Gå til innhold

Bygge pc til musikk studio


Anbefalte innlegg

Har kommet opp med en idé til pc satt sammen av deler stort sett fra Komplett.no

 

Kan noen si om dette oppsettet kommer til å fungere i det hele tatt?

Noe man bør gjøre anderledes?

 

Det jeg øsnker av pcn er lite støy, stabilitet, mye minne. Skjermkortet legger jeg lite vekt på.

 

lurer også på om minne er av dårlig kvalitet siden det var så billig. Men jeg tenker at det er jo 2048MB så hvor dårlig kan det være...hehe

 

Pcn Skal brukes til bl.a Cubase og Project5 prosjekter med mange spor, Fruity Loops, en god del Virituelle instrumenter (VST) og standalone samplere osv.

 

Ideal pris er ca.10 000 kr. vet at jeg alledere er over det men..hehe. jaja..

 

Her er det jeg har kommet fram til:

 

Kabinett

Arctic Cooling Silentium T1 Miditower Kabinett Sort m/350W Stømforsyning

800kr

 

Hovedkort:

EPoX EP-9NDA3J,nForce3 Ultra,Socket-939 ATX,S-ATA,GbLAN, Sound,DDR, AGP8x

800kr

 

Prosessor

AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte

kr 3300

 

CPU kjøling

Arctic Cooling Freezer 64 CPU-Kjøler Socket 754/939/940

300kr

 

RAM

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs

2000 kr

 

Skjermkort

Sapphire Radeon 9250, 128MB DDR, 64bit PCI, ATI 9250,TV-Out/DVI-I, Lite-Retail

380 kr

 

Skjermkort kjøling

Zalman ZM80D-HP

300 kr

 

Harddisk 1

Maxtor DiamondMax 10 200GB SATA 8MB 7200RPM NCQ

850 kr

 

Harddisk2

Samsung SpinPoint PL40S 40GB SATA 2MB 7200RPM -

450 kr

 

CD/DVD Brenner

Plextor DVD recorder PX-716SA SATA Retail (inkl. svart og hvit front)

1200 kr

 

Opperativsystem

Windows XP Home edition

 

Skal bruke eksternt lydkort som jeg har fra før så legger ikke på det.

 

takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ville valgt en Seagate eller Samsung sata disk (gjerne med NCQ), siden du skriver at støy er viktig for deg.

I test på toms Hardwareså er Samsung Spinpoint P120 kåret til den stilleste disken som er å få kjøpt.

 

In combination with low waste heat and very quiet operating noise that is quieter than the best fans, the Spinpoint P120 cut a persuasive figure in the test lab, making it equally suitable for a fast multimedia or gaming PC.

Lenke til kommentar
okey så om jeg velger denne isteden for maxtor harddisken:

 

Seagate 200GB S-ATA 7200RPM

- Barracuda 7200.8 8MB cache.

 

Noe annet jeg burde tenke på med tanke på støy?

Kanskje du kan bruke en tregere prosessor. De utvikler mindre varme, koster mindre og trenger ikke like mye kjøling som de raskeste. Og det klarer seg med 3000+ CPU hvis du ikke har planer om _virkelig_ mange plugins og VST-instrumenter.

Lenke til kommentar

Heisann

 

Har drevet litt research på det samme, er mulig jeg kan gi deg noen råd... ;)

 

HK - Gigabyte K8NS Ultra 939

Til AMD har jeg blitt anbefalt dette hovedkortet. Koster bare en hundrings mer, på netshop. Det skal være stabilt, og uten kjente problemer. (i motsetning til f.eks MSI-kortene som noen har hatt trøbbel med)

 

Skjermkort - Matrox p650

Hvis du ikke skal spille på pc'en er dette et godt alternativ. Koster litt over tusenlappen, men har DUAL-DVI, og er optimalisert for 2-skjermer og grafikken som blant annet Cubase bruker. Den har dessuten PASSIV KJØLING = lydløs!

 

HDD - Samsung Spinpoint p120S + p80sd

Samsung-diskene er kjent for å være raske og stillegående!

Bruk 120-hden til lagring (200 eller 250GB) og p80 (anbefalt av Silentpcreview) til systemdisk.

 

KABINETT & PSU - PSU'ene som følger med bråker og er vanligvis ikke stabile, så jeg ville nok byttet!Og når du først må kjøpe PSU, kan du se på et annet kabinett, uten PSU: Antec p180

PSU - NorthQ 400W Silent for eksempel...

