Gå til innhold

Blu-ray-brennere kommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At den ikke kan lese CD eller DVD-ram spiller mindre rolle for meg :)

Helt klart spennende produkt, men spørsmålet er hva prisen blir på brenneren og platene.

 

Dessuten lurer jeg litt på hastigheten..

 

Og til sist forstår jeg ikke hvorfor de ikke går over til SATA? Spiller ingen større rolle for meg nå, da jeg bare har 2 stk SATA kontakter på HK, men regner med at mitt neste kommer til å ha betydlig flere...

Lenke til kommentar

Mangel på mulighet for CD-brenning (og lesing?) er vel ganske store mangler etter min mening.

 

Ellers så ligger det nok langt frem i tid det å brenner blueray-plater. Jeg har ennå ikke hevet meg på trenden med DVD-brennere og savner egentlig ikke den muligehten heller. (Ekstern harddisk dekker mine behov glimrende) Men selv garvede DVD-brenne-entusiaster vegrer seg ennå for å brenne DVD-plater med doble lag p.g.a. prisen. Når BR-brennere kommer så blir det nok prisene på brennere og plater høye mens brennehastighetene er ganske lave. Dvs. at jeg tror ikke BR blir noen slager i hverken salg eller bruk før om ca 2 år. Det eneste bra det kommer til å medføre for folk flest på kort sikt (1 år) tipper jeg er fornuftige priser på dobbeltlags DVDer.

Lenke til kommentar
Ingen sata denne gangen heller  :hmm:

Er produsentene helt retard? VI VIL HA SATA!

Hehe, det kan du si, merklig det der. Ellers så synes jeg det er bra bluray-gjengen får ut spillere, forhåpentligvis øker det sannsynligheten for at bluray blir den nye standarden. Men for meg personlig blir det neppe et drev, jeg er enig med Simen, brenner mindre og mindre, så lite er rett og slett ikke tiden min verd :)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Ja, det er nok lurt å vente en god stund etter de første brennerene kommer. Både for å vente på en mer moden teknologi (f.eks S-ATA, høyere brennehastigheter og bedre kompatibilitet) og for å vente på at prisgaloppen har roet seg.

 

Personlig venter jeg til behovet melder seg. F.eks om CD-brenneren/DVD-leseren min ryker eller jeg selger hele PCen med den i. Da kjøper jeg det som er modent og billig. Altså trolig DVD-brenner om den ryker innen ca 2 år.

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært mulig å lage et drev med P-ATA og S-ATA på? Hadde jo vært fint. Blir interessant å se om det er blue ray eller hd-dvd som blir vinneren. Det virker som det alltid skal være to standarder. Det ble liksom ingen vinner av DVD- og DVD+. Begge er her fortsatt, men nå har jo nesten alle brennere støtte for begge standarder. Lurer på om det kommer slike brennere for blue ray og hd-dvd også.

Lenke til kommentar
Lurer på om det kommer slike brennere for blue ray og hd-dvd også.

Ja det hadde vært fint med brennere som støtter begge formater. Nå vet ikke jeg om dette er mulig, men om det er, så hadde det vært veldig praktisk selv om et av formatene kanskje blir en vinnner. Jeg lurer på hvor mange lag de første brennerene vil kunne lage.

Lenke til kommentar

P-ATA valget og ekskludering av CD-ROM og CD-R / CD+R er nok for å ikke bli upopulære hos de som kun har P-ATA, og det med CD er nok for å gjøre enheten billigere å produsere vil jeg tro.

 

CD krever jo en spesiell bølgelengde på laserlyset, og da kan de sikkert komme seg unna med et billig lesehode. Dette synes jeg tyder på CD-brennerens sakte død. CD-ROM støtte må vi jo ennå ha. Kan hende vi enten må kjøpe dyre BlueRay brennere med bakoverkompatibilitet med CD, eller at vi bør kjøpe billigere BlueRay brennere og ha CD-brenner utenom i egen enhet.

