Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til deling av trådløs internett!


Anbefalte innlegg

Jeg har tre maskiner på forskjellige plasser i huset, det vil si to står i samme rom og en for seg selv. Den som står for seg selv er koblet til den trådløse routeren med kabel så denne er ikke noe problem. Så har jeg mine to pcer i etasjen under. Her er den ene koblet mot routeren med et WLAN kort, mens den andre ikke har noe annet enn et vanlig nettverkskort.

 

De to pcene som står sammen er liksom min spill pc som er på nett og serveren min som ikke er på nett. Routeren fungerer som DHCP server og derfra får WLAN kortet mitt ip. Hvis jeg enabler det vanlige nettverkskortet kommer jeg ikke lenger på internett selv om WLAN kortet finner routeren. Derfor får jeg heller ikke kontakt med serveren uten å ofre internett. Det vanlige nettverkskortet i spill pcen får ikke ip fra routeren så hvis dette i det hele tatt skal funke må jeg sette fast ip. Da får de to nettverkskortene to forskjellige ip'er. At jeg ikke kan bruke WLAN og LAN kortene samtidig betyr selvfølgelig at jeg ikke kommer på nett med serveren.

 

Å trekke en kabel fra serveren til routeren er ikke aktuelt. Dette fordi jeg vil ha stabilt høy overføringshastighet mellom spill pcen og serveren (med kabel) samt at routeren og serveren står i hver sin etasje, da er det mere aktuelt å kjøpe et WLAN kort til, men jeg vil helst ordne dette uten ekstra utgifter hvis det er mulig.

 

Jeg regnet med at det kun var noen ip innstillinger i gateway eller dns, men nå føler jeg at jeg har prøvd alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm...

 

...det du vil er at spill pc'en som er koblet til internett(ruteren) over wlan, skal dele denne internett tilkoblingen med serveren din?

 

(dette betyr opplagt nok at spill-pc'en alltid må være på for at serveren skal ha internett access)

 

for å få dette til så skal trikset egentlig være å høyreklikke på tilkoblingen under nettverkstilkoblinger og velge "avansert" og så slå på "deling av internetttilkobling".

 

eventuelt kan du prøve å kjøre den berømte "oppsett av hjemmenettverkswizarden".

 

 

om disse ikke funker kan du prøve å angi en fast ip på de to maskinenes nettverkskort(ikke wlan) som er relativt like og forsikre deg om at serveren finner spill-pc'en i det minste...

 

:)

Lenke til kommentar

Serveren finner spill pcen og kan kopiere fra denne. Problemet er at så lenge jeg har LAN kortet aktivert kommer jeg ikke på internett. Så fort jeg velger å aktivere dette kortet så har jeg ikke internett tilgang lenger. Har prøvd med fast ip på serveren og på LAN kortet i spill serveren. WLAN kortet fungerer også om det får fast ip, men ikke sammen med LAN kortet

 

Selv om det står at WLAN kortet har kontakt med routeren når LAN kortet er aktivert så får jeg ikke pinget routeren. Dette er antagelig fordi at når jeg pinger i CMD så bruker jeg antagelig LAN kortet. Har satt at nettverkskortet skal dele internett tilgangen.

 

Er vel ikke no vits i å knote no videre på serveren får jeg får fikset dette på spill pcen.

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...