT 365,-

 

2x Veritech 512mb 400mhz CAS2,5 720,-

 

BenQ FP71G 17" 1990,-

 

Logitech Cordless Desktop LX 300 399,-

 

Total sum= 8280 + frakt

 

Anbefaler også Zalman Chipset Kjøler til 61,- hvis du er sensitiv for støy.

Skrapte så mye jeg kunne at det skulle gå for mye ut over ytelsen (les ingenting). Du kan selfølgelig gå opp på skjerm, men skjerm er ikke mitt teritorium.

 

Kan også tilføye at jeg har erfaring med bygging med samtlige deler, untatt hovedkort (men duger bra etter anmeldelser bla. hw.no).

 

Lykke til!

Edit: glemte mus og tastatur. Foreslår et jeg har selv, funker knall.

Endret av Deuz
Lenke til kommentar
Hvis maskinen kun skal brukes til web, musikk og e-post, så holder det i massevis med en Sempron-prosessor, 512 MB, og et MYE rimeligere grafikkort.

For bare de oppgavene får du en helt fin maskin til under 5000,-.

Tsja, riktig det. Spesielt skjermkort er jo helt ubrukelig dersom han ikke har til hennsikt å starte opp en eneste 3D-applikasjon.

 

Men på den andre siden, om han faktisk spiller noe i ny og ne, så er det kortet veldig mye for pengene. Det er snakk om hva som er behov for. Surfing merker du ikek forskjell på om du bruker entegrert grafikk en gang...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

på tross av hva jeg sier påstår denne karen hardnakket at han ikke kommer til å spille noe (hvordan kan man si noe sånt..)

 

Så har dere noen forslag til et bra hovedkort med integrert gfx som er s939 (er ikke det sokkelen for athlon 64xp 3000+?) edit: og som man kan kjøre dualchan ddr400 på.

 

Evt hva er det billigste fungerende nvidiakortet til pciex?

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
Tar oppdraget.

Ha i bakhodet at for å få en billig PC; bør man ikke bestille fra mange webshops, så jeg holder meg til èn.

Helt uenig, hvis du bruker litt tid i prisguiden så finner du vanligvis at du kan spare inn en del på å spre det litt. Kjøp selsvsagt ikke en komponent hos hver forhandler, men en to eller tre leverandører vil sikkert lønne seg.

 

Spredte siste pcen min over tre butikker og sparte 2850 kroner fremfor å bestille alt hos billigste totalleverandør.

 

Men dette variere selvsagt MYE fra oppsett til oppsett!

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar
Tar oppdraget.

Ha i bakhodet at for å få en billig PC; bør man ikke bestille fra mange webshops, så jeg holder meg til èn.

 

MPX.no:

MSI K8N NEO4-F på MPX til 800,-

AMD Athlon 64 3000+ ''venice'' 1280,-

Club3d 6600GT 1300,-

Hitachi Deskstar 7K250 250 GB S-ATA2 950,-

X-Gear Z PreMod kabinett SORT 400w 500,-

BenQ DW1640 PRO 16X DVD±RW Dual SORT 370,-

2x Veritech 512mb 400mhz CAS2,5 720,-

BenQ FP71G 17" 2000,-

Logitech Cordless Desktop LX 300 400,-

Total sum= 8280 + frakt

 

Anbefaler også Zalman Chipset Kjøler til 61,- hvis du er sensitiv for støy.

Skrapte så mye jeg kunne at det skulle gå for mye ut over ytelsen (les ingenting). Du kan selfølgelig gå opp på skjerm, men skjerm er ikke mitt teritorium.

 

Kan også tilføye at jeg har erfaring med bygging med samtlige deler, untatt hovedkort (men duger bra etter anmeldelser bla. hw.no).

 

Lykke til!

Edit: glemte mus og tastatur. Foreslår et jeg har selv, funker knall.

Greit oppsett det der, men hvorfor i all verden har du foreslått et grafikkort til 1300 kr når han ikke skal spille?

