Gå til innhold

Creative: PCIe egner seg dårlig


Anbefalte innlegg

Ser ikkje det store problemet i det Creative gjer PR-messig. Eg for min del tolkar det som at dei har problem (om det så ikkje er ordrett slik det står i denne artikkelen) og at dei held på å arbeide med det. Å fabulere om lanseringsdato på produktet som kjem etter X-Fi er meiningslaust, då X-Fi ikkje vil vere kortet med PCIe. X-Fi er tross alt heilt nytt, og det er vel det dei bør halde fokus på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Creative er kjent for å være et useriøst selskap som bruker jug som vanlig markedsføring.

De pynter på sannheten rundt sine produkter. Det er helt vanlig og noe de har gjort helt siden det første soundblaster kortet.

 

En vanlig ting de har "vært noe utydelige på" i det siste er hvor bra sampling de støtter.

De sier en ting, men leverer noe annet.

 

Creative har tjent seg rike på det samme som Microsoft: Dårlige kjøpere som ikke vet hva de skal se etter.

 

Men samtidig skal Creative ha for at de ikke lager bare drit lenger. Også deres produkter har blitt bedre med årene. Konkurentene er ikke så ekstremt mye bedre som de var før. Et eksempel på en gammel konkurent som var mye bedre er f.eks. Gravis Ultrasound. :-) Men det er noen år siden nå.

 

-martin

Lenke til kommentar
Det er vel en liten mulighet for at dette er siste serien med rene lydkort fra creative... Leste i forrige uke at Nvidia og Ati i løpet av 2006 kommer til å lansere grafikkort med HDMI (sender lyd og bilde) kontakter isteden for DVI(bare bilde). Muliheten for at vi da ser integrerte kort som tar seg av lyd og bilde er vel absolutt tilstede.

Selv om de skulle montere på en HDMI kontakt, så må den ikke brukes til lyd også. Regner med at det er snakk om grafikk kort som er spesielt beregnet på HTPC, hvor flere og flere tar i bruk HDMI.

 

Jeg regner også med at de færreste som i dag bruker en HDMI kablen, bruker den til overføring av lyd. De bruker gjerne HDMI til bilde, og en annen kabel til lyd. Noe som kommer ann på hvilke produsent de bruker.

Lenke til kommentar

Hvis det er så fryktelig enkelt (som det virke som at noen her liker å tro) å få lydkort til å funke på pci-e, hvorfor er det ikke kommet noenting da? ingen high end løsninger (f.eks. RME, M-audio etc)? Digidesign/pro tools? Man skulle jo tro at det krydde av kompetente ingeniører i bransjen? Og det er jo om å gjøre å få presset mest mulig inn og utganger med høyest mulig kvalitet (192k 32bit float?) for noen produsenter.

 

Creative har vel også bevist at de kan det de driver med de og (bortsett fra drivere og installere i might add)? Det er jo ikke helt uten grunn at de er markedsledere på sitt felt? (Det er ikke akkurat monopol i den bransjen)..

 

Jeg tror nok at det er noe i det de sier (selv om det var fryktelig dårlig formulert).

Men at løsningen kommer tror jeg nok, men å kalle de inkompetente blir vel å dra det litt langt..

Lenke til kommentar
Kanskje Creative mener at integrerte lydkort på hovedkortet er veien å gå? :D

 

Da slipper en jo å bekymre seg for PCIe bussen!

Gjør det nå egentlig det? Hvilken buss er det som brukes på hovedkortet mellom brikkesettet og lydkretsene? Jo, det er vel PCI i dag, noe som fort kan bli 1xPCIe etter hvert som PCI dør ut over de neste 5(?) årene.

Lenke til kommentar

Creative sa noe lignende da PCI-bussen kom også, men likevel klarte de å få sine lydkort over fra ISA til PCI etterhvert selv om det fortsatt var en del problemer med DMA og drivere. Creative sine første PCI-kort bar preg av å ha en ISA-til-PCI bro, altså ikke noen god teknisk løsning. Det skulle derfor ikke forundre meg om de for tiden jobber med en tilsvarende PCI-til-PCIe bro, men altså har problemer med å få det til å fungere skikkelig (rester fra ISA-bussen o.l.) noe som burde si det meste om kompetansen i selskapet mhp. nye buss-teknologier :thumbdown:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Det ryktes at Creative begynte å jobbe på X-Fi for 5 år siden - altså før PCI-e var aktuelt å ta hensyn til i designet. Den lange utvilingstiden betyr nok at vi får se X-Fi chipen en god stund framover - dog muligens med en PCI-e bro direkte på brikken. Diskusjonen om større "latency" dreier seg nok kun om treghet i Creative's produktutvikling ;)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Jeg tror også hele greia er en tynn unnskyldning fra Creative, med noen kvasi-argumenter som får en viss del av leserene til å tro på unnskyldningen.

:thumbup:

eller leserne som er kvasi-lure og tror de vet best... ;)

Skal aldri se bort fra det. Det er faktisk min første antagelse når jeg leser en artikkel på nettet at forfatteren og de som kommenterer ikke nødvendigvis har forstått kilden sin. Som regel er det riktig for minst en av gruppene. Her er imidlertid kilden:

    As far as PCI Express (PCIe) is concerned, which is the next bus, what we found is that the performance of PCIe is truly bad for audio. We are seeing four times degradation on the bus for audio.

 

    PCIe is designed for graphics and high data transfer, but audio sends very small packets and the overhead can be very big! Moving the data across PCIe is much, much higher than PCI. So what we have to do is go back to the drawing board and work on the transport part of the chip and re-design it to add more silicon to overcome some of the problems we had with PCIe. So for us to come up with a PCIe solution is going to take a while because we have to overcome the problems we're facing with that bus.

 

Basert på denne elendige teksten er det vel best å konkludere med at Creative må redesigne kommunikasjonsmetoden sin noe før den passer med PCIe bussens QoS. Bortsett fra det så kan vi også konkludere at PR-avdelingen også må revurdere sin kommunikasjon for å tilpasses engelsk syntaks:

 

"We are seeing four times degradation on the bus for audio." Jahasierdudet?

 

"Moving the data across PCIe is much, much higher than PCI." jau... en kraftigere pumpe vil sikkert få lyden over kneika.

 

Ting tar tid og Creative har en del å lære.

4770176[/snapback]

 

Er du sikker på at dette er et ordrett sitat fra PR-folka til Creative og ikke slurvete skrevet av en trøtt journalist? :p

 

Jeg er for øvrig enig at det er rart med alt latency-skvalderet her inne. Det står ingenting om latency i sitatet så fremt mine engelskkunnskaper holder mål. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...