Gå til innhold

Snart duket for ATI R520


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja...

 

Etter utallige utsettelser så blir det spennende å se hvor lang tid det tar før vi kan få kjøpt kortet i norske butikker. De er jo allerede nå nesten et kvartal etter nVidia.

 

Når det gjelder AF problemene i nåværende nVidia driver så vil jeg vel heller kalle det en driver-bug. Å kalle det juks er å gå litt langt... Desuten er det allerede fikset i siste beta driver som er rett rundt hjørnet, og ytelsen er fremdeles omtrent den samme.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med de fleste her. Det blir spennende å se hva som kommer. Strømforbruk, støy og særlig pris utelukker nok R520 for min del, men det blir jo litt spennende å lese om likevel. Og ikke minst spennende når RV530 og RV515 kommer på banen.

Det som kanskje er spessielt her er at RV530 og RV515 kommer før R520.

 

Det de siste ryktene sier er at RV530 og RV515 skal lanseres mot slutten av september, og R520 i oktober, da først XL utgaven av R520 og senere XT utgaven.

 

Blir også spennende å se hva nVidia svarer med. Det vi vet er at nVidia allerde har to 90nm brikker i produksjon, og at de har hatt tap-out på flere. Det anntas at disse brikkene er C51 (nye nForce4 chipsetet med integrert grafikk) og G73 (økonomi klasse brikke i G7x serien, ment å konkurere møte RV530 og RV515)

 

AGP versjonene at ATi sine nye R5xx kort ka vist komme en stund etter PCI Express kortene, da regner jeg også med at det kommer AGP utgaver av GeForce 7

Lenke til kommentar
Da holder min 875P plattform enda et år :) om dette stemmer..

 

Og godt er det...

Amen...ser egentlig ingen grunn til å oppgradere fra 875p med [email protected] til noe som finnes på markedet i dag, selv om det kan friste med X2. Så får vi se om et hardt presset 6600GT GS holder en stund til, kanskje blir det en GFX-oppgradering før hovedkort m/tilbehør skiftes. Positivt er det om ATI nå tar ytelsestronen for en stakket stund, slik at vi kan oppleve prisfall på modeller som allerede er på markedet. Et 6800 ultra til hyggelig pris ville ikke vært å forakte. Nytt emne å vmodde på :-)

Lenke til kommentar
Raptor' date='31/08/2005 : 10:47'] Det som kanskje er spessielt her er at RV530 og RV515 kommer før R520.

Det er i så fall gode nyheter for meg og alle andre som skal handle skjermkort i mellomklassen. (ca 1000-3000kr)

 

Håper det blir en real priskrig mellom ATis RV515/530 og Nvidias G73. :yes:

 

Men Oktober for R520? Har du en link til kilden?

Lenke til kommentar
Da holder min 875P plattform enda et år :) om dette stemmer..

 

Og godt er det...

Amen...ser egentlig ingen grunn til å oppgradere fra 875p med [email protected] til noe som finnes på markedet i dag, selv om det kan friste med X2. Så får vi se om et hardt presset 6600GT GS holder en stund til, kanskje blir det en GFX-oppgradering før hovedkort m/tilbehør skiftes. Positivt er det om ATI nå tar ytelsestronen for en stakket stund, slik at vi kan oppleve prisfall på modeller som allerede er på markedet. Et 6800 ultra til hyggelig pris ville ikke vært å forakte. Nytt emne å vmodde på :-)

Enig, ser ingen grunn til å forlate 875 plattformen dersom R520 kommer i AGP - men det blir nok den siste 'vitamininnsptøytningen' for min del.

 

Forventer at 875 / R520 sparker nok unna for minst 12 mnd til.

 

mvh r.-

Lenke til kommentar

Det virker litt rart at ATI vil slippe mellomklasse kortene først. De må jo ta i ett tak i mot Nvidia for å bli kvitt all skepsisen som har bygget seg opp.

 

For meg høres det ut som en av to ting. Enten så har de fortsatt store problemer med ytelsen på R520, og vil vente i det lengste med å slippe den. (mest sannsynlig). Eller så har de ett virkelig trumfkort på hånden med mellomklasse kortene. Kanskje skal de knuse Nvidia med mellomklassekort som yter like bra som 7800 serien??? (Er lov å håpe, men lite sannsynlig)

Lenke til kommentar

We've just learned that the R580, the successor to the R520, very recently came back from ATI's production factories in its taped-out version, that means the chip is completed and functional, and this on the first time when the R520 took no less than 3 tries to get right. With the accumulated delay of the R520, more than 3 months actually, ATI has had the time to move engineers on its refresh. Developped by a different team than the R520, the R580 should distinguish itself by a slightly different architecture than the former chip. Even though the R580 could be ready earlier than expected, ATI will launch the R520 first in early october. The commercial name of the chip is not yet known but the Radeon brand will apparently be kept.

 

In a recent interview to a finnish website, the CEO of ATI, Dave Orton, acknowledged the problems encountered with the R520. He indicated that after a successful development of Xenon on 90nm, the graphics chip of the XBox 360, ATI was confident in the future of the R5xx family. The RV515 which targetted the entry level market and of which we spoke in an earlier article has also been made without any problem. On the other hand, the RV530 and R520 were born in pain. Dave Orton indicated on their subject "Even though the simulations seemed perfect, there were a fair bit of problems with the first chips when they came back from the fab. We have also been surprised that the RV515 and RV530, although designed by the same team and for the same factory, gave different results."

 

Dave Orton also said that the usage of 90nm in all of the upcoming GPU lineup came from the initial success of the Xenon which gave confidence to ATI's teams in a full migration to this production process. Last year for example, ATI had gone for 110nm on some chips while keeping 130nm for others. The president and CEO of ATI concluded today that the R520 and RV530's results seemed excellent and that this indicates they will have a very good market position in terms of performance and quality when available this fall.

Lenke til kommentar

The president and CEO of ATI concluded today that the R520 and RV530's results seemed excellent and that this indicates they will have a very good market position in terms of performance and quality when available this fall.

Han virket ikke overbegeistret. Hadde de hatt en virkelig vinner på hånden så hadde de vel vært mer entusiastiske ville jeg tro

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...