Og tastatur og mus til totalt 200 kr fungerer også utmerket.

 

Med billigere skjermkort og tastatur/mus kommer det muligens på 7000,-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

får det vel neppe noe billigere med å kjøpe integrert gfx, og ulempene er langt større så styr unna den løsningen.

 

Men skal du virkelig skrape av så vil han helt sikkert kunne klare seg med 512 mb ram av billigste merke.

 

Og hvorfor ikke et rimelig socket 754 korthovedkort og f. eks en Sempronprossessor. Ikke akkurat noe jeg ville hatt selv, men om han virkelig skal bruke den til det han sier så er det mer enn godt nok.

 

Hvis du gjør dette sparer du:

 

Prosessor: 1290 - 500 = 700

Hovedkort: 850 - 446 = 400

Ram : 900 -350 = 550

 

Og vips har du spart 1650 og kompisen din har en maskin han er fornøyd med.

 

EDIT: Kanskje litt gjerrig med 512mb ram, men det klarer seg...

Lenke til kommentar
Handleliste

 

Her er forslaget. Hva er det som kan gjøre denne billigere?

 

Skal bygge for en kompis som sier han skal bare bruke den til internet (http), musikk og mailsending etc.

 

Er prinsipielt imot å bygge en maskin som er noe særlig svakere enn dette pr dags dato, men hvis noen har mer kjennskap til andre systemer (cpu/sokkel/chipset) som er billige og funker til nevnte bruk - så er jeg takknemlig for tips.

 

mvh

Har du kjøler til prosessoren fra før?

 

Hvis ikke, vær oppmerksom på at det er en bulk utgave av Venice'en du har i oppsettet ditt. Med andre ord uten kjøler.

Lenke til kommentar
Og hvorfor ikke et rimelig socket 754 korthovedkort og f. eks en Sempronprossessor. Ikke akkurat noe jeg ville hatt selv, men om han virkelig skal bruke den til det han sier så er det mer enn godt nok.

Hvis Sempron er alternativet, gå for en 64-bits versjon. Enten 2600+ med 128kB cache eller 2800+ med 256kB cache.

 

Sempron holder etter min mening mer enn nok for det behovet kameraten din har.

 

Ps:

 

Sempron 2600+ 64-bit er ingen prosessor og kimse av :thumbup:

Endret av Pingo68
Lenke til kommentar

jeg har testa en maskin med sempron og den var skikkelig lam i xp. Riktignok hadde den bare 256 single chan ram, men det var frustrerende som fy å t.d. bruke mange programmer samtidig.

 

Jeg tenker på situasjoner der man ønsker å ha flere explorervinduer åpne samtidig, da er det ikke spesielt ønsket å måtte vente i evigheter.

 

Derfor mener jeg bestemt at han bør helst ha enten 3000+ eller P4 3GHz. Og fortrinssvis 1024 ram. Så får man heller gå på akkord mht skjermkort.

Lenke til kommentar
jeg har testa en maskin med sempron og den var skikkelig lam i xp. Riktignok hadde den bare 256 single chan ram, men det var frustrerende som fy å t.d. bruke mange programmer samtidig.

 

Jeg tenker på situasjoner der man ønsker å ha flere explorervinduer åpne samtidig, da er det ikke spesielt ønsket å måtte vente i evigheter.

 

Derfor mener jeg bestemt at han bør helst ha enten 3000+ eller P4 3GHz. Og fortrinssvis 1024 ram. Så får man heller gå på akkord mht skjermkort.

He, he.

 

For min egen del hadde jeg selv en Sempron 2600+. Og kan ikke si at jeg har merket noe til de "problemene" du har opplevd med en Sempron.

 

Har mine mistanker om at det var alt annet enn prosessoren som var problemet, men men ....

 

Ps: Husk kjøler om du kjøper bulk versjon av Venice hos Shg.no.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...