Gå til innhold

Intel Extreme Edition 840 vs AMD X2 4800+


myhken

Anbefalte innlegg

Håper vi kan få en seriøs tråd rundt ett aktuelt tema.

 

Bakgrunn: Før jeg gikk til innkjøp av min nye pc, leste jeg en god del tester både her i Norge og i utlandet rundt Intel Extreme Edition 840. Det så ikke så bra ut for å si det slik, AMD X2 4800+ var bedre på de fleste områder. Og spessielt på spill.

 

Men sta som jeg er, gikk jeg likevel bort å kjøpte meg en Intel maskin, som jeg nå endelig har fått muligheten til å teste.

Meningen fra dag en har vært å IKKE overklokke selve CPU, men kun å få bra timings på minnet. Brukte derfor litt ekstra på Corsair TWINX1024 8000UL brikker.

 

Hovedoppsettet mitt er da:

Intel Extreme Edition 840 - 3,2 Ghz dual core

Asus P5WD2 i955x hovedkort

1 GB Corsair TWINX1024 8000UL

Gigabyte 7800GTX

 

Nå har jeg kjørt en rekke tester med PCMArk05 og 3DMark05. Med de resultatene jeg nå har fått, spessielt i PcMark05, føler jeg at Intel faktisk kan ligge foran AMD X2 4800+

 

 

Her er to PcMark05 resultater en på min pc og en på AMD X2 4800+

 

Intel (6182)

http://service.futuremark.com/compare?pcm05=86492

AMD (6129)

http://service.futuremark.com/compare?pcm05=58177

 

AMD pc'en er overklokket, det er ikke min Intel.

Jeg har endre timings på minnet til: DDR2-800 timings: 4-3-3-6-(3)

 

Når det gjelder 3DMark05 får jeg lavere resultater enn andre ser jeg.

 

Jeg får maks 7282 i 3DMark05

http://service.futuremark.com/compare?3dm05=1176320

 

Her regner jeg med at det ikke er så vanskelig å slå meg.

 

Men likevel, disse testene viser jo at Intel Extreme Edition ikke er så dårlig som alle skal ha det til. De første testene viste vel noe annet, men det kan være at nye versjoner av CPU, minne eller Hovedkort, og eventuelt BIOS oppdateringer har gjort Intel systemet raskere enn før.

Det er greit å vite for de som er ute etter å kjøpe ett slikt system, men som ut i fra de tidlige testene og påfølgende kommentarer i diverse forum, blir rådet til å holde seg unna Intel Extreme Edition 840.

 

Håper på en sakelig diskusjon, og at personer med begge systemer kan snakke om egen erfaringer om sitt eget system, og ikke at kameraten til kameraten til venninna på Toten :D har noe som ikke funker så bra. Da blir det en mer ryddig diskusjon. :thumbup:

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Kan du for ordens skyld ta en "god gammel" PCMark04?

(PCMark05 har en del tester av disk subsystem som er noe irrelevant mht. å teste CPU., det gjelder forsåvidt også tester av "graphical subsystem").

Ellers vil jeg si at det er ett interessant tema.

Pt. har jeg/tar jeg meg ikke råd til en X2.. Får "slite" med den 830D'n/i945p som jeg har.

Mens jeg venter på bedre likviditet :) nøyer jeg meg med en Venice 3000+.. som skal klokkes så langt det går i "demo/brukt-s939-system-som-skal-få-x2-en-gang". :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
I PcMArk04 fikk jeg bare 5861 poeng

 

http://service.futuremark.com/compare?pcm04=3063858

 

Finner ingen tråd på PcMark04, men hvordan er det resultatet? Lavt?

Mye lavere enn i PcMark05 i alle fall. :thumbdown:

Uforståelig.. ved første øyekast..

Sammenlikn med PCMark04-score i siggen min.. Selv om jeg har klokket min 830D til 3.6GHz så burde jeg ikke få så mye bedre score..

Lenke til kommentar

Slenger meg på TL1000 der, det var for lavt i PCMark04 ja. Her er min score med drittminne og D830 3.6GHz med 6600GT: http://service.futuremark.com/compare?pcm04=3053183

Har ganske jevnt like resultater som TL1000, bortsett fra på Graphics Memory testen og Virus Scanning. Men sammenlignet med deg mykhen, jeg har høyere score på ALT, inkludert graphics memory og Physics/3D! Du må nok kjøre den litt flere ganger ja, med 7800GTX burde du score langt høyere. Feks hadde jeg 6358 poeng med 6200 TurboCache (økte til 7192 med 6600GT)

 

Men lekker score der i PCMark05 da, ingen tvil om at EE840 er en kraftig sak. Selv uten overklokking knuser du meg på Multithread3-testen, HT på dualcore ekke dumt! Min score: http://service.futuremark.com/compare?pcm05=73090

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Men jeg har noen spørsmål anngående Pentium D..

 

Hvordan ligger den ann med bruk av strøm og utvikling av varme? Sammen lignes med en Prescott kjerne?

På "full pupp" så er det omtrent samme forbruk/varmeutvikling.. ihverfall ifølge mine noe enkle tester med "Classe" strømmåler (ca. 280w m/X850Pro *samt* [email protected]).

Ved idle så varierer det iht. funksjonalitet i CPU for "down-throttle".. "normal" idle så er effektforbruk iht. ovennenvte "primitive" test ca. 100w.