 

Det er kanskje best å vente for å se hvilken standard som setter seg best i markedet mellom BlueRay og "HD"-formatet. Synes ikke BlueRay kommer med noe kjempehopp i lagringsytelse.

 

Dual layer DVD plater kan se ut til å bli en flopp hvis produsentene ikke får gang på DVD-DL-plate produksjonen sin.

 

Om DVD-DL-plater likevel kommer (blir billig nok) så er det en kjærkommen ekstrakapasitet for de som allerede har kompatible brennere.

Endret av G
Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært mulig å lage et drev med P-ATA og S-ATA på? Hadde jo vært fint. Blir interessant å se om det er blue ray eller hd-dvd som blir vinneren.

Å ha begge deler vil si at brenneren må inneholde en overgang som kan slåes på eller av (kanskje med en jumper etter hvilet grensesnitt man vil bruke). Nå har jo de aller fleste hovedkort som er solgt de to siste årene både S-ATA og P-ATA så jeg ser ikke helt vitsen med en fordyrende P-ATA-port på annet enn et lite utvalg av modeller for å gjøre det bakoverkompatibelt så folk med eldre PCer kan bruke de.

 

Det at PCer de siste to årene har hatt begge porter er nok bare en overgangsperiode. Akkurat som med ISA vs. PCI og PCI vs. PCI-express og som parallellport og seriellport vs. USB. Jeg har allerede sett ett og annet hovedkort uten P-ATA. (og forsåvidt uten parallellport og seriellport også). Så det er nok ingen tvil om hvilken vei det går, og da er det kjipt å måtte kjøpe en dyr brenner som man ikke kan ta med seg til neste PC fordi den ikke støttes av hovedkortet. Derfor mener jeg optiske enheter er bekymringsverdig langt etter når det kommer til overgangen til S-ATA.

Lenke til kommentar
CD krever jo en spesiell bølgelengde på laserlyset, og da kan de sikkert komme seg unna med et billig lesehode. Dette synes jeg tyder på CD-brennerens sakte død. CD-ROM støtte må vi jo ennå ha.

Bølgelengden som brukes på CD er vel akkurat den samme som brukes på DVD?

 

Uansett så tror jeg ikke det byr på noen tekniske problemer eller større kostnader å integrere to lasere i hvert lesehode slik at alle typer plater støttes.

Lenke til kommentar
At de fleste _nye_ hovedkort har SATA stemmer jo, men det som ingen av dere tenker på, er at mange av disse satakontrollerene hovedsakelig kun støtter HDer.

 

Derfor vil jeg påstå at PATA på "cdunits" er det logiske valget, med satamodeller i andre rekke.

Javel? hva er det som ikke støtter optiske enheter da?

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg regner med andre optiske sata units vil få samme problemer.

Nå er vel det en ganske drøy antagelse.

 

Jeg tror problemene i stor grad skyldes Plextor sin måte å lage disse drevene på. Nærmere bestemt firmware med dårlig kompatibilitet i den innebygde S-ATA til P-ATA konvertoren. Jeg tror ikke problemet ligger i kontrollerene på hovedkortene.

 

Nye optisk drev med en nyutviklet nativ S-ATA brikke på fremtidige optiske drev tror jeg ikke vil ha de samme problemene.

Lenke til kommentar

Det er som gammalosten sier, har sett poster fra OCFreak der han nevner problemer med bla nforce sata-kontrollere for optiske enheter. Bra at Pioneer tar hensyn til AMD/NF-gutta :)

Dessuten er det ingen grunn til å klage på at denne bluray-saken er IDE, da kan alle bruke den og det finnes billige overganger for de som MÅ ha SATA, og vil tro at de fleste hovedkort uten IDE-port vil bli levert med en SATA->IDE overgang, det følger med på enkelte hovedkort med bare en IDE-port også. Har brukt en slik overgang sammen med en Pioneer DVD-brenner på et HK jeg hadde før, opplevde ingen problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...