Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte stereo i Toyota Yaris


svas

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått meg en brukt Toyota Yaris (Yaris Liena '99-modell). I denne er det stereoanlegg med radio og cd-spiller. Jeg har imidlitidig et eldre Alpine-anlegg med CD-veksler og fjernkontroll som jeg gjerne vil bruke. Noen som vet om det er mulig å montere dette inn i tillegg? Vurderer også ekstra høytalere i bakdørene. Noen som vet hva det vil koste?

 

Takker for alle tips/idéer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal du bytte ut den spillern som står orginalt i eller skal du bruke det som er der?

 

vist orginalspillern har cd-skifterstyring så går det nok an å bruke cd-skiftern din, men har du en annen spiller så er det vel bedre å bytte ut den orginale med den du har. koster ingenting vist du gjør det selv.

 

har du de orginale pluggene til den andre spillern er det bare å kjøpe en din/iso kontakt som går mellom de orginale ledningene i bilen og inn i kontakten som du har på alpine-spillern din.

 

dette er sikkert mer til forvirring enn til hjelp, men du kan dra til nærmeste bilstereobutikk og høre med de. de vet sikkert hvordan du skal gjøre det og hva du trenger. tror du trenger bare den din/iso kontakten som koster en liten hundrelapp.

 

høyttalere i bakdørene skal ikke være noe problem. regner med at det er noen der fra før av, vist ikke kan du montere de i hatthylla. du får billige høttalere fra 300kr og oppåver, vist du ikke er alt for opptatt av å spille så øra sprenges :)

 

www.mobilsentrum.no har mye billige høyttalere.

 

lykke til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg ville plassert en spiller i det rommet du har nedenfor cd spilleren, og gått utenom det originale anlegget.

Har vel kassert tanken om å sette inn den gamle spilleren. Takk uansett for tipset. Den nye holder enn så lenge. Får heller se hva fremtiden vil bringe. Har ikke vært på bilstereomarkedet på nesten 10 år og ser nå at det som var meget bra (min spiller) den gang ikke helt kan måle seg med hva man kan få i dag for en rimeligere penge.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Har også en Yaris Verso og går og vurderer å sette inn egen spiller med støtte for MP3/WMA.

 

På et Toyota verksted fikk jeg opplyst en hel del på temaet:

Lomma som her er foreslått som monteringssted for CD-spiller blir brukt til cd-skifteren som finnes som ekstrautstyr.

 

Det finnes ingen standardiserte kontakter for å koble seg inn på antenne + høyttalere i denne bilen, så dette måtte tilpasset manuelt.

 

Noen som har noen tanker om hvordan dette kan gjøres? Er det mulig å koble samme høyttaler til to kilder for eksempel? Har ingen erfaring med slike ting og litt info ville vært flott. Vil også gjerne kunne fortsette å bruke radioen i bilen, da denne er av god kvalitet.

Lenke til kommentar

Ville satt inn en ny spiller i midtkonsollen der, og hatt en forsterker i bagasjen. Høyttalere i hattehylla, og da er det bare å trekke ledningene fra høyttalerene rett ned til forsterkeren.

Når det gjelder gjelder radioen som sitter i bilen fra før, så er det vel ikke noe problem å bruke den utenom .

 

Går fint an å bruke den originale spilleren utenom, men blir kanskje litt tungvint å bruke radioen på den ene spilleren, og forsterker/cd spiller på den andre.

 

Alternativt, monter en ekstra antenne.

 

Hør med en bilstereospesialist, her i Drammen går det en Yaris med en 12 eller 15 toms sub og 6X9" i hattehylla med spiller montert i midtkonsollen.

Lenke til kommentar

Er ikke aktuelt å montere et ekstra sett høyttalere bare fordi man vi ha muligheten til å spille mp3. Det blir litt overkill. Ønsker at kostnadene bare skal være til spilleren + eventuelt minimum av kabler.

 

Toyotas integrerte spiller er ikke utskriftbar og hverken den eller deres CD-skifter tilbyr muligheten for avspilling av MP3.

 

Problemet melder seg også når DAB-radioen nå etter hvert tar over for FM, Toyota har snakket om å tilby en slags overgang for å bruke FM-radioen som en DAB-mottaker, men dette har ikke blitt bekreftet.

 

<off-topi>

Til Wipeout: opplegget med å kunne spille MP3 filer er ganske enkelt: jeg ønsker å utvide det eksisterende lydanlegget i bilen slik at jeg fx kan slippe å ha med 10 CD-er i bilen når jeg skal på langtur.

 

Jeg ønsker ikke at denne ekstra opplevelsen skal koste meg hele bagasjerommet og få det til å se ut som en veltrimmet og stylet Golf.

</off-topic>

 

Kommer til å investere i en ny spiller, muligens med mulighet for avspilling av DAB-radio utover høsten en gang. Kommer garantert til å skru litt på bilen for å se om jeg får den montert der. Dersom noen gale mennesker skulle finne på noe av det samme, gi meg gjerne beskjed om hvordan det gikk, framgangsmåte osv =)

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Ser dette er en eldgammel tråd, men kan jo bruke den da jeg lurer på noe av det samme.

 

Jeg har en toyota yaris verso 2001 model. Har lyst på mulighet til å koble til mobil osv. Men det går jo ikke nå, så da må jeg bytte isåfall... har i det minste kassettspiller da :p

 

Er det noen som har byttet og vil fortelle? Er drt vanskelig for en som ikke har peiling, eller er de selvforklarende når jeg popper av dekselet så og si? Regner med at den nye spilleren må plasseres i hullet som jeg forstår at cd-veksleren skal være i?

post-250880-0-41031700-1437843108_thumb.jpg

Endret av River Song
Lenke til kommentar

Må jeg ha adapter? Kjøpte en billig spiller som var på tilbud, tror kanskje den kan passe i hulrommet. Men får ikke til å ta av panelet. Ser så enkelt ut på youtube, men jeg er redd for å knekke noe.

 

Jeg antar at forrige eier har hatt mer annlegg enn standard, ligger igjen en subwoofer, pluss at høyttalere bak er byttet ut. Kan ikke se for meg at han har tatt seg det bryet bare for å høre på gamle kassetter. ..:p

Endret av River Song
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...