Gå til innhold

Utdanning som Mikroelektronikkingeniør!


Lanka

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt nå ( Nærmere bestemt hele livet ) på hva jeg skal bli. Det er vel ingenting som har kapret mitt hjerte i den forstand at jeg vil jobbe med det resten av livet. Jeg går VK2, altså siste året på VGS og da er vel også tiden inne for å tenke på noe man skal bli. Men jeg har nå tenkt litt og kommet fram til at jeg vil jobbe med noe innenfor teknologi eller noe.. Bare noe jeg går etter.

 

Og da har jeg hørt mikroelektronikk. Det høres ganske morsomt ut. Å fikse og trikse med mikroelektronikk høres det ut som. =P Men da er det jo mulig jeg tar feil og bare syns navnet er kult. Jeg har sugne rådgivere som ikke har tid til å veksle 2 ord med deg før de må videre. Så noen som vet hva det betyr? Og også si hvilken utdanning dere tok? Og evt hva som er morsomt å jobbe med hvis man liker data i moderate doser ;) Ikke overklokking og div.. ;) En normal hw-bruker med andre ord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke det en integrert del av elektronikk-studiet? Da snakker vi iallefall masse avansert fysikk og matematikk. :)

Det er nok mest matte. Fysikken gjelder helst analog elektronikk, og man lærer den først og fremst for å forstå hvordan kretsene virker. Digital design dreier seg mer om informasjonsbehandling, selv om digital signalbehandlig krever noen fysikkunnskaper.

Og da har jeg hørt mikroelektronikk. Det høres ganske morsomt ut. Å fikse og trikse med mikroelektronikk høres det ut som.
Man trikser nok ikke så mye lengre. Enten designer man integrerte kretser, skriver programvare for dem, eller designer systemer hvor de brukes. Men det er likefullt en spennende jobb.
Lenke til kommentar
Så noen som vet hva det betyr? Og også si hvilken utdanning dere tok? Og evt hva som er morsomt å jobbe med hvis man liker data i moderate doser ;) Ikke overklokking og div.. ;) En normal hw-bruker med andre ord.

Her får du sikket svar på mange av dine spørsmål.

 

5-års profesjons studiet:

http://www.uio.no/studier/program/inf-prof...NFPS_MIKRO.html

 

3-årig bachelor:

http://www.uio.no/studier/program/eld/presentasjon/

 

2-årig master:

http://www.uio.no/studier/program/eld-master/presentasjon/

 

Du kan jo lese selv hva som kreves og hvilke fag som inngår i studiet. Har ikke selv tatt disse programmene, men har tatt noen av fagene på masternivå. Det kreves at du har relativt god mattekunnskap.

Lenke til kommentar

Sitter faktisk på UiO akkurat nå og har INF1000...har gått denne linja i snaue 3 uker, og førsteinntrykket er at det er jævlig mye å gjøre. Av tre emner er to matteorienterte, MAT1100 (Kalkulus) og MAT-INF1000 (Modellering og kalkulasjon (tror jeg)), + et dataorientert INF1000 (Grunnkurs i Java-programmering). Neste semester begynner fysikken, mens programmeringa og matte fortsetter.

 

Vi er litt under 20 gutter på ELDAT, og ingen jenter :(.

 

Liker du matte, så talker du dette. Jeg synes det begynner å bli *litt* for mye arbeid, vet ikke helt hva jeg gjør videre, vi får se... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...