Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fjerning av rust fra hjulbuen


Golky

Anbefalte innlegg

Hei! Skal fjerne en del rust fra hjulbuen på bilen min, men så lurer jeg på noen ting. Det ene er om jeg kan bruke en sånn co tech (billig versjon av dremel) til å pusse vekk rusta med eller er den for svak? Kanskje ikke så lurt å bruke ikke vet jeg... derfor jeg spør. Det andre er hvordan bits (hvis jeg kan kalle det det?) bør jeg bruke? Er en god del rust som skal vekk. Eller er det sånn at jeg må bruke våtslipepapir og må man bruke vann når man pusser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis det er mye rust så hadde jeg skifta hele bua.. det er litt dyrt men, jeg betalte 6k for 2 nye buer med arbeid.. for hvis det er mye rust så kommer det helt sikkert il å komme tilbake hvis du pusser det vekk.. dessuten så er det sikkert gjennomrusta

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar

Så lenge du pussser all rusten vekk, legger på rustbeskytelse venter et par dager til det tørker og lakerer om skal det hold ei masse vis. Jeg selv brukkte vanlig borremaskin (uten borr da) og brukte noen slipekuler som fatter`n hadde, kan sikkert knipse et bilde av disse hvis ønskeligt, slik at du vet hva jeg snakker om.

Endret av Wooho
Lenke til kommentar

Jeg har tidligere brukt stålbørste til vinkelsliper.

Den tar alt unntatt metallet.

Når dy er helt nede på brunt metall så sliper du over en siste gang med lamellskive, også beregnet for vinkelsliper.

Nå har du en rustfri overflate å behandle og gjør du dette innendørs blir det ikke å ruste igjen med god grunning, sparkel og lakk.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Kan også anbefale å ta en vinkelsliper og kutte delene som er rustet.

Så tar du en bit glassfiber og legger over. Gjorde dette på min 440 som hadde gjennomrustede hjulbuer, så helt for jævli ut.

Resultatet ble meget bra etterpå.

 

Edit: Dette anbefales om du har hjulbuer som er helt bort rustet.. mao. store flak som er rustet bort. Men er det bare overflate rust så pusser du det bare å lakker..

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...