 

CPU - AMD X2 3800+ (3200kr)

Hvis (OG BARE HVIS) du IKKE skal bruke Firewire-basert lydkort i kombinasjon med UAD-kort (en av dem går fint, men ikke kombinasjonen), så IKKE VELG X2!

Hvis ikke, kan du få nærmere dobbel ytelse i programmer som utnytter multithreading som f.eks. Cubase. OBS! Bruk sammen med nForce3-HK!

Endret av stoney
Lenke til kommentar

Har faktisk et Arctic Cooling kabinett liggende så tror jeg går for å bruke det i første omgang. glemte å nevne det.

 

Anngående harddisken. Det står at ovedkortet støtter SATA, men spinpoint harddiskene er SATA2... er det irrelevant? kan man fortsatt kjøre Spinpoint harddiskene med en av de hovedkortene?

 

Skjermkortet kanskje jeg oppgraderer senere hvis jeg har behov for det. Ser jo at det jeg har valgt er gammalt men det koster jo bare litt under 400 kr så det er verdt å se om det fungerer syns jeg.

 

Og om prosessoren så tror jeg X2 kanskje blir litt i dyreste laget. Men dobbelt ytelse i cubase høres fristende ut.. må tenke på den tror jeg.

 

Uansett er dette ett slags hobby prosjekt kan man si. Ikke noe til bruk i ekte studiosammenheng.. Når det er sagt så lager jeg mye musikk som jeg spiller inn, mikser, mastrer, legger ut på internett og prøver å gjøre litt kjent og jeg sikter på en lydteknikker utdanning så jeg må ha en pc som duger syns jeg.

 

Men det er jo lommeboka som avgjør til sist. Er mye annet jeg trenger til studioet også.

 

Men er det ingen som kan si noe om RAMen? eller hovedkortet jeg allerede har valgt? ingen problemer i forhold til at det er så billig som det er osv?

Lenke til kommentar

X2 er da ikke så dyrt, en X2 3800+ koster bare det samme som 4000+. Eller en Pentium D820 til 2250kr eller D830 til ca 3000, med Intel 945P chipset blir det ikke dyrt og du kan ha PCIe skjermkort uten at det gir problemene som nforce4 har på lyd.

Eks D830, 2995kr

Abit AL8, 1399kr

RAM Twinmos DDR2 PC4300 2GB (2x1GB), 1698kr

Totalt ca 6092, har samme oppsett selv med 1GB RAM, ytelse i bøtter og spann.

Lenke til kommentar

Du kan ta feks Corsair value PC5300 667MHz, koster ikke så mye og gir økt båndbredde, men er bare CL5: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310518&cks=PRL

Eller litt dyrere og mye bedre Corsair TwinX 5400 med CL4: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312023&cks=PRL

 

2250 for Corsair value og 2950 for TwinX 5400, da er det kanskje verdt det å ta det dyreste. For å komme ned på CL3 med 667Mhz må du ut med ca 4000kr.

 

Twinmos 4300: Jeg vil helst ikke anbefale noen billigste minnet som finnes men det har virket feilfritt her med det twinmos-minnet selv om jeg kjører det på 312MHz uten å justere timings (det er lagd for 266Mhz, dvs 533 effektivt), så det er et billig-alternativ som virker upåklagelig med det nevnte Abit AL8 hovedkortet. Skal bytte RAM når jeg har råd, CL3 på 667MHz blir rålekkert.

Lenke til kommentar

AC kabinettet du har er nærmest støyfritt sålenge tempraturen i kabinettet er lavt , du velger vifteløst skjermort, lydløst. Kortet avgir alikevel varme.

 

De 4 viftenene du har i AC kabinettet styres av tempraturenen i kabinettet.

 

Pentium 4 utvikler vesentlig mer varme en en A64, dermed vil det være behov for en kraftigere kjøler, og tempraturen i kabinettet vil øke, noe som gjør at de 4 viftene i ditt AC kabinett vil gå på høyere turtall.

 

Dersom den programvaren kan dra nytte av en dual prossor, ja så er X2 tingen for deg, er støy mindre prioritet så er det klart greit med en P4 dual core.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Tror det blir Pentium D og det hovedkortet jeg nevnte sist.

 

Men er litt usikker på skjermkortet.

 

Vet at det er noen skjermkort som stjeler minne fra resten av maskinen for å yte bedre. Det kan jeg ikke ha noe av. Noen som kan si noe om hva jeg bør styre unna med tanke på det? Kommer mest sannsynelig til å kjøpe noe form for kjøling til skjermkortet for å holde ting så kaldt som mulig også..

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...