Dette er samme tall jeg har observert for mitt "vanlige" Prescott-system (P4E [email protected]) *og* "hör og häpna" alle AMD-fans... også samme tall for effekt/varme som jeg har i mitt klokkede S754-system (Clawhammer [email protected]=4000+).

Vel.. nå var jeg kanskje litt "slem".. max. effekt-forbruk på S754-systemet er ca. 270watt ... dette med ett klokket 6600GT (Nvidia-kort bruker en del mer effekt enn ATI-kort).

Lenke til kommentar
Men jeg har noen spørsmål anngående Pentium D..

 

Hvordan ligger den ann med bruk av strøm og utvikling av varme? Sammen lignes med en Prescott kjerne?

På "full pupp" så er det omtrent samme forbruk/varmeutvikling.. ihverfall ifølge mine noe enkle tester med "Classe" strømmåler (ca. 280w m/X850Pro *samt* [email protected]).

Ved idle så varierer det iht. funksjonalitet i CPU for "down-throttle".. "normal" idle så er effektforbruk iht. ovennenvte "primitive" test ca. 100w.

Dette er samme tall jeg har observert for mitt "vanlige" Prescott-system (P4E [email protected]) *og* "hör og häpna" alle AMD-fans... også samme tall for effekt/varme som jeg har i mitt klokkede S754-system (Clawhammer [email protected]=4000+).

Vel.. nå var jeg kanskje litt "slem".. max. effekt-forbruk på S754-systemet er ca. 270watt ... dette med ett klokket 6600GT (Nvidia-kort bruker en del mer effekt enn ATI-kort).

Takker for svar! Kan ikke si det at jeg har noe problem med varme nå, har en prescott 3.2 @ 4.0 men er vannkjølt. Har en temp på rundt 30 idle, og 40/43 i LOAD.

Lenke til kommentar
En stund til du har min CPU temp, som ligger på ca 90-92 grader ved full load, og 60-70 grader idle.... :cry:  :cry:  :cry:

 

Men pc'en yter som den skal den..... :thumbup:

Hvordan i hellsikke får du til det!??

Ja la meg se.....slår på pc'en, spiller litt....ja og så vips så er temperaturen der.... :D

 

Har tre kabinett vifter + en Zalman 7700cu kjøler på CPU...så skulle være nok kjøling, men likevel.....

Netshop har gitt meg beskjed om at jeg kan sjekke cpu vifte for å se om den sitter skikkelig på CPU, så det skal jeg gjøre....

 

Men varmt blir det ja, så fremt hovedkortet rapporterer riktig temperatur, noe jeg regner med.

Lenke til kommentar

Det var heite saker myhken, har du aktivert EIST og C1E?

Hvis de tempene stemmer noenlunde har du antaglig problem med throttling, det kunne forklare scoren din i PCMark04 men da skulle du hatt mye lavere score i PCMark05... Merkelige greier.

 

Håper du poster igjen med nye resultater i 04 hvis det endrer seg.

Lenke til kommentar
Det var heite saker myhken, har du aktivert EIST og C1E?

Hvis de tempene stemmer noenlunde har du antaglig problem med throttling, det kunne forklare scoren din i PCMark04 men da skulle du hatt mye lavere score i PCMark05... Merkelige greier.

 

Håper du poster igjen med nye resultater i 04 hvis det endrer seg.

Kommer nok til å sende pc'en tilbake for en sjekk ja....ikke brukt 32k for å en stekeovn og en pc med lav ytelse.

Faktisk så har poengsummen blitt redusert noe (ca 30-50 poeng ) i PcMark05 også, men har jo installert en del programmer på pc'en¨i mellom tiden.

 

Tror ikke jeg skal teste så mye mer, før jeg får den tilbake eventuelt. Først får jeg høre hva netshop sier.... :cry::cry::cry:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det var heite saker myhken, har du aktivert EIST og C1E?

Hvis de tempene stemmer noenlunde har du antaglig problem med throttling, det kunne forklare scoren din i PCMark04 men da skulle du hatt mye lavere score i PCMark05... Merkelige greier.

 

Håper du poster igjen med nye resultater i 04 hvis det endrer seg.

Jeg begynner å mistenke PCMark05 som noe "bugget"..

Med de temperaturene som Mykhen2 rapporterer (dersom de er reelle) så vil CPU'n definitivt "throttle" *kraftig* ned..

Det vil forklare de elendige resultatene i PCMark04.

Med en korrekt montert Zalman skal full load ikke gå mye over 70 grader..

Selv de testene jeg gjorde med min [email protected] og en TT Silent 775 fikk ikke temp opp i mye over 70 grader (over 10 grader lavere mend TT Big Thyphoon).

Lenke til kommentar

Det kan delvis forklare resultatet i 04, men hvorfor så lavt på Graphics Memory og 3D-Physics da? Slenger inn et bilde av detalj-resultat i 04 her, min 830 @3.6 i lys grå og myhkens 840 i mørk. På de 6 første multitasking-testene er det mye som tyder på throttling, på de tre neste (som er singlethread) stemmer det bra, som forventet da man ikke kan regne med throttling på singlethreading, og på de to neste er det bare delvis bruk va begge kjerner, stemmer bra det å. Men så de to siste, her burde ikke CPU throttle så hvorfor blir det dårligere med myhkens 7800GTX enn mitt 6600GT?

post-222-1125785772_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...