Gå til innhold

3D tegninger av komponenter


Anbefalte innlegg

Skal designe et nytt kabinett i børstet metall som i praksis kommer til å se ut som noe i denne duren:

 

Microplex.no

 

Men med en integrert Zalman Resorator i bakkant av høyre halvdel sett forfra. Høyre halvdel blir dermed ikke like dyp (bortsett fra bunnen) som delen med hovedkortet i.

 

Uansett så er jeg på utkikk etter 3D modeller av sentrale komponenter som f.eks. hovedkortbrett, psu, cd-rom, hd og gjerne vifter i typiske størrelser. Har lett rundt omkring i noen timer nå men finner stort sett bare sketchup filer. Selv bruker jeg Inventor, CatiaV5 eller I-deas så hvis noen sitter på filer som funker her så hadde jeg blitt glad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett litt på sketchup men blir nok å bruke Inventor allikevel ;)

 

I stedet for å lage helt nøyaktige tegninger av de forskjellige komponentene har jeg bestemt meg for å benytte dummys hvor bare hoveddimensjoner og monteringshull er nøyaktige. Fungerer godt nok til å finne ut optimal plassering osv.

 

Har allerede støtt på det første problemet og det er plasseringen av zalman kjøletårnet. Som nevnt tidligere hadde jeg tenkt å integrere dette i kabinettets høyre bakkant men det vil da sperre noe for ledningen til strømforsyningen. Skal legge ved noen filer neste gang som viser hva jeg mener. Bør vel bli en worklog snart også:)

 

Gutta som skal skjære ut dette for meg benytter laser og klarer derfor å frese ut symboler osv i overflaten hvis jeg ønsker det så dette kan fort bli meget stilig :thumbup:

Lenke til kommentar

Boksen er en dummy av hoveddimensjonene til en eheim 1048. Har fått litt dilla på at pumpene kan indusere strøm i nærliggende komponenter så den blir nok sittende i et eget "pumpehus" som shielding:)

 

Materialene jeg har tenkt å bruke er tykke plater av enten aluminium, rustfritt stål eller en blanding, avhengig av hvor enkelt det kan "skaffes".

 

Hvis jeg bruker rustfritt blir det nok blytungt så jeg håper på å få satt den sammen i alu. Uansett så tar de i mot tegninger i autocad og mater det rett inn i laserskjæreren.

 

Modellen er foreløpig bare en oversikt for å leke med layout osv. Har altså ikke tenkt noe på utsmykking og overall designfinish. Frontplaten vurderer jeg å lage bredere og høyere enn resten, eventuelt med en H form slik at nedre del kan benyttes som ben og øvre del som et håndtak. Hjul er et must men er strengt tatt bare nødvendig i bakkant.

 

Et delmål er å få laget et røropplegg fra pumperommet til en plate med nipler i overkant av hovedkortet. Da blir det mye enklere å byttte cpu-kjølere og slanger osv. og jeg kan bruke fete slanger/rør med lav motstand uten at det blir knotete og stygt.

 

Vifter er selvfølgelig 120mm rund baut av de mest støysvake som kan skaffes. Skal prøve å få all utblåsning inn mot Zalmantårnet. Helt støyfritt er i praksis umulig og det er dessuten greit med en bris over gpu (heatpipe) southbridge og ikke minst powerkomponentene på hovedkortet.

Endret av 88charlie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...