Gå til innhold

Hvordan lage/slette partisjoner... Nytt problem!


Anbefalte innlegg

jeg er igang med den gamle søppelbærbare pc'en min igjen.

denne gangen er den enda værre enn før. nå vil den nemmelig ikke installere noe som helst. står at den ikke finner noen disker. så jeg tenkte jeg skulle slette alle partisjonene mine, og lage nye. men siden denne pc'en da ikke har windows, må jeg gjøre det i dos, for så å prøve å installere windows på nytt.

 

noen som vet om et program som jeg kan klinke inn på en diskett og lage/slette partisjoner, hvor jeg så kan installere windows på?

 

 

Denne gjelder nå:

ps: hvilke filer trenger jeg for å havne rett inn i dos? begynner å bli veldig lei av "ugylding systemdisk... osv" meldingen når jeg skrur på pc'en. hadde vært fint å kunne få pc'en til å gå rett inn i windows, eller msDOS isteden for å sende den meldingen.

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

grunnen til at jeg må gjøre dette er at det er en gammel pc fra starten av 90tallet det er snakk om. bærbar. sliter med å få installert windows på nytt på den, og trenger å partisjonere hdd'en for å få gjort det.

 

finnes det ikke noe eget program? har prøvd å gjøre dette med win95 bootdisken, men det fungerer veldig dårlig!

Lenke til kommentar

har sett på alle diskene.

har også brukt fdisk, men etter at jeg fjernet alle partisjoene med den, vil ikke pc'en bruke hdd'en lenger. får feilmeldingen "Invalid media type reading drive C" jeg har ikke fjerneste anelse hva det betyr, eller hva jeg kan gjøre med det. så jeg tenkte jeg skulle prøve å lage partisjonene med et annet program, fordi eneste jeg kunne skjønne av den medlingen måtte være at hdd'en ikke er riktig pasjonert, eller tilsvarende.

 

er det helt feil? hva kan jeg gjøre med det?

 

edit:

den feilmeldingen kommer uansett, hva jeg prøver å gjøre på c "disken"

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar
har sett på alle diskene.

har også brukt fdisk, men etter at jeg fjernet alle partisjoene med den, vil ikke pc'en bruke hdd'en lenger. får feilmeldingen "Invalid media type reading drive C" jeg har ikke fjerneste anelse hva det betyr, eller hva jeg kan gjøre med det. så jeg tenkte jeg skulle prøve å lage partisjonene med et annet program, fordi eneste jeg kunne skjønne av den medlingen måtte være at hdd'en ikke er riktig pasjonert, eller tilsvarende.

 

er det helt feil? hva kan jeg gjøre med det?

 

edit:

den feilmeldingen kommer uansett, hva jeg prøver å gjøre på c "disken"

Du må opprette en ny(e) partisjon og formatere de(n) før du kan gå videre...

Lenke til kommentar
Du må opprette en ny(e) partisjon og formatere de(n) før du kan gå videre...

hvordan formaterer jeg de da? det er ikke noe format partisision i fdisk?

of format c:\ fungerer ikke av en eller annen rar grunn.

Du har altså fjernet partisjonene med fdisk, har du husket å fjerne den utvidede partisjonen og ?

jeg har slettet alle partisjonene på pc'en. når jeg skal lage ny med fdisk kan jeg velge mellom å lage en "Primary DOS partition" "Extended DOS partition" eller "Logical DOS Drive in the Extended DOS partition"

 

edit:

jeg får installert windows nå.

men jeg får fortsatt den systemdisk meldingen, i steden for at pc'en går rett inn i Windows 3.11

noen som vet hvordan jeg kan få den til å gå rett inn i win3.11 og ikke innom DOS først